Hur hade ni gjort - bolån

Vi värderade upp vårt hus för några veckor sedan som gjorde vi kunde köpa en bättre begagnad volvo. Det skulle ta lite tid med att få pengarna från banken pga nya pantbrev osv så vi fick låna pengar av min svärfar. Nu till dilemmat. Vi har möjlighet att låna 215000:- men bilen kostade ”bara” 175 000:-. Vi har ett eget bolån på vår fastighet men även ett på mina svärföräldrars, ca 110 000:- (vi tog det innan bottenlånet var 85% av bostaden, för att slippa topplånet). Jag trodde att man bara fick amorteringskrav på det nya lånet (köpte villan innan 2016) men det var ju hela bostaden som hängde med tydligen. Så amortering blir ca 1000:- i månaden på vår bostad, innan amorterade vi bara av på deras. Ska jag ta hela lånet på 215000:- och betala av 40000:- på mina svärföräldrars lån eller bara låna 175000:- ?

Vid 215000:- får vi 70% belåningsgrad

Är inne på att flytta mitt eget bolån till landshypotek om jag inte kan få bättre ränta hos min storbank och isåfall amortera mellanskillnaden på svärföräldrarnas. Deras får ligga kvar på storbanken med rörlig ränta så jag kan betala av den så snabbt som möjligt.
Bakar jag ihop allt får jag belåningsgrad på 74% och får sämre ränta hos landshypotek. 1.15 vid 70% och neråt, 1.55 vid 70% och uppåt.

Hoppas ni hängde med :no_mouth:

Låter väl vettigt som du tänker att låna upp till 70% och amortera mellanskillnaden till svärföräldrarna. Att låna upp till 74% låter dyrt. Personligen hade jag nog velat betala av skulden till svärföräldrarna innan jag köpte en bil för 175k och istället nöjt mig med en billigare bil, men handlar ju om personliga preferenser. Jag hade nog iofs även hellre haft en del pengar indexfonder innan jag skaffade en “dyr” bil för att hinna få lite rullning på snöbollen, men även det beror ju på situation och behöver ni den bilen nu är det säkert ett bra val.

1 gillning

Jo vi hade kunnat köpa bilen kontant om vi plockat ut från lysa men hellre att dom pengarna får jobba ifred där och betala av bilen med 1.15% ränta :upside_down_face: bakar in den i bolånet.

2 gillningar

Är det ett lån som ni har hjälpt era svärföräldrar med för att dom skulle kunna köpa en bostad, eller har dom lånat till er genom sitt bolån för att ni skulle ha råd att låna? :slight_smile:

Vi som lånat av dom (på deras fastighet) för att vi skulle slippa räntan för ett topplån. Detta var innan man fick låna upp till 85% av bostaden. Innan va det väl 0-75% bottenlån, 75-85% topplån, 85-100 blancolån.

I see, jag hade absolut tagit över lånet på min bostad för att inte vara beroende av någon annan person, även om det hade varit mina föräldrar.
Skönt att få att samlat på ett ställe.

Däremot hade jag inte valt att gå över 70% i belåningsgrad för att slippa högre ränta, så länge era svärföräldrar är okej med att fortsätta stå på lånet ett tag till.

Så jag hade lånat så mycket det går upp till 70% belåningsgrad och amorterat till svärföräldrarna.

Däremot är väl inte det de mest ekonomiska historiskt, utan då ska du istället ta dom 40’kr och investera i en global indexfond och låta dom köpa vidare på lång sikt, så ska det ge mer avkastning än vad de kostar att låna🙂

Ja det är väl det alternativet jag också tänkt lite löst.
Låter jag det löpa som det gör nu så är det avbetalt på tre år. Hade jag pytsat in 40000:- på ett bräde och amorterat mellanskillnaden på det jag vinner på lägre ränta skulle det vart avbetalt på 1.5 - 2 år

Hade det varit en dipp alá Corona så vi låg 30% ner hade jag nog slängt in allt på lysa men nu är allt högt värderat så jag velar lite. ”Säkrare” att betala av lite av deras lån på nåt sätt.

Beror ju helt på hur man känner, man ska ju inte behöva fundera över om börsen rör sig neråt, utan ens risk ska vara i rimlig nivå med vad man känner att man klarar av.
Annars kommer man göra dumma beslut i just investeringar🙂

Så känner du att betala av är bättre, så gör det🙂 Man måste inte alltid göra det som är de ekonomiskt bästa i teorin, man ska också leva med sina beslut.

1 gillning