Hur gick världens börser tillsammans?

Fick analysen över året och funderar på vad jag egentligen ska ställa min utveckling emot. Har ju både globala, regionala och sverigefonder, främst indexfonder men även lite i aktiva fonder, samt lite i några branschfonder.

Indexfonder går ju som index. Och aktiva fonder kan jag kolla på index för landet, regionen eller globalt. Branschfonderna vet jag inte riktigt om det ens finns index för.

Och jag vill ju också veta om det tex hittills har lönat sig att skippa vissa saker, som tillväxtmarknader. Okej, har ena benet i Spp global som ju innehåller lite tillväxtmarknader. Har även Robur access Asien. Hur jämför man den.

Och om jag helt enkelt bara vill jämföra mig med världens börser totalt.

Hur gick världens börser tillsammans? Och hur ska de olika länderna viktas om de räknas ihop? Globala index innehåller ju ungefär 60 % USA etc.

Finns det tex. ett världsindex som slår ihop utvecklingen på världens börser dividerat med antalet länder?

I teorin hade jag ju kunnat spekulera på alla världens börser. Och då borde jag ju egentligen mäta mig mot samtliga. Men då går nog alla plus :slight_smile:

God fortsättning allihopa :clinking_glasses:

FTSE all world har 4000 aktier. Kan vara en bra jämförelse

1 gillning

Nästa veckas artikel kommer att handla om det här. Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun. Kolla nedan där jag använder iShares MSCI ACWI som proxy för MSCI ACWI. Gissa skillnaden på 17 procentenheter mellan de två graferna…

2 gillningar

Tack. Ska kika.

Det är ju en väldig skillnad på olika börser detta konstiga år även inom de utvecklade ekonomierna.

Vad spännande. Ser fram emot den.

Förstår faktiskt inte skillnaden, men ser ju att den ena är +17 och den andra på minus.

Är det inte någon slags valuta difference i de graferna?

Exakt. Den övre är MSCI World ACWI i USD medan den andra är i SEK. Sjukt viktigt att hålla koll på ett år som detta.

Ett år är ingetting på 20 årssikt sparande :grin:!

Den övre är i USD och den nedre är i SEK. USD har fallit en del mot SEK i år.

1 gillning