Plannera projekt med familjen. Om du är villig att ställa upp med tid, vilja problem vill de se lösta?
Hitta projekt som är billiga eller helt gratis. Gräva i trädgården kostar rimligtvis inte mer än en spade. Jag gillar it och teknik. Att uppgradera system eller bygga om automationer kan vara väldigt tidsödande och belönande. Men det skapar inte nödvändigtvis en merkostnad utöver det man redan spenderat.
hmm ett nytt relääää… en ny sensor här… en controlboard där hade varit nice! Åh vi behöver en knapp för att kunna starta vid önskan! mmmm ingen merkostnad!
Planera hur mycket du vill spara varje månad, se till så de dras automatiskt på lönedagen. De som blir över är de du kan spendera på de du tycker är intressant blir de fortfarande något kvar är de en bonus till sparandet.
Själv har jag precis beställt 2st mikrokontroller, alltid bra att ha hemma för projekt!
Bättre att småpyssla med inte allt för dyra projekt som höjer livskvaliteten än att ägna tiden åt att pilla med fonderna
Jag vill minnas att en annan TS undrade vad han skulle ägna sig åt istället för att pilla med pengarna och det genomgående svaret var skaffa dig ett intresse.
För mig låter det som att du ägnar dig åt sådant du tycker om?
Varför sluta om duntycker det du gör är tillfredsställande och ger dig mening med livet.
Sluta lyssna på alla latmaskar som kantar livet hos de driftiga.
Det här känner jag igen. Tankarna drar lätt iväg mot sådana problem som inte går att lösa här och nu. Tankar av typen “Vart är världen påväg?” eller “Hur vet man vad som är sant?”.
Då är projekten ett sätt att få otvetydig återkoppling ifrån verkligheten genom att fundera, försöka och misslyckas gång på gång tills något konkret är på plats.
Ren ångestdämpning. Eller lycka, beroende på hur man uttrycker det.
Vad är det egentliga problemet? (Menat som en riktig fråga)
Det finn ett uttryck att pengar bränner hål i fickan? Om problemet är att spara så kan du sätta upp ett sparmål som du måste uppfylla innan du får göra projekt alternativt att du får projekta för x% av det du sparar.
Problemet skulle jag väl säga att det är en stor mängd infall som jag går all-in i men som kanske inte är så intressanta eller bidrar med livskvalité på lång sikt. Där det kanske är bättre att spara pengar för att bygga upp större spar.