Funderar lite kring hur man ska hantera kostnader innan EF blev registrerat?
Jag har gjort ett antal inköp av utrustning som blev betalda innan firman blev registrerad, betalt via mitt privata lönekonto.
När jag registrerade firman uppgav jag startdatum samma som det första inköpet.
Efter registreringen skaffade jag ett bankgiro och ett företagskonto.
Nu har jag köpt material som ska betalas via EF men har noll kronor på företagskontot.
Samtidigt har jag fakturerat för belopp som med råge överskrider mina utlägg och skulder men med förfallodatum efter de fakturor jag ska betala.
Hur ska jag tänka här för att få det rätt, jag vill helst att allt i EF går via mitt företagskonto.
Betala fakturorna med privata pengar och när sedan du får pengar in i firman så kan du få ersättning för dina utlägg.
På samma sätt kan det bli i framtiden, du köper frimärken pennor, papper privat, sparar kvittona och sedan får du plocka ersättning för dina utlägg och klistra in kvitton i din bokföring så att du kan bevisa att det du köpt är för företagets behov.
Du kan ju alltid bokföra kostnaden i den enskilda firman och boka detta mot Egen insättning av kapital. Det finns inget krav att allt skall gå via företagskontot.
En till “dum” fråga,bokföring får inte göras i excel pga lättheten att fuska i efterhand, men vad är då vettigt för en som mig som kanske kommer att ha max 30 händelser per år?
Ett program känns som överkurs, eller?