Hur hanterar ni otrevliga kunder som är viktiga för verksamheten?

Otrevliga kunder, som man ändå någonstans behöver, är ett dilemma. Upplever ibland dålig attityd, rena elakheter och ironi från kunder gentemot oss som leverantör. Förut har jag trippat mer på tå, försökt vara kunden till lags osv, men har med åren blivit mer cynisk och har inte samma driv av att “rädda relationen/affären/avtalet” som tidigare. Nuförtiden tolererar jag inte orättvist beteende. Har helt enkelt inte ork eller lust med att låta det passera och sen “trolla-med-knäna” som vanligt för att försöka rädda kundrelationen.

Tror ibland att vissa kunder, på en personlig nivå, utnyttjar sin starka position gentemot företaget, för att utöva mikromakt/annat dysfunktionellt beteende.

Någon som har tankar och erfarenheter kring ämnet?

7 gillningar

Är egenföretagare och arbetar bland annat mot privatpersoner, blivit en del man satt under blockera under årens gång!

Kanske är det ett tecken på att ni inte ska ha dem som kund helt enkelt? Ni kan ju alltid höja priserna

3 gillningar

Låter som ni behöver uppdatera er prislista :

Då ska vi se… skitstövel då blir det ett påslag på 200% och betalning i förskott.

Ta så bra betalt av dem att du längtar efter att jobba för dem :slight_smile:

4 gillningar

God ton, vänlighet och våldsamma fantasier… Inget bra svar påväg att byta bransch då jag är väldigt less på dessa rövhål till människor.

Inte bara dessa människor. Dem är inte så många egentligen, men de krävs inte många droppar citron i mjölken innan de skär sig.

1 gillning

Håller med, god ton och trevlighet samt ett påslag på priset i möjligaste mån))

Håller också med om att de kunderna oftast inte tillhör kategorin “hög marginal” kunder, sen att de kan vara stora kunder är en annan sak. Men är de rätt kunder för verksamheten?

Personligen har jag tröttnat som dig. Är trevlig men något kort och lägger på lite extra i mögligaste mån… men jag har också friheten då råå. vilket jag är mycket glad för. På sikt brukar de solla bort sig själva på nått vis om man är trevlig kort och med några korvören i påslag så finns det liksom inget för kunden att ta på förutom känslan att det blivit sämre…oftast är det snålrövar mää tycker jag.

Det är alltid två parter som skall komma överens i en affär, de som inte förstår det förtjänar ett sämre pris. punkt jäkla dubbelslut.

1 gillning

Ibland kan jag faktiskt tycka att de supertrevliga snålrövarna är värre för jag har svårt att hantera dem… de liksom lyckas vrida till sig mer än de skall ha på nått sett…kanske är jag lite naiv och lättlurd samt svag för smicker…de är jue i alla fall trevliga…