Hur hanterar man golden handcuffs?

Ett riktigt välbetalt jobb har man troligen fått för att man haft en längre tids uppåtgående spiral i karriären. Någon tycker tydligen att man är värd den här lönen.

Har man sen hamnat i ett där man inte trivs är risken att hamna i en nedåtgående spiral istället.

För att undvikadet bör man fråga sig några saker.

Vad är anledningen till att jag har den här lönen?

Vad är det med jobbet jag inte gillar?

Är det samma svar på båda? Eller kan jag fortsätta göra eller öka det jag får bra betalt för men göra mindre av det jag ogillar?

Om man är omtyckt och sitter på specialkompetens kan man komma långt med att säga nåt i stil med: Jag trivs på företaget och vill gärna jobba här. Men de här arbetsuppgifterna dränerar mig. Jag tror jag både skulle må bättre och generera mer för företaget om jag kunde byta dem mot att göra mer av detta istället.

En annan fråga att ställa sig är om det är arbetet i sig som är det jobbiga eller ens egen inställning till dem. Är de skitjobbiga, eller är det mitt suckande över dem som gör dem till det? Är de meningslösa om någon tycker det är värt att betala såpass för dem?

Av allt jag kan göra för andra i utbyte mot vad jag vill ha. Är detta bästa dealen. Eller gör jag hellre mer av nåt annat?

Det kan va att svaret blir ja. Det är meningslöst och suger på riktigt, arbetssituationen är ohållbar, jag jobbar hellre mer med nåt annat.

Men det kan också va att man börjar uppskatta sitt jobb på ett annat vis om man tänker att man gör en sjujäkla insats för någon som tydligen tycker det är så meningsfullt att de vill betala den lönen. Och hade det varit mindre viktigt och kompeteskrävande kunde de ju bett någon annan.

9 gillningar