Min kommentar var generell och inte nödvändigtvis riktad specifikt till dig. Det var exempel som jag tidigare sett tendenser till, både online och med sparfrälsta vänner och bekanta.
Vad gäller specifikt dig tycker jag ändå du ska ta och reflektera om det verkligen är någonting att må dåligt över att du ibland får ta en större del av notan än du ”spenderat” när du är ute och umgås med vänner. Du är ju inte ute och spenderar pengar för att äta en prisvärd middag - utan för att ha en trevlig kväll med vänner/bekanta.
Om det ändå känns jobbigt tycker jag helt enkelt du skall säga det till de du umgås med så du slipper dela lika. Ingen kommer tvinga dig.
Det där är delvis kulturellt tror jag. I den kultur jag kommer ifrån umgås man ofta ute på restaurang i stor grupp eftersom det är väldigt trångbott för de flesta inom medelklassen. Där är det kutym att slåss om att betala notan när alla är mätta och belåtna. (Det brukar ändå bli ganska jämnt fördelat över tid.) Gissa kulturkrocken när man kommer till Sverige och alla vill betala var för sig .