Hur gör suppleant för att ta över bolag vid händelse av dödsfall?

I ett fåmansbolag med en ägare hur går det till om suppleanten behöver ta över driften av bolaget i händelse av dödsfall?

Vad kan man enkelt förbereda för att underlätta?

Håller på att skapa ett dokument med lösenord osv för att underlätta om det värsta skulle hända både för anhöriga men också för kundernas skull.

1 gillning

Hur hanteras allvarlig plötslig sjukdom, eller olycksfall ?

Sätt suppleanten som ombud på banken, skatteverket, i bokföringsprogrammet mm mm.

Logga in och leta efter behörigheter för ombud där du kan registrera en person med personnummer så kan hen logga in med bank-ID och sköta dina affärer.

1 gillning

Tack för tipset! Det var min plan men jag är osäker på om en sådan fullmakt gäller efter en eventuell bortgång? Rent praktiskt kanske det inte spelar någon roll för det viktigaste är ju att bolaget kan rulla på tills sista fakturorna är betalda.

Det måste det ju vara, någon måste ju avsluta ditt företag och då är ju suppleanten utmärkt, annars måste “någon annan” göra det. Bokföringsfirman?

Det vanligaste är väl att det utses en likvidator om det finns tillgångar att skifta, eller en konkursförvaltare om det saknas medel.

Men såklart beroende på bolagsform.

Jo det gör det säkert men det är ju bra om någon har tillträde till bank och skatt, du kanske bara är allvarligt sjuk och inte kan göra dina åtaganden.

Min före detta chef förberedde genom att välja in vice VD på inrådan av företagets revisor.
Det fungerade alldeles utmärkt utan några som helst problem. I det här fallet var det dottern och då även en av dödsbodelägarna så om det hade någon betydelse vet jag tyvärr inte.
Allt gick väldigt smidigt för oss alla så ett mycket bra tänk.
Tilläggas kan att hon även var suppleant.

1 gillning

Tack precis det jag letade efter!

Ser ut som min bror kommer få en befordran snart :slight_smile:

1 gillning

Blir det inte lite knepigheter att bara ge en suppleant alla behörigheter redan innan dom tar steget upp till ordinarie? Kan man villkora behörigheter på SKV osv eller får man då i praktiken någon som får väldigt stora behörigheter men ändå inte har rätt att företräda bolaget/styrelsen?

1 gillning

Suppleanten ersätter din roll i styrelsen, så det handlar om styrelsebeslut och som firmatecknare. Så suppleanten kontaktar vid behov bolagsverk, skatteverket, redovisningsbyrån, banken osv och meddelar att “nu gör Företaget si eller så” och skriver under som sig själv.

https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/firmateckningiaktiebolag.519.html

På banken var det bara några knapptryckningar och signering med BankID.

Att skriva in suppleanten som vice VD kostade 800 kr. Inte mycket i företagssammanhang men jag kommer ge suppleanten tillgång till bank, redovisningsprogrammet och Skatteverket istället så kan jag släppa frågan…

Vad jag menar är att med de behörigheterna och som Vice VD så är det tveksamt i vilken mån man verkligen “bara” är en suppleant längre.

Menar du att om suppleanten är vice VD behöver man hitta en annan suppleant?

Nej, utan att hela iden med en suppleant väl är att dom ska få träda in om något händer men innan dess inte ha någon aktiv roll eller möjlighet att företräda firman. Om det är det senare man är ute efter så verkar det enklare om dom blir ordinarie redan från början.