Har väldigt lite erfarenhet av verkstadsarbeten då jag i princip alltid sålt mina bilar innan jag behövt ta några större ekonomiska beslut kring större reparationer.
Jag har nu fått ett förslag från en verkstad och jag kan se på offerten att den är framtagen med hjälp av detta system:
Jag tolkar det som en databas där en mekaniker kan se t ex hur lång tid ett moment tar och därför kan lämna offerter utan att ha arbetat med just den bilen innan osv, det är ju smart. Det jag dock reagerar på är att materialet inte är specificerat utan det står bara i princip “bromsskiva bak” osv. Det finns inget artikelnummer eller märke på delarna och kollar jag på vissa saker som ska bytas på bilen på t ex Skruvat kan det vara prisskillnader på olika fabrikat på upp till 300%.
Omöjligt för mig att veta om t ex Bromsskivorna de ska byta är rimligt prissatta. Har inget problem att betala för kvalité om det är värt det men då jag inte kan någonting om bilar finns ju risken att man betalar typ 1200 kr för en bromsskiva som kostar 400 kr att köpa osv.
Är det vanligt med så dåliga offerter från verkstäder? Hur gör ni själva när ni ska jämföra offerter mellan verkstäder, ber ni om specar på exakt vad för material som används?
Jag bytte bromsar nyligen hos en fristående kedja. Fick nåt liknande, ospecat totalpris från deras centrala kundtjänst. Först tänkte jag som du. Vad är det för märke på delarna? Sökte på kedjans webbutik. Noterade två fabrikat som jag båda bedömde som okey. Stannade där.
När jag fick fakturan var den inte heller så detaljerad men det gick att utläsa styckpriset för delarna. Detta stämde sedan exakt med priset på kedjans webbutik. Så sannolikt är det de produkterna.
Men visst hade det varit lättare om det var specat från början. Lägg ett mail och fråga om du vill veta?
Ja, om det är viktigt så är det nog bra att du frågar verkstaden. Du kan förmodligen få offert både på originaldelar och tredjepart. Jag har haft verkstäder som erbjuder sig att till och med köpa in begagnade delar om man verkligen vill få ner priset.
Har nu gjort en massa jobb hos en verkstad och delarna köper de av mekonomen. Priserna de har tagit ut mot mig som kund stämmer överens med de priser mekonomen tar om jag själv skulle handla där som privatperson. Jag förmodar att verkstäderna som handlar delar från dem får rabatter likt hantverkare har hos varuhus.
Det jag ställer mig lite tveksam till är att t ex Mekonomen tar 1 543 kr för en bromsskiva medan jag på exempelvis Skruvat.se hittar en bromsskiva för 475 kr. Det är ju inte samma märke såklart men det är ju en extrem skillnad! En tredjedel av priset…
Hur ska man egentligen tänka här? Är delen jag fått från Mekonomen extremt mycket bättre att den motiverar priser eller kan man spara enorma pengar på att köpa delar själv och be verkstaden ge en offert på att man har egna delar? Jag har ju ingen ANING om kvalité osv för ett jobb där materialet kanske kostar 9000 kr från verkstaden och 3000 kr om man köper det själv blir det ju en enorm skillnad på totalkostnaden.
Givet att ingen här vet bilmodell samt ditt körmönster är det svårt att ge råd.
Mekonomen har helt ok grejer även om det inte är det bästa du kan få tag på. Största skillnaden på kvaliteten är hur materialet slits samt vilka temperaturer det tål. Kort och gott, stor tung bil som körs hårt sliter mer bromsar än en liten lätt bil som körs lugnt i stan.
Ofta har t.ex Audi, VW, Skoda, SEAT, Bosch exakt samma del fast med olika artikelnummer och pris då. Tycker själv att mekanikern kan få tjäna på att handla till lägsta dagspris än att jag ska göra det jobbet.
Att värdera olika kvalité på olika delar till olika priser från olika hemsidor vet jag inte hur jag ska göra.
Jag gör inget avancerat på hushållets två bilar. Jag gör nästan ingenting (mer än kolla och fylla på olja) men i somras så slutade gasfjädrarna i bakluckan på en av bilarna att fungera. Jag kollade med märkesverkstaden och de skulle ha 3600 kr för jobbet.
