Hade väl inte gått att driva igenom ut C och L, eller minns jag dåligt?
Utveckla gärna resonemanget!
Regeringen Fälldin (C) drev igenom kärnkraftsstrategin med plan om total avveckling till år 2010 efter den märkliga folkomröstningen, 1980, då M-FP-C hade riksdagsmajoritet. C, KD och VPK ville avveckla snabbare (senast 1990).
Därefter har vi haft främst socialdemokratiska regeringar, som lyckligtvis misslyckats med planen att avveckla kärnkraften så snabbt som det var tänkt. Det kanske var det du tackade för?
MP må vara rabiata kärnkraftsmotståndare med tveksam miljöpolitik, men de har knappast haft någon signifikant påverkan på realpolitiken under de relevanta decennierna. /rant
Personligen gissar jag att det främst är volatiliteten som driver upp de bundna elpriserna, vi går därför över till timdebitering utan bindningstid när vårt låga bundna pris går ut i höst. Byter till rörligt månadsmedelpris om det inte känns som att vi kan/vill tajma svängningarna. (SE3)
Därutöver har vi fjärrvärme och har sålt el från solcellerna till förvånansvärt höga priser, fakturorna är trevliga att få när totalbeloppet landar kring -1500 kronor. Vi har ett väldigt bra läge inför vintern, men det är ärligt talat mest en lyckosam slump.
Det vore fint om man haft möjlighet att i förväg programmera när varmvattenberedaren och luftvärmepumpen skulle gå på ett minimum. Då kunde man programmera ett dygn i förväg efterhand som spotpriserna släpps. I ett sådant läge hade jag absolut kunnat tänka mig timpris. Just nu känns det mindre aktuellt.
Jag är helt chockerad nya pumpar saknar en “jag har timdebitering - gör nåt smart!” inställning.
Har inte de flesta seriösa tillverkare det?
NIBE har på sin s-serie iallafall… Vet inte om går att göra äldra pumpar smarta på något sätt…
Det finns Ngenic Tune t.ex., men inget jag använt.
Nämndes I en annan tråd, den kan inte anpassas för att fokusera på att flytta förbrukning från dyra till billiga tider utan ser främst till att temperaturen blir stabil inomhus. Men anpassar sig också lite efter dyr/billig el.
Nibe går ställa in att t.ex tillåta 4 grader under måltemperatur om priset är väldigt högt. Det vill jag ha 
Man kan ju programmera dem manuellt att gå för högtryck på natten och sänka betydligt under morgontimmar och kvällsmatstid, men frågan är om man är villig att göra om detta så fort det kommande dygnets elpris sedan gör nå’n annan manöver och vill köra svindyrt halva natten pga noll blåst eller tokbilliga morgnar pga sen helgfrukost.
Jag vet inte vad detta skulle ge, men med vintrar som den gångna när elpriset pendlar mellan 6 öre och 600 öre så bör ju sådant kunna göra mödan värd för vissa.
Jag bröt strömmen till min ett par av de högsta topparna och startade den igen när vi gick och la oss. Sägs ju att bergvärme är mest effektiv om den får gå ofta och inte avbryts så, men rent kostnadsmässigt köper jag inte alls att det skulle vara negativt att ha den avstängd i 5-10h när priset är 600 öre och starta igen vid 60 öre.
Den fick dock lite problem efter att ha varit avstängd mer än ett dygn för jag glömde starta den igen…
skyller på brist i utförandet, inte strategin!
Grejen är väl att kompressorn inte håller i längden om man stänger av och på den för ofta.
Det är en annan aspekt, men jag har hört flera påstå att den jobbar så mycket mer effektivt på att hålla temperaturen än att behöva jobba upp ett underskott senare att det inte skulle löna sig. Om kompressorn går sönder så är det självklart värre än vinsten med att kapa toppar, men det är inte det som diskuterats när jag varit med.
Den extrema volatiliteten i priset är ju nytt, så det har säkert stämt fram till 2021, men verkligheten nu är inte direkt kompatibel med såna gamla påståenden (tror jag, men jag är såklart ingen expert).
Volatiliteten är ju till och med så stor att skillnaden i pris ibland är större än skillnaden att använda elpatronen eller bergvärme.
Intressant experiment och jag tänker som du där. Det lönar sig förmodligen när det är så stora differenser.
En vinterdag med minsgrader går min ena inomhusenhet på max blås och 30 grader och den andra på halvfart och 23. Då brukar huset hålla 19-20 grader. Det jag isf menar är att man inte stänger av, men däremot sänker temperaturerna till lägsta möjliga ( fallet med mina är det 17 grader) under de värsta topparna på 2-4 timmar. Då tvivlar jag på att huset kyls ut om det inte är storm och pumpen går ju ändå, men man kapar de värsta uttaget.
Nå’n med koll i branschen får väldigt gärna chippa in tankar kring om detta är helt uppåt väggarna. I mitt fall är det en 70-talsvilla på 1½ plan och närmare 220 kvadrat med i ekvationen.
Förr kanske elpriset skilde 100 vs 150 inklusive allt. Förra vintern 75 vs 600. Kommande kanske 75 vs 5000.
Ja, exakt så 
Ryktas ju om att tyskarna ska skjuta upp nedläggning av sina kärnkraftverk och även att de ska starta upp ytterligare tre kraftverk, detta kan de göra på några månader.
Om de gör detta vad tror ni det kan få för konsekvenser på priset?
Lägre, men inte normaliserade priser. Troligen sjunker väl främst topparna killgissar jag vilt.
Kan du inte då ett fast pris hos din nuvarande elleverantör, så är det väl bara att byta. Råkade ut för detta själv. Mitt avtal går ut sista september. Bytte igår till Vattenfall och fick 189,88 inklusive moms på 3 år från 1 oktober. Elområde 3.
De va ett bra pris ju i dessa tider, fick du det som ett erbjudande för att du flyttar över eller? Undra vad jag hade fått i område 4
Eller kanske mera önsketänkande?
Automatöversättning
“Förbundsdagen avvisade ett ändringsförslag från unionens parlamentariska grupp som syftade till att förlänga livslängden för kärnkraftverk. CDU och CSU hade föreslagit att den federala regeringen skulle få fortsätta att driva de tre återstående tyska kärnkraftverken utöver koleldade kraftverk. FDP hade nyligen kampanjat för detta – dock kunde de fria demokraterna inte hävda sig i koalitionen mot SPD och de gröna.”