Jag förstår inte riktigt vilken energifond du satsat på. Du säger ju att du har 100% energifond och den fonden jag har som en del av mina portföljer är nästan +80% i år. BGF World Energy. Dyr som poker med har levererat bra, en del av det tack vare USD exponering med en försvagad SEK, såklart.
Hade du något mindre lyckat första halvåret, eller har du valt någon annan energi fond?
Det är just den jag har nu!
Har dock inte haft den hela året ,
Utan jag har tyvärr bytt lite för ofta mot andra fonder vilket kanske va dumt med tanke på utvecklingen
Det är väl fullt naturligt att kliva av en sådan fond när den backar kraftigt som den gjorde juni/juli. För att slippa följa med ner i källaren med en sådan extremt volatil fond. Man måste ta ett beslut, det går inte att träffa rätt varje gång.
Man kan få uppmärksamhet, eller skämta. Ljuger man inte kan man ha tur.
Tittar man på de som byter ofta så underpresterar de med en lägre genomsnittsavkastning mot förvalet. Röd ring är vinnarna på forumet.
Statistiken de visar är knepig att tolka om man inte läser deras förklarande text. Underförstått för de gula är att man inte längre är kvar i förvalet, även 0 byten ligger ju under att man ligger kvar i förvalet. Lusläser man texten till statistiken ser man även att det är fler som byter bland de som är äldre, de som är nya i systemet tenderar att ligga kvar länge i förvalet. Ovanpå detta ligger de som är äldre hade en mycket sämre börsperiod första tioårsperioden andra tioårsperioden. Det man ser i staplarna kan alltså förklaras av det senare, det kan vara en konsekvens av något helt annat än enbart att man bytt ofta. Det går inte att från staplarna och vetskap om de andra sambanden hävda kausalitet här, att många byten LEDER till lägre avkastning. Det kan SE UT så om man inte tar till sig all tillgänglig information. Det där med tre sorters lögner: Lögn, förbannad lögn och statistik.
Det som förvirrar med pensionsmyndighetens statistik är att man blandar och ger för personer med olika ingångsår och då är det svårt att dra rätt slutsatser. Det ideala är att man presenterar statistik och staplar per ingångsår eller ålder, då blir statisitken jämförbar exempelvis med koppling till byten, utan att “förstöras” av påverkan av helt andra orsaker indirekt från olika ingångsår och olika förutsättningar på börsen.
Jag gjorde 71 byten under 2021 och hade +55% mot förvalets +35%. Här hade det istället varit intressant att se de där staplarna enbart för mitt ingångsår. Då hade staplarna faktiskt kunnat visa på något, de gör de inte nu.
Staplarna är för 2021 och antal fondbyten under det året. Inte figur 4.5. 0 byten betyder inte att man ligger i förvalet, det betyder att man bytt innan 2021. Förvalet lägger även in räntefonder vid äldre ålder. Det jag kan se påverkar 2021 och ålder är att de som närmar sig pension kanske byter till mer defensiva tillgångar. Då skulle det vara bra att man jämför de med samma tid till pension. Samtidigt så lägger förvalet in räntor beroende på ålder som jag sa.
Ja, jag har lite svårt att byta ut en fond när den drivs av fundamenta. Men så håller jag heller inte på med momentum. Nästan dubblats sedan jag köpte på mig under 2020. Nu riskerar dock konjunkturen att börja vika någonstans nästa år, och i konjunktur nedgångar, så brukar olja rasa rätt rejält. Så själv har jag börjat ta hem vinsten. Därav min tidigare kommentar att 100% energi kan vara risky om det blir en lågkonjunktur. I all välmening. Men du verkar snabb på säljknappen så det ordnar sig säkert
Som jag skrev tidigare så har jag som mål att snitta på 20% per år,
Ligger ganska långt över det i skrivande stund! Så det ska jag nog klara av
Vi får se 🫣