Som rubriken lyder undrar jag hur man kan göra för att motivera / engagera anställda. Förhoppningsvis kanske det finns lite erfarenhet här på forumet som kan erbjuda lite tips och tricks.
Kort bakgrund:
Jag är idag teamleader på ett mindre företag inom transportsektorn, vi är 5 inklusive mig i min grupp. Jag har inget direkt personalansvar eller någon reell makt utan har rollen för att jag är bäst på det jag gör, har en större administrativ förmåga och har en större förståelse över systemen vi arbetar i jämfört med övriga. Jag är väldigt traditionell och tycker om att arbeta, jag är stolt över min arbetsmoral vilket är snäppet bättre än gemene man (enligt mig). Brinner jag för något så är det just mitt arbete, det gör också att jag även tycker illa om dålig arbetsmoral.
Hur som helst, gruppen är idag till 80% ca 30 år gamla, de flesta inklusive jag är nyanställda de senaste 2 åren. Vår branch har även i stort lidigt under 2023. Vi har tappat mycket volym, priserna är i botten och vi är för tillfället inte lönsamma. Det är samma hos alla företag i branchen just nu så mitt bolag är inte unikt. Det är nästan nu vi behöver vara som mest proaktiva.
Dock så har mina kollegor i större utsträckning tagit sig friheter som jag inte tycker om. Det spelas mobilspel mot varandra, instagram, snapchat, och övrigt. Mycket tittande på på mobiler i allmänhet och lite jobb. Till den grad att det är majoriteten mobiltittande och mindre andel jobb i dagsläget. Jag har fullt förståelse för att man ibland behöver göra ett privat ärende/googla något etc men det känns som det är lite för mycket nu. Och lite för ofta.
Jag förtsår att det är mindre att göra nu och att man anser sig kanske ha mer tid, problemet är att det fortfarande finns saker att göra. Men när ett par personer väljer att öppet och inprincip deklarera att man inte arbetar inför övriga, som faktiskt sitter och jobbar, sticker det i ögonen. I varje fall i mina ögon.
Vid påpekande att det kanske inte är lämpligt för de att spela mobilspel hela dagen eller vid fråga om de behöver mer att göra (det finns alltid något att göra) så är svaret skämtsamt att “micropauser behövs”.
Hur skall man göra för att motivera de anställda att faktiskt arbeta på arbetstid. Att sparka folk är inte aktuellt, att begränsa friheter som tillgång till privat mobil på arbetstid skapar en bitter stämning.
Finns det något man kan göra eller är det bara att finna sig i att detta förhoppningsvis är en övergående fas nu när vi har mindre att göra?
Hur hade ni agerat i denna situationen?