Hur har dina PPM-fonder gått i år

Det står här :

1 gillning

Det där är ju ren stöld i mitt tycke. Vart tar de andra % vägen ? Tar staten den delen över 2.1% och finansierar i vad? Jag tänker att såfa har ett betydligt högre snitt än 2.1% …. Finns det någon som kan förklara eller är jag ute och cyklar :joy:

Nej, ingen stöld !
När dom gör prognosen på PPM,
Så räknar dom på att du har samma lön
Som du har nu fram till pensionen.
Och att värdet ’ ökar med 2,1% / år .
Men det betyder att dom flesta får högre pension än det som framgår på PPM !
’ deras prognos ’ !!!

Premiepensionen ingår i den allmänna pensionen tillsammans med inkomstpensionen.

Inkomstpensionen investeras med mycket lägre risk och till skillnad mot premiepensionen är pensionskapitalet som redovisas bara en prognos. Dagens intäkter till pensionssystemet används för att betala ut pension till de som tar ut pension nu. I fallet PPM är det dina egna pengar men också ditt val vilken risk du vill ta. Man vill inte lägga stå stor risk på börsen för inkomstpensionen, därav lägre avkastning.

Hej tack för svaret pelle. Fattar jag det rätt att den allmänna stora delen är då på 2.1% snitt årligen?

Jag vill inte uttala mig om detta, det är komplext. Läs hos pensionsmyndigheten.

Däremot är AP7 Aktiefond / Såfa en aktivt förvaltad aktiefond med Mycket hög risk (enligt Pensionsmyndigheten själva) och därav anses en sådan förvaltning ha alldeles för hög risk för att förvalta inkomstpensionen som är den dominerande delen av den allmänna pensionen.

1 gillning

Kan också bli mer ! :slightly_smiling_face:

Jag har varit där och försökt förstå. Det är rena grekiskan och tycker som du att det är väldigt komplext. För efter 55 växlar de om att det blir mer räntefonder vart år som går. Tycker ändå det skulle vara högre avkastning på den allmänna delen ( inte ppm delen den förstår jag). Tex. Mitt PPM är större än den andra delen redan nu. Jag är 50 år gammal. Jag tjänar dock inte några hutlösa pengar i månadslön så tycker det är lite snålt rent ut sagt med allmänna delen :joy:

Inkomstpensionen

Återigen.

Allmänna pensionen består av:

• Inkomspension
  • Premiepension

Ah jag menade inkomstpensionen när jag skrev allmänna :sweat_smile:

Hur som helst kan du inte göra något åt hur inkomstpensionen förvaltas. Det krävs ett riksdagsbeslut för att ändra på detta och detta är inte speciellt troligt att det kommer att ske inom många år, det är nog mer troligt att systemet bara blir sämre och man måste arbeta ännu längre upp i åldrarna och få lägre pension relativt slutlönen.

OBS också att det finns inga som helst garantier för en hög avkastning på premiepensionen säg 10 år eller 20 år framåt. Den kan landa på netto minus eller väldigt låg avkastning, även med förvalet Såfa. Frågan är hur troligt detta är men det kan hända, absolut!

Däremot kan man förstås alltid försöka förbättra premiepensionen genom egna byten och det är ju också så det är tänkt att man ska ha möjlighet att göra!

1 gillning

Jag får tacka dej för det du skrivit och nu förstår lite bättre. :+1:

1 gillning

Hur menar du med lågkonjunkturens inverkan på energipriserna?

När jag läser det du skriver så verkar det som du menar att lågkonjunktur skulle hjälpa energipriserna men så kan det ju inte vara :thinking:

Jag köpte själv en hel del energi i mars 2020 när ingen ville ha och det har ju gått bra men nu börjar jag snarare ta hem vinster. Lågkonjunkturer brukar sänka priset rätt rejält på oljan, åtminstone tillfälligt. Gas i Europa denna vintern kan ju dock vara något annat men då måste man nischa sig mot just gas i Europa men där är ju en uppenbar politisk risk mht regleringar inom EU.

el/ gaspriser kommer vara höga i vinter , även om vi går in i lågkonjunktur ! Alla behöver el , speciellt i vinter.Mycket pga : kriget i Ukraina :ukraine: , vi får se !!!

Sen till tråden, mitt mål är ju att vara strategiskt medioker. Så jag kör ju 100 % AP7 SÅFA och är 41 år gammal. :joy:

Om man vill jämföra sig brukar jag rekommendera denna tabell från Pensionsmyndigheten:

8 gillningar

Kul med siffror jag ligger nästintill exakt på öret på inkomstpensionen :joy::joy:. Värre med tjänstepension :weary: amf traditionella.

1 gillning

Absolut! Men börsen brukar tänka 6-12 mån framåt. Ser marknaden en rejäl lågkonjunktur så kan ju aktierna rasa rätt rejält så fort man börjar prisa in en lågkonjunktur även om energipriserna är höga under vintern tänker jag. Den som lever får se :slight_smile:

1 gillning

Precis!
Jag tror att lågkonjunkturen kommer att märkas tidigast i vår el sommar !
Vi får se 🫣

1 gillning

En uppdatering!