Jag driver eget som konsult och trivs med friheten och variationen, men två saker återkommer som stora utmaningar. Dels att hålla flera projekt igång samtidigt utan att tappa fokus eller kvalitet. Dels att sakna naturliga kollegor att bolla idéer, strategi eller dilemman med när man fastnar.
Ni som jobbar liknande. Hur gör ni för att skapa struktur och hålla huvudet klart när flera uppdrag rullar samtidigt? Och hur löser ni behovet av bollplank när man står ensam i sin expertroll?
Hade jag haft den typen av uppdrag du verkar ha skulle jag försökt hitta ett intimt kontorshotell med likasinnade. När jag kollat runt tidigare i sthlm är de flesta snygga men stela och saknar gemenskap. Det fanns något enstaka där känslan ändå var att man är kollegor och inte bara att man råka hyra kontorsplats i samma byggnad.
Här får man va lite fyrkantig, men samtidigt blir det ju en design av dagarna. Hur vill du att dina dagar ska se ut? Jobbar du deltid tex? Planera då in jobb-tid och sen planerar du ungefär vad du ska göra när du är ledig.
Då kör du fokus på jobb. Sen är du ledig.
Skriv upp allt viktigt. Jag har ett skrivblock, en för varje kund (går ju att ha det Digitalt).
Jag har hittat en annan egenkonsult inom mitt område som jag börjat samarbeta med. Det lyfte allt flera nivåer, allt blev roligare och mer meningsfullt. (Jag har lite svårt för sociala medier, då jag inte får den relationskänsla jag behöver). Kan du sitta på plats hos dina kunder då och då? De tillfällena har jag mycket fokus.
Planering är enkelt. Utmaningen är att kunderna inte håller sig till den
Det där är ju jättebra. Jag har faktiskt börjat leta efter en mer junior i samma roll då jag ofta behöver tacka nej till uppdrag pga hög beläggning.
Det gör jag så ofta jag kan. Däremot har jag ofta projekt från konkurrerande kunder igång samtidigt. Det gör att jag inte kan jobba helt fritt när jag sitter hos kund.
Kontorshotell är mitt sätt att få social interaktion som egenkonsult. Ett alternativ skulle tex vara att bli underkonsult så man blir en del av ett större sammanhang med kollegor och nätverk.
Drivkraften är lätt då jag primärt ser till att jag har att göra för att få inkomst men framförallt är det kunderna som hör av sig om hjälp och jag har inget annat val än att försöka hinna med det de efterfrågar.