Hur hade ni investerat 3 mkr kontanter efter bostadsköp och missad börsuppgång?

Hej!

Jag skulle gärna vilja höra hur ni hade resonerat i min situation.

Jag är 32 år och har i dagsläget cirka 3 mkr stående på bankkonto. Jag sålde DNB Global Indeks den 27 oktober 2025 eftersom jag flyttade till Schweiz och samtidigt planerade att köpa en fastighet som investering. En del av likviden användes till bostadsköpet, men jag har fortfarande kvar cirka 3 mkr i kontanter.

Min långsiktiga strategi har egentligen varit enkel: dollar cost averaging in i en billig, passiv global indexfond. Det som skaver är att börsen har gått upp sedan jag sålde, vilket gör det mentalt svårt att bara kliva in igen med hela beloppet.

Min ungefärliga förmögenhetsfördelning idag är:

60 % fastigheter
34 % kontanter
3 % guld
3 % enskilda aktier

Frågan är: hur hade ni gjort med kontanterna?

Hade ni bara accepterat att tajmingen blev som den blev och investerat enligt ursprungsplanen i global indexfond igen, eventuellt uppdelat över 6–12 månader? Eller hade ni passat på att sprida mer till annat, till exempel guld, obligationer/räntefonder, korta statspapper eller något annat som ni tycker är mer rimligt värderat just nu?

Jag är inte ute efter att tajma marknaden perfekt, men vill gärna höra hur andra hade tänkt kring risk, valuta, Schweiz/Sverige-perspektivet och balansen mellan global index, guld och kontanter i det här läget.

Allt gott!

Mvh Erik

Vad hade du gjort med pengarna idag om du aldrig sålt och de fortfarande var investerade?

5 gillningar

Läsvärda råd.

Timing och historik spelar ingen roll. Blicka framåt. Det här med att man missat uppgången låter som en variant av “sunk cost fallacy”. Investera efter din tidshorisont och vad vetenskapen säger. Dvs in med allt i breda indexfonder direkt, om du inte behöver pengarna på ett decennium eller två.

1 gillning

Tror inte du behöver oroa dig för en missad börsuppgång om du är långsiktig, det handlar mer om att våga investera likvida medel och det i enlighet med din övergripande plan.

Jag förenklade mina innehav för en tid sedan, och gick in rätt tungt på LF Global index. Första månaderna backade innehavet rätt rejält efter som jag såklart prickat toppen i januari -25. Envis som synden fortsatte jag köpa i nedgång och nu, 1 1/5 år senare, är det inget jag ångrar precis.

Ha is i magen och investera allt på en gång. Känns det fel har du nog inte tänkt över din riskprofil och då behöver du börja i den änden. Om du har 3 MSEK sedan oktober -25 så kanske det är din risknivå - inte mentalt, men i praktiken.

De andra frågorna, guld, Schweiz med mera ligger utanför mina erfarenheter, så där får jag bara önska lycka till med de inspel du får här på forumet.

1 gillning

Lite liknande sits för mig, hur jag ska investera efter bostadsförsäljning.

Jag kommer investera en summa varje månad, dca tänket som du nämner.

Känns ju lite som att det är en ai bubbla men man vet ju inte..

Du kanske skulle kika på en allvädersportfölj som en viss % av investeringen och resten i en global index.. då får man ju lite diversifiering iaf..

Så jag håller på med just nu iaf, Lycka till

Jag realiserade också vinster i höstas. Har kört DCA under sex månader, med lite tyngre front loading i januari.

Har känts bra att kunna agera när börsen gått ner.

Nästan allt är tillbaka inne nu.

Eftersom du är 32 år missade du ju tyvärr de stora härliga uppgångarna som var på börsen på 80-talet, vilket tyvärr jag gjorde med :frowning:

Jag hade ett par miljoner likvida medel för några år sen och valde då att pytsa in det med 200 000 kr i månaden. Jag har faktiskt inte utvärderat ifall detta var rätt strategi nu i efterhand eller om jag borde satt in allt på en gång men jag är nöjd oavsett och det är det viktigaste.

Man ska inte underskatta att det finns ent liv utanför sparandet och där känner man väl lite själv ifall man har investerat för mycket på en gång.

Vi tar det här igen då. Dollar Cost Averaging är inte en strategi för att dela upp en klumpsumma pengar och köpa in sig bit för bit på börsen. Alternativstrategierna till DCA är att köpa samma mängd aktier månad efter månad eller spara ihop en klumpsumma och sedan handla för allt.

Det är alltså en strategi för hur du investerar ett löpande kassaflöde.

Om du redan har en klumpsumma så är vetenskapen tydlig med att den optimala strategin är att gå all-in så snart som möjligt.

Att använd DCAs överlägsenhet i scenario ett för att dra ut på investeringarna är ett feltänk och även om det finns emotionella anledningar till att inte gå all-in så lurar ni er själva genom att applicera DCA-konceptet där det inte bör appliceras.

1 gillning

Psykologi spelar roll i praktiken. Att du inte har några problem med att gå all-in betyder inte att vi andra gillar det.

Det finns säkert andra saker som du inte klarar, som vi klarar. Tex diskussioner om strategier som visat sig suboptimala utan att använda spydigheter.

Jag har full respekt för att psykologi är en viktig komponent i om man väljer att gå all-in eller sprida ut investeringarna, men man behöver inte missbruka begreppet DCA för det vilket är det mitt inlägg handlar om.

Tack, bra.

Jag hittar ingenting i The intelligent Investor om att det bara är insättningar DCA handlar om. Jag kan hålla med om att det kanske skulle vara förvirrande, men i den här tråden är ju förutsättningen redan att det finns en klumpsumma. Så jag ser inte varför vi skulle välja ett annat namn än DCA för stegvisa köp.

Det är väl inget som säger att toppen är nådd. Ingen vet när Ukrainakriget tar slut, men ryssarna verkar ju ändå börja få det kämpigt. Frågan är väl bara hur Putin ska sig dra ur det hela, men avslutas detta krig så kan vi ju vänta oss en riktig fin avkastning på börsen. Hade iaf inte satsat på försvars aktier iaf, för dom nog nådd som topp men det vet man ju inte heller för den delen.

Börsen brukar gå upp även efter all time highs

2 gillningar