Verksamt.se checklista är klar. Företaget är startat och intäkterna på väg. Vad gör jag nu?
Skaffar ett redovisningsprogram?
Hur lär jag mig vad jag ska göra första året förutom att jobba och tjäna in pengarna?
Verksamt.se checklista är klar. Företaget är startat och intäkterna på väg. Vad gör jag nu?
Skaffar ett redovisningsprogram?
Hur lär jag mig vad jag ska göra första året förutom att jobba och tjäna in pengarna?
Jag tycker att det är viktigt att börja med att lista alla nödvändiga kostnader som hör ihop med ditt företag. Räkna ut hur mkt du behöver dra in för att täcka de kostnaderna, sedan hur mkt du behöver ta ut i lön för att leva på företaget. Plussa på utgifter som skatt och arbetsgivaravgift och du kommer fram till ett grovt “behöver få in x antal kr/dag” Verksamt har säkert någon fiffig kalkylfunktion du kan använda.
Jag har haft enmansföretag i 24 år och lever gott på intäkterna tack vare att jag analyserar alla utgifterna och regelbundet reviderat inriktningen. Det är inte alltid det som omsätter mest som ger bäst kr/tim i lön.
Redovisningen och tillhörande rapportering till myndigheterna (Skatteverket i första hand) måste igång, ja. F-skatt, momsregistrering, arbetsgivarregistrering.
Många som inte är jätteintresserade av adminstration tar ju in en redovisningskonsult som även löser programvaran åt dig. Andra gör det själv. Bokio verkar poppis i år för gör-det-självare.
Läser massor, pratar med andra, tänker själv. Det finns flera trådar här och på siter som t.ex. Almi och Verksamt.
Skulle också tipsa om Fortnox som redovisningsprogram. Där inne kan du också välja vilka tjänster du önskar, själv klarar jag mig med Bokföring och Fakturering. Till en början skulle jag också rekommemdera dig att ha en revisor, dock som inte kostar skjortan, lägger själv ca 1000:/månad för att redovisa moms mm och skicka filerna till Skatteverket för bokföring där.
Sen som Soffipropp skriver, oerhört viktigt att ha kolla på dem fasta kostnaderna och vara medveten om vad en lön egentligen kostar företaget.