Fick analysen över året och funderar på vad jag egentligen ska ställa min utveckling emot. Har ju både globala, regionala och sverigefonder, främst indexfonder men även lite i aktiva fonder, samt lite i några branschfonder.
Indexfonder går ju som index. Och aktiva fonder kan jag kolla på index för landet, regionen eller globalt. Branschfonderna vet jag inte riktigt om det ens finns index för.
Och jag vill ju också veta om det tex hittills har lönat sig att skippa vissa saker, som tillväxtmarknader. Okej, har ena benet i Spp global som ju innehåller lite tillväxtmarknader. Har även Robur access Asien. Hur jämför man den.
Och om jag helt enkelt bara vill jämföra mig med världens börser totalt.
Hur gick världens börser tillsammans? Och hur ska de olika länderna viktas om de räknas ihop? Globala index innehåller ju ungefär 60 % USA etc.
Finns det tex. ett världsindex som slår ihop utvecklingen på världens börser dividerat med antalet länder?
I teorin hade jag ju kunnat spekulera på alla världens börser. Och då borde jag ju egentligen mäta mig mot samtliga. Men då går nog alla plus 
God fortsättning allihopa 

!