Att börja investera på börsen nu - hur tänka?

Hej,

Vad hade ni gjort om ni hade haft 0,5-1 mkr att investera i börsen nu? Börja köpa nu (månadsspar + extra av denna summa enligt procentuell nedgång)? Vänta och se vart marknaden tar vägen?

Hej och välkommen.

Bra sits att börja investera just nu. Grattis :slight_smile:

Jag skulle rekommendera att pytsa in lite i taget. Det är så stökigt nu så en dag hit eller dit kan diffa på 5% eller mer. Borde vara billigt nu men vem vet…

1 gillning

Jag hade satt in pengarna på Hoist Spar till 3.20% ränta och inte gått in på börsen detta år, om det nu inte rasar ner typ 30% då hade jag gått in med delar av kapitalet.

Undvik börsen tills det har lugnat ner sig.

Edit: Månadsspara nån summa kan du göra men undvik att lägga in större summor på en gång.

Det är så jag har gjort.

3 gillningar

Jag fortsätter att månadsspara på börsen som vanligt. Globala indexfonder rekommenderas.

Har du redan en bra buffert är det bara att sätta igång och investera.

Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

6 gillningar

Jag hade klurat ut hur många månader den genomsnittliga börskraschen normalt sett varar innan det vänder. Sedan hade jag delat upp summan på detta antal månader och månadssparat in det i marknaden.

5 gillningar

Imorgon kanske man inte ska lägga igenom en order efter pågående rally. Det blir nog bättre tillfällen kommande 3,5 år med Trump i farten. Men, ingen vet och forskningen säger ju att man ska investera allt direkt.

1 gillning

Var läste du detta? :wink:

Bra fråga… Jag har ingen källa direkt nu. Men visst tusan är det bevisat det statistiskt bästa att göra? :sweat_smile:
Helt klart lättare för själen att kliva in långsamt dock, under en längre period.

2 gillningar

Det säger forskning.

Kan bara instämma att om jag gått all in från början istället för att sprida ut min köp över lång tid och även spara lite krut för att kunna köpa på dippen nu så hade det gått mycket bättre för mig om jag investerat allt på en gång.

Men problemet är ju att man är för rädd att råka kliva på just innan en krasch.

Tänk om man råkar hitta av februari 2025 att gå all in. Då blir det inte lika kul även om horisonten är 30år.

2 gillningar

Det är fortfarande reapriser jämfört med när Nasdaq var på toppen strax över 20.000 punkter. Fortfarande ca -15%.

Så jag slängde iväg ett extra fondköp när jag såg nyheten idag, medveten att många procents dipp missas, men som sagt en bit ifrån toppen fortfarande.

1 gillning

Nyckelordet i dessa tider är DCA, dollar cost averaging. Eller som vi säger på svenska, månadssparande.

The Donald är inte en forskningssnubbe.

2 gillningar

Forskningen visar tydligt att i medianfallet är det bäst att köpa för allt så fort du får pengarna. Genomsnittsdagen går börsen upp, så varje dag du står utanför finns det en “kostnad” i form av missad förväntad avkastning, och därför är det oftast dåligt att dela upp insättningarna på flera tillfällen.

Dock har jag full förståelse för att det psykologiskt kan vara svårt att våga göra det med ett stort engångsbelopp. Man kan ju ha otur och köpa precis före ett enormt fall vilket för många kan leda till ångest. Och om man nu inte vågar sätta in allt på en gång så är det mycket bättre att då sprida ut köpen lite än att man blir helt passiv och inte vågar gå in alls.

3 gillningar

Så är det. Sen kan man säga att även om man har forskning och odds på sin sida, genom att gå all in direkt - så har man ju trots allt förlorat om man kliver in på ATH och börsen kraschar totalt efter det.
Man tog alltså ett ‘fel’ beslut i avseendet att man förlorade pengar, men rätt beslut sett till oddsen.
Månadssparande är bättre för psykologin i det. Jag själv har klivit in med ett större belopp men behöll det på sparkonto med ränta en längre period och hade betydligt högre månadsspar. Det var något innan 2022 dippen och visade sig vara ett bra beslut, även om jag inte räknat på det.

3 gillningar

Månadsspar om du inte har ballar av stål. Men rent statistiskt så är det bäst att gå in med allt på en gång.

2 gillningar

Om du har lång sparhorizont (hur snart du vill/behöver pengarna att vara värda något) på pengarna så köp. Har du kort sparhorizont så sälj. Globala indexfonder med låg avgift och så passiva som möjligt i isk.

1 gillning

Jag hade kört in allt direkt. Ser inte syftet med att dela upp det. Om man mår dåligt över att börsen rasar så ska man inte ha 100% aktier.

1 gillning

Behöver du inte pengarna på mer än 10 år så investera brett enligt de vanliga rekommendationerna. Känns det bättre att dela upp månadsvis så gör det, men inte under längre tid än kanske en halv genomsnittlig börskrasch…

Man måste ju ändå våga säga att trots Trump så är Microsoft, Apple m.fl. otroligt fina bolag med lösningar som kommer finnas kvar antagligen långt efter oss.

Volvo eller Novo Nordisk kan gå omkull rätt snabbt, men inte Microsoft eller Apple

1 gillning

Jag började investera ett större belopp den 12 november förra året. Jag började väldigt försiktigt, men investerade dagligen. Dock mindre än 1 promille av beloppet per dag den första tiden. Mest för att få lite känsla för marknaderna och för att se hur det går.

Vartefter jag blev lite mer varm i kläderna har jag utökat beloppen jag investerar varje dag. Sen upptäckte jag DCA (Dollar Cost Averaging). Jag tänkte att jag skulle göra en plan så att jag har investerat klart hela summan efter ca. 1 år. Nu har jag investerat ca. 1/3 av kapitalet och ligger i dag 8,5% back på investerat kapital.

Jag fortsätter att investera i stort sett dagligen, men ibland kan jag slå ihop flera dagars insättningar och göra en eller två klumpinvesteringar under en vecka. F.n. investerar jag ca. 0,5% av totalsumman dagligen, men investerade under en period upp till 1% av kapitalet dagligen.

Om jag redan från start hade kört 0,5% dagligen så hade det tagit 200 handelsdagar, eller ca. 1 år att investera det totala kapitalet, från det att jag startade. Nu kommer det nog ändå att ta ca. 1 år att investera hela beloppet eftersom jag körde lite mindre än 0,5%/dag i början och sen lite mer under en period, så det jämnar ut sig.

Hade jag varit dig hade jag satt upp en månadssparande där man köper tex 4 ggr i månaden under 1 år.

Jag hade inte gjort som forskning. Det är skönt att sova gott om nätterna och missa lite avkastning än att gå all in nu och börsen fortsätter med 20% till.

2 gillningar