Hur gör jag bäst med 50.000kr/månaden?

Hej
Jag är 31 årig kvinna och kan ingenting om sparande/aktier/fonder. Jag har följt råden från denna hemsida och har öppnat två olika konton med fondrobotar hos Lysa. En där placering till största del sker i globala indexfonder samt den andra som placerar i fonder. Har under en kortare period placerat 1500kr/mån i vardera. Tanken med dessa två placeringar är långtidssparande och jag kommer att fortsätta lägga 3000kr/mån på dem.

Nu till frågan
Har flyttat hem till mina föräldrar efter separation och räknar med att bo hos dem 1-2 år och maximera mitt korttidssparande (betalar 0 kr till dem och har inga skulder eller krediter) mina fasta utgifter ligger på mindre än 3000kr.
Har två jobb och kan därmed spara 50.000/månaden.

Kan bara spara denna summa under perioden jag bor hos mina föräldrar dvs 1-2 år så vad blir bäst att göra här? Målet är att köpa bostad.

Öppna ett sparkonto auto hos lysa med sparränta?

Som sagt innehar ingen kunskap om sådant här och har heller inget intresse så alla tips är välkomna
Tack!

Eftersom du skall använda pengarna så snart är bankkonto rätta stället att spara till. Lysa är antagligen tillräckligt bra, men om du vill se vilken bank som för tillfället ger absolut bäst ränta kan du jämföra på: Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer

Kort sparperiod gör Sparkonto på nätbank med bra ränta lämpligt. På ex SBAB eller på Santander bank med norsk bankgaranti
som jag använder. Räntorna är 3,65 till 3,75% som bäst hos dessa för ett konto med fria uttag.

Tack för svar.

1 gillning

Hur dyr bostad planerar du att köpa? Eftersom du sparar så pass mycket så kanske du snabbt kan komma upp i minimum insats på 15 % av bostads värde. Överskjutande sparande kan du ju med fördel lägga i en global indexfond med låg avgift, du måste inte välja massor med olika fonder om du är ointresserad.

Riktigt riktigt bra jobbat.

Med så kort sparhorisont är det sparkonto som gäller. Leta upp ett lämpligt med insättningsgaranti och hög ränta.

Glöm inte att bjuda dina snälla föräldrar på något riktigt fint för att du får bo gratis.

2 gillningar

Bra jobbat. Hur vill du att ditt liv ska se ut när du fyller 40?

Det påverkar hur du bör agera för att maximera sannolikheten att nå dit.

1 gillning

Det viktigaste i den här frågan är om du helt fräckt tänker leva på dina föräldrar. Om du bara bor i flickrummet och inte äter, duschar eller tvättar kläder m.m. är det väl ok. Annars tycker jag att du ska betala några tusen till dem varje månad och även avlasta dem med städning, inköp, trädgårdsabete och bilvård om det finns.

3 gillningar

Nej det är inte det viktigaste. Ibland kan det vara en stor gåva till någon att tacksamt ta emot deras gåva.

Vi vet inget om varför ts inte ska betala något hos sina föräldrar. För dig och mig kanske det låter konstigt och kanske skulle inte vi välja att ha det så.

Men att ts helt fräckt tänker leva på sina föräldrar vet vi inte…

@Katteverket

3 gillningar

Jag brukar säga att man inte ska glömma och leva också. Spara är inte allt i livet, men väldigt användbart på en bra nivå. Sparar på så pass kort horisont ska endast göras på sparkonto. Frågan är dock varför vill du köpa ditt boende?