Det har länge pratats om mobilförbud i skolorna och jag har alltid tänkt mig att det hänger på att ungarna får lägga mobilen i en låda under skoldagen, för att sedan plocka upp den när skoldagen är slut.
Idag blev jag dock varse om att skolorna ska vara helt mobilfria; barnen får alltså inte ens ha mobil med sig dit om jag förstått den nya lagstiftningen.
Tanken är kanske god, mobiler kan störa på lektioner, men för mig som försöker träna barnen i ledarskap att ringa när de behöver bli hämtade eller ändra planer efteråt för att de gått hem till en kompis, ställer det till det rejält om de är förbjudna att ha mobilen med sig.
Den nya lagen innebär att skoldagen ska vara mobilfri. Vad som händer i anslutning till skoldagen påverkas inte.
På vår skola samlar vi in mobilen i början av dagen och återlämnar den i slutet av sista lektionen. I mellantiden förvaras den inlåst. Inga konstigheter.
Många skolor har gjort detta länge; skillnaden är att det nu gäller samtliga.
Förhoppningsvis har vi lärare både hjärta och hjärna. Om en elev ska till tandläkaren under skoltid får hen naturligtvis mobilen då, och liknande.
Gör varken till eller från för oss. Reglerna är att man får tar med mobil till skolan men att den måste lämnas till läraren under skoldagen. Våra barn har dock aldrig haft mobil med sig till skolan så därför påverkar det inte oss.
När jag gick i skolan runt 2000 så gick det utmärkt att låna telefon på skolan eller så ringde man från kompisen. Knappt ens detta då mina föräldrar inte brydde sig nämnvärt. Var alltid hemma till 17 för käk oavsett.
Jag häpnar lite ibland över kollegor som ringer sina barn flera gånger om dagen, kollar när larmet larmas av och övervakar dom med gps och kameror hemma. Herregud, vad ska hända? Ge dom lite utrymme för fan.
På “vår” skola har det funkat på samma sätt och lärarna har uttryckt att det är ganska skönt att det inte är något att diskutera längre, varken med elever eller vårdnadshavare.
Det verkar alltså inte handla om att elever är förbjudna att ta med mobil till skolan, utan att skolorna ska samla in dem under dagen.
Samtidigt reagerade jag på att vår skola mejlat oss föräldrar att de “allra helst” ser att mobilerna stannar hemma under skoldagen och sen hänvisat till nya lagstiftningen. Det uppfattar jag som en ganska tydlig signal om att man helst inte vill att barnen tar med sig mobilen alls. Det är egentligen där min fundering ligger. Inte kring mobilanvändning på lektioner, utan kring tiden före och efter skolan. Med dagens fria skolval går inte alla barn i närmaste skola längre, utan ibland på andra sidan stan. Jag försöker dessutom lära mina barn att själva ta ansvar för att ringa om planer ändras, om de missar en buss eller vill följa med en kompis hem. Är det bara jag som tycker att den delen av diskussionen hamnar lite i skymundan när fokus nästan enbart ligger på mobilernas påverkan under lektionstid?
Det blir ju såklart väldigt mycket telefoner att samla in om alla skulle ta med sig en, därav att de uppmanar till att lämna den hemma. Men de som av någon anledning behöver telefonen efter skolan kan ju ta den med sig och lämna in under skoldagen. Så jag ser inte riktigt problemet?
Blir väl en mardrömsprocess ifall de insamlade mobilerna blir stulna eller skadas. Att skolan vill ha så lite som möjligt med de att göra är förståeligt. Du verkar överanalysera det hela.
Många har även busskort/pengar på mobilen. Att bara tala om att mobiltelefonen är till för att ringa med och sociala medier tycks vara steget efter i utvecklingen.
Om dit barn följer med en kompis hem, hur sannolikt är det att den familjen inte har en mobil? Måste man som barn redogöra allt här i livet? De gick helt utmärkt alla generationer innan att klara sig utan mobil. Lite mer naturtid är vad samhället hade mått bäst av och stäng av den där mobilen ibland, man måste inte vara tillgänglig 24/7.
Helt enig med detta. När jag gick i grundskolan 1999-2008 så hade jag ingen mobiltelefon majoriteten av den tiden. Och det var inga som helst problem att nå mina föräldrar om jag så behövde. Telefoner fanns överallt ändå. På skolan eller hemma hos någon.
Känns som att man ibland behöver tänka lite “hur gjorde man för 20-30 år sedan?” Och inse att det fungerade då också.
Det tillför arbetsro och trygghet i skolan nu när telefoner inte är tillåtna. Hur kul tror du det är att bli filmad av sina klasskompisar när man försöker ta sig över ett hinder på idrotten eller ska slå i brännboll? Barn har telefonerna med sig överallt om de inte beslagtas eller om ängsliga föräldrar propsar på att barnen hela tiden ska vara tillgängliga.