Kom på en till grej.
I Outlook kan man färglägga mejl från olika avsändare. På så sätt kan jag välja att “highlighta” mejl från avsändare jag anser viktigare än det övriga flödet. Även taggar fungerar, men dessa använder jag primärt för att färglägga kalenderbokningar i olika forum.
Jag som jobbar med försäljning kan tyvärr inte bygga regler på en hel del mail då dess avsändare ofta är delaktiga i flera av mina kundkonton.
Jag har byggt upp en struktur där varje kund har en egen mapp och alla deras mail slussas dit, men även speglas mot min mapp för alla olästa mail.
Sedan kör jag drag and dropp på interna och leverantörs mail som berör den enskillda kunden. Då får jag en överblick och kan söka/scrolla fram rätt underlag och dialog rörande enskillda affärer och kunder.
Har fungerat hyfsat bra för mig.
Jag kör
Inkorg: Oläst mail = Ohanterat
Inkorg: Läst mail = Hanterat, men pågående och ligger kvar för att snabbt återfinna ifall jag behöver läsa det igen
Övrigt: När ett mail är läst, hanterat och inte aktivt (uppgift, tråd, fråga osv är klar) sorterar jag in det i en lämplig undermapp (har många).
Delete? Det är vanskligt att ta bort mail, man kan behöva informationen flera år i efterhand och därför deletar jag enbart reklam och uppenbart skräp/spam. Outlook kan spara 10 års historik, love it
.
Hitta information/mail: Skrolla snabbt igenom inkorgen (som såklart är liten eftersom det hålls efter) och därefter sökfunktionen. Jag ogillar att ha för mycket i inkorgen, känns som kaos.
Jag regler för mail som jag bryr mig mindre om, nyhetsbrev exempelvis har en mapp för varje företag, interna nyhetsbrev detsamma, brev från system som HR och tidsrapportering mm hamnar i egna mappar.
Att ha en eller flera mappar för mail man är cc på kan rädda någon som får mycket mail bara för man är chef.Jag har mappar också för personer jag jobbar ofta med
Min inkorg ska bara innehålla mail jag behöver agera på, men flaggar inte dom på något sätt förutom de ovan. Har nog 10.000 mail i inkorgen.
Önskar dock att man kunde organisera MS Teams på något smart sätt, det verktyget är totalt värdelöst… D: