Hur går man upp ur sängen som en aktiv förvaltare när man vet att det inte fungerar?

Tja, vilken samhällsnytta gör en välbetald programmerare av något spel där folk åker omkring i bilar och skjuter på varandra ?

1 gillning

Underhållning och kultur är den ultimata samhällsnyttan.

6 gillningar

Samma som skådespelare, musikproducenter, kulturarbetare, pizzabagare, godistillverkare och tusentals andra yrken.

De skapar upplevelser och minnen som ger rekreation, samhörighet och livsglädje.

Det är inte ungarna som spelar tv-spel vi ska oroa oss för först och främst.

Men som med det mesta i livet, lagom är bäst! :wink:

3 gillningar

Skapar åtminstone något som en del uppskattar kanske och som annars inte funnits. Så är det ju inte med aktiva fonder. Bättre skapelse finns redan :joy:

2 gillningar

Det kanske är som med andra märkesprodukter. Tillverkarna skapar ett varumärke som köparna känner ger dem något som är utöver själva produkten. Är jeans av hippa märket A ”bättre” än omärkta jeansen B? Gör A ett bättre jobb eller är det främst att det snygga lädermärket signalerar för omgivningen att jag spenderat mkt :moneybag:?
Är det samma inom investeringar? Kanske köparen upplever ett värde att kunna äga aktien X med de där snygga xxx och den karismatiske VDn eller fonden Y med de där omtalade förvaltarna. Förhoppningsvis är det så. Man gör ju vad man vill med sina pengar. Alternativet att man tror själva produkten är bättre är ju tråkigare.

3 gillningar

Här gömmer sig ju lite lurigheter för att kunna spekulera kring @Melwa fråga.

Hur stor andel av den faktiska handeln som bedrivs på marknaden representeras dessa av?
Bara för att de representerar industrin som säljer aktiv förvaltning, så behöver de inte representera en majoritet av det aktiva kapitalet som handlar på börsen.

Sen hur står sig dessa förvaltare på en skicklighetsskala jämfört med den kapitalviktade genomsnittsaktören på marknaden?

Beroende på det kommer ju marknaden blir mer, mindre eller lika effektiv som den är idag ifall dessa förvaltare slutar med aktiv handel.

4 gillningar

@Nightowl - jag tänker att jag ber dig om hjälp med några frågor och kluringar till dem innan intervjun, är det OK? :slight_smile:

3 gillningar

På tal om aktiv förvaltning så droppar Avanza denna bomb idag:

(kanske rättfärdigar en egen tråd)

4 gillningar

Är helt fascinerad av att folk låter hon förvalta ens pengar.

2 gillningar

Hur orkar man upp ur sängen när presenningen blåst av höstacken, regnet rasar och inte många strån finns kvar? Alla borde lära sig att förvalta sin egen portfölj.

Rätt bekvämt att låta den kapitalviktade marknaden förvalta portföljen åt en för 0,2% i avgift :thinking:

3 gillningar

Eller så borde fler lära sig att inte försöka och köra på indexfonder eller fondrobot i stället. :wink:

2 gillningar

Nej, det är beviset på att samhällsnytta finns eftersom det skapar fritid och resurser att slappa bort :slight_smile:

So they are downright doing fraud!

Det finns många bilhandlare som vet att deras bilar inte är bäst. Och att det ofta går fortare att ta tåget.

Eller bussförare som vet att de kör längsammare än tåget.

Alla som säljer varor i butik och vet att de är dyrare än näthandeln.

Håller de på med bedrägeri då?

Det är ju inte så att alla aktivt förvaltade fonder går minus elle stjäl någons pengar. De går oftast plus och tar det pris man godtar när man väljer att anlita dem. Det är bara oftast inte lika prisvärt som en indexfond. Men det är väl knappast bedrägeri.

Kanske inte bästa jämförelsen i världen. Men min poäng är att det läggs mycket energi på att känna sig lurad och smutskasta en yrkeskategori som tampas med att tekniken håller på att köra om dem.

Oavsett om det är bilhandlare, butiksförsäljare eller fondförvaltare vi pratar om så är inställningen att alla försöker lura mig på pengar ett typiskt lose-win fattigtänk.

Riktänket är att alla ska tjäna pengar! Vem kan jag göra bäst win-win affär med? Och sen lägger man energin där och ignorerar alla dåliga deals man inte vill ha.

Varför störa sig på bilhandlare och bussförare om man redan bestämt sig för att åka tåg är bäst för mig.

9 gillningar

Problemet är väl att säljarna i det här fallet hävdar att deras produkt är bättre, trots att dom är medvetna om att så inte är fallet.

Säljare hävdar en massa saker. Men jag tror ingan lovar att slå någon annan fond eller något index. De säger såklart alla att det är deras mål.

Det är väl i såfall som när taxichauffören lovar att försöka köra fortare än tåget. Man får själv bedöma om det är värt chansningen.

Antingen tar man chansningen eller tar man tåget. Att smutskasta taxichaufören för att den erbjöd sig försöka ser jag inte meningen med.

1 gillning

Jag tycker liknelsen haltar ganska rejält. I princip alla aktiva fonder marknadsförs ju som att de skulle klara av att slå index. Det är som att taxichaffisen hade en skylt där det står att man kommer fram snabbare än tåget om man väljer honom (även om han inte garanterar det)

4 gillningar

Själva indexfonden vilar väl på faktumet att aktierna den bygger på prissätts genom handel? Alltså genom aktivt förvaltade portföljer. Eller tänker jag fel?

De marknadsförs med sitt trackrekord. Vilket väl ändå inte är falsk marknadsföring. För i såfall är även indexfonders trackrekord över tid falsk marfnadsföring.

Poängen är att tro att de flesta gör detta av illvilja för det första troligen inte är sant. Och för det andra så är den synen på andra människor och på deals man ingår med dem inget vidare för vaken dem eller en själv.

Innan indexfonderna var de det bästa som fanns. Nu har det uppfunnits något annat. Så move on och låt dem bli utkonkurerade. Eller leva vidare ifall nu folk fortfarande vill ha dem.

Folk kör fortfarande häst och vagn för nöjes skull också.