Jag kommer snart att bli chef på ett relativt stort företag och i denna roll ingår personalansvar.
Jag har en kollega som inte tycker om detta alls. Detta då jag är yngre och är utbildad, något som inte h*n är. Personen ifråga ser sig själv över dom flesta cheferna. Vi arbetar i samma lag och det är denna jag kommer bli chef över.
Vi är “vänner” på arbetsplatsen, alltså kan vi skoja någon gång och det är avslappnat mellan oss i övrigt. Men när ämnet kommer upp, som jag sitter på möten med våra högre upp, avbryter kollegan dessa möten.
Hur skulle ni hantera detta?
Tillägg: det är många fler situationer än denna, men för att vara så anonym som möjligt tar jag nog inte upp fler specifika situationer.
Har inte varit i samma situation men som chef inte så sällan träffat på denna typ personer som jag chefat över.
Klart knepigt men det bästa råd jag kan ge är att vara hantera hen på samma sätt som alla andra - dvs korrekt och just.
Inte så sällan finns det en bakomliggande orsak till att vissa personer avviker lite men det kan vara knepigt att ta reda på det. Dessutom måste du ägna tid åt att etablera dig i din nya roll.
Hej, kollegan avbryter möten på ett oacceptabelt sätt? Förklara att det är oacceptabelt. Fortsätter hen blir det en officiell varning via HR. Efter 3 varningar kan ni avskeda hen.
Personen vill ha sitt ego smörjt. Är det möjligt att smörja dess ego, fundera på att göra det. Är det alltför mkt smörj för att vara rimligt, kommunicera tydligt vad som gäller.
Har hen kollegorna med sig eller ser de flesta hen som dryg?
Jag skulle säga att det är oacceptabelt, ja.
Jag är ännu inte hens officiella chef, jag gör en onboarding för närvarande.