Jag känner nu vid 59 års ålder att jag verkat klart på mitt arbete i Kulturskolan.
Funderar på att sälja min lägehet och bo i mitt nybyggda lilla hus på landet. Frågan är hur jag bäst förvaltar de ca 3 miljonerna jag ev får över efter en försäljning ?
Bör jag lägga dem på olika sparkonton i olika banker och hur mycket kan då räntan från dem ge mig i månaden. Jag kan börja ta ut tjänstepension först vid 62 års ålder och allmän pension vid 64 år. Tacksam för tips o råd. Hur skulle ni gjort i min situation? ( allmän pension skulle idag ge 19.400 kr före skatt ifall jag fortsätter arbeta till 64 års ålder - vilket jag inte vill göra. )
I länkarna ovan kommer du bland annat se att det är en fråga som inte går att besvara bra utan att tänk igenom just din situation rörande syn på risk och när du vill plocka ut pengarna, vilket inte riktigt framgick I din trådstart, vad jag kunde se.
Till att börja med skulle jag göra en ny simulering på minpension.se där du stället in din lön till 1 krona. Då ser du vad du kan förvänta dig i pension om du slutar jobba idag och inte tjänar in någon extra pension.
Sen skulle jag ta reda på hur mycket du behöver per månad, om det går att få fram. I dagsläget verkar du ha två bostäder, om du säljer lägenheten och flyttar till huset på landet på heltid, hur mycket tror du att du behöver?
Om pensionen ändå kommer täcka vad du behöver från 62 / 64, så sitter du ju i en mycket bekväm sits och behöver i princip bara brygga några år mellan idag och 62 med de ca 3 miljonerna. Då det är så få år så kommer det troligtvis räcka till att dryga ut pensionen ganska rejält, med kanske 10,000 i månaden så länge du lever i runda slängar.
Gällande placering kan jag inte ge några konkreta råd, det handlar som tidigare sagt om riskvilja. Har du varit något på börsen innan eller känns den bara läskig? Eller kan du leva med att en del av kapitalet svänger upp och ner men på sikt troligtvis rejält upp? Om du inte är så van vid börsen skulle jag rekommendera att kika in på Lysa.se , där får du dels svara på en rad frågor gällande riskbenägenhet och få ett förslag hur du bör placera dina pengar. Därtill har de också olika verktyg för automatisk utbetalning av kapitalet. Du skulle till exempel kunna ställa in att du vill ta ut 20,000 per år fram till 62, därefter en lägre summa för att stötta upp pensionen. Har man inget direkt intresse av att själv administrera detta, eller tycker det är krångligt, så tycker jag det är ett jättebra alternativ.
I all välmening, om det är ditt riktiga namn du har i ditt alias skulle jag ändra det om jag var du. Onödigt att folk ska veta hur mycket pengar du har. Alla har inte goda avsikter tyvärr.
Scenariot du beskriver så väl stämmer med hur mina tankar går också. Undrar bara om du kanske menade att ta ut 200 000 kr/ år o inte 20 000? Eller menar du i månaden. Nåväl, jag förstår ju att jag behöver lägga undan till bryggan fram till 62 vilket jag efter en försäljning kan klara av. Tänkte mest på att inte sätta 3 milj på ett 0% - konto utan ifall jag kan sätta dem på tre olika banker med fastränta o garanti o vilka banker det skulle kunna vara isf? Eller om jag skulle vara lite våghalsig med 1 miljon på nåt vis- fast jag är både okunnig o ointresserad av börs o värdepapper aktier o allt vad det kan handla om.
Förhoppningsvis lever man ju längre än till 65 och det är ju typ 6 är kvar. Jag hade absolut haft en del investerat i något mer än bara sparkonton.. Glöm inte att det är 30% skatt på vinsten på den också..
2msek lysa 100%aktier bred
0,5msek lysa 50/50 bred
0,5msek sparkonto lysa eller annat valfritt..
Om du inte behöver så mkt och pensionen täcker det mesta så dubblas ju förhoppningsvis de 2mseken inom 8 år genom bara att ligga där..
Tack för detta förslag! Verkar tryggt o vettigt. Jag behöver nog ha ca 600 000 kr under de 3 respektive 5 år som kvarstår innan jag kan börja plocka ut lite pension.
De har mycket bra sparräntor. Dock kan man inte bryta Zavers fasträntekonton i förtid, det kan man på Hoist mot en avgift. Jag föredrar Hoist och har haft konto där under flera år. Båda har insättningsgaranti.