Hej alla! Jag är i färd med att starta ett nytt aktiebolag, ett litet aktiebolag med mig och en suppleant bara. Nu är det så att min tilltänkta suppleant är sjukskriven med sjukpenning.
Kan det ställa till problem för dennes ersättning eller sjukskrivning om dom står med som suppleant i ett företag? Det kommer inte att utgå någon ersättning till suppleanten, om det gör någon skillnad.
Min tanke är att då suppleantens roll inte är en faktisk aktiv roll (förutom om jag inte är tillgänglig pga sjukdom, dödsfall etc) så borde det inte vara något problem. Men tänker jag rätt? Hur tolkar vården och Försäkringskassan detta? Någon som har erfarenhet?
Det kan ställa till problem. Försäkringskassan har ansett att styrelseuppdrag tyder på arbetsförmåga. De har tidigare haft schabloner för sådant men schablonerna är avskaffade. Jag skulle pratat med Försäkringskassan för att se hur ett sånt styrelseuppdrag påverkar.
Tack! Mailade Försäkringskassan i förra veckan och fick inget svar, men givetvis kom svar från dom bara minuter efter jag lagt upp detta inlägg.
Ifall nån ramlar över denna post i framtiden, Försäkringskassan säger ordagrant: “Eftersom din suppleant inte kommer att utföra några arbetsuppgifter eller få lön så borde det inte påverka hens sjukpenning. Men vid en förändring så bör vederbörande kontakta sin handläggare för att stämma av situationen.”
Dvs utan uppgifter eller lön så bör det inte påverka. Däremot om suppleanten skulle behöva faktiskt träda in istället för ordinarie så kan det ändras då det kan uppfattas som arbete.
Hade detta problemet i ett ärende gällande gravidpenning men principen är liknande. Min fru fick inte rätt till mer än 75% ersättning trots 100% tjänst vid sidan av supplean post där hon är ”passiv” .
Lite som erik säger , får ni en dålig handläggare så kan det bli knepigt … och det är inte så lätt som att överklaga för att lösa problemet sen . Tragiskt men så är det …