Kollade på Skruvat.se och det fanns många märken som skulle passa. Samma märke, samma mått och motstånd men inte samma artikelnummer kostade 700 kr i material. Visade sig att det var hur lätt som helst att byta så jag kunde göra det själv efter att ha kollat 10 minuter på en video på Youtube.
Min poäng? Stora skillnaden mellan 3600 och 700 kr var nog inte arbetskostnaden. Jag gjorde jobbet på 20 minuter, jag tror inte verkstaden skulle ta mer än 1000 kr för jobbet. Däremot så var nog påslaget på delarna oförskämt högt på märkesverkstaden.
Ja, lite sånt jag vill undvika. Har inget problem med om en mekaniker tar timpriser på 2-3 tusen men ogillar att ha låga arbetskostnader och sedan “fula sig” med materialet.
Sedan tänker jag lite sunt förnuft kring kvalitén. Typ ett luftfilter mekanikern tar 400 kr kan inte vara så mycket bättre än ett man kan köpa själv för 120 kr medan för mer avancerade produkter antar jag att det kan vara stora skillnader i kvalité.
Nästa gång ber jag nog om en offert med material + arbete samt en med enbart arbete och att jag bistår med material.
Det är så det fungerar. Sverige är en liten marknad med dålig konkurrens i många branscher.
Det brukar sägas om ex mekonomen att dom har helt ok delar dom valt ut och säljer för ett pris som är lagom lite billigare än originaldelarna. Dvs som kund som inte är någon expert blir utfallet tekniskt helt ok men lägsta pris för bra delar får du inte. Originaldelar är oftast klart bra men ofta rejält DYRT. Köper jag sällan. Om jag gör det sker det ofta från USA eller ibland Japan om det är till Japansk bil.
Köps delarna av bra märke i Svensk webbutik får du ett klart lägre pris men behöver veta vilka fabrikat på delen som är ok. Pris varierar ofta på ex bromsskivor 3 ggr.
Ofta finns 5-10 fabrikat att välja.
Men om man istället köper delen från Tyskland där konkurrensen mellan webbutikerna är så stenhård att vissa inte överlevt får man klart lägsta pris för delarna.
(Jämför elektronik branschen i Sverige där mediamarkt, onoff, siba gått under pga stenhård konkurrens faktiskt.)
Leveranser sker oftast på ca en vecka och frakt kostar oftast max 150Sek.
För mig som lagar nästan allt själv och får klåda om jag får rejält för höga priser är valet självklart. Jag har köpt bromsskivor till flertal bilar och ofta kan man få ex Brembo, Bosch skivor som är bra för mycket bra pris från tyskland. Man måste dock ha koll på fabrikaten som är bra. Dom tveksamma fabrikaten köper in från lägst bjudande tror jag och ofta är dom nog inte bra val.
Vissa saker som bromsar och framvagns detaljer är extra viktigt att inte chansa med. Jag har aldrig blivit besviken när jag valt kvalitetsmärken. Men till lite ovanligare bilar som sålts med säg lite olika typ av bromsskivor olika modellår kan man behöva veta mått på skivorna . Ex ytterdiameter och tjocklek för att inte för att inte få fel. Det gäller även ex bromsbelägg. Kolla att utseende och mått som anges inte avviker från dom andra av fabrikaten. Någon gång harjag fått fel del men det är extremt sällan. Då till VAG bil som ofta kör olika delar löpande på vissa saker. Man måste kolla på en lapp fastlimmad i bilen vilken kod just din bil skall ha på bromsdelar etc.
Den lilla bilverkstad jag ibland anlitar med en äldre bil mek har inga problem med att montera delar jag har med mig. Ibland har han bra förslag på var man handlar eller ger mig ett bra pris på specad del. Han har nog en del rabatter. Problemet har varit att hen har kö på ofta 1 till 2 månader för alla jobb eftersom hen är Bra!
Tror att man kan glömma att komma med egna delar i dom flesta fall.
PS. Jag köper även all vätskor som märkesoljor mm från tyskland . Ofta halva priset. Aldrig mer än 100 kr per liter för bra sysmtetolja Man kan ofta handla 20 liter för enhetsfrakt på max 150Sek. Någon gång har jag handlat tunga eller otympliga saker och grejerna kom till terminal som låg > 3 mil bort