Tänkte på bla denna artikeln där Scholz uttalat sig
289 för tre år fick jag i område 3… Svårt val, man vill inte vara fast i tre år med detta pissiga pris ifall priserna går ner.
Det är ju alltid svårt att sia om framtiden. Var rätt många som tyckte att jag var galen i höstas som band på fem år för 59 öre i SE3 med 2020 års priser i minnet.
Köpte villa 2010 och med det rörliga avtal vi har haft så har vi väldigt sällan betalat mindre än 59 öre inkl pålagor.
Jag gick in på Vartenfalls hemsida. Du kan göra likadant.
Ja, det var ett senare datum och mer än rykten. Nice
Då jag ligger på 44,875 öre/kWh. Så har och tänker jag inte göra någon direkt ändring. Ligger på drygt 300 kr i månaden.
18 grader på natten, 22 på dagen, året runt (med AC och värme). När man väl har AC är det svårt att sluta! Bor också i område med väldigt låg luftfuktighet, vilket är super när man sitter ute på terrassen.
Bor i 130 kvm villa i elområde 4 med en årlig förbrukning kring 10000 kWh. Vårt fasta elavtal går ut i augusti så blir rörligt då.
Har bergvärme men med en 20+ år gammal värmepump. Så förbereder att hålla tummarna extra hårt att den inte ger upp i vinter utan tuffar på något år till.
Alarmerande minst sagt, be för oss i Skåne som bor i hus som har rörligt elpris. Fyfan hur kan Europas politiker inte ha detta som prio ett. Jag hoppas att energiförsörjningen blir valfråga nr 1.
Hellre stänga av, då ett marknadsmässigt pris kan bli hur högt som helst.
Men jag är osäker på hur väl rullande elavbrott funkar i ett vintrigt sverige. När väl ett område rullas in igen kommer varenda byggnad i området börja värma (och ladda mobilerna).
Dags att sätta in kamin?
Problemet är väl att det inte finns tillräckligt med el alls, oavsett pris? Allt som produceras förbrukas, import troligen låg eller obefintlig för att samma sak gäller i andra kopplade länder
Klipp hellre strömmen lite “för tidigt” än att klämma fram den sista kwh från nåt hörn av europa för €5+.
Kan ses som påtvingad demand management.
Min uppvärming ingår i min hyra, men inför varje vinter så bunkrar jag extra värmeljus (stearin), tar fram gosigaste dunsockarna och försöker ha lite microvänliga rätter redo i frysen.
Bor i antik lägenhet, så blir lite kyligt om det är väldigt kallt ute. Men värmeljus värmer bra om man har ett gäng utspridda. Fint är det också! Brukar ha lite mat redo i frysen, så när elpriset är tokhögt så kan jag värma maten snabbt.
Om man bor stort, så kanske man kan stänga till och ha det kyligare i vissa delar av huset?
Så gjorde vi när vi eldade med ved när jag fortfarande bodde hemma. Mamma täppte till övervåningen med en frigolitplatta! Borde funka med luftvärmepump och andra uppvärmingssystem också.
Sen är ullstrumpbyxor och ullunderställ toppen, både när man är utomhus och inne om man är frusen. Ska köpa ett extra par i vinter då mina strumpor börjar bli slitna.
Ja det är påtvingad demand management, men anledningen är väl för att garantera stabilitet i nätet och inte undvika höga priser?
Det är nu man skulle ha ö-funktion på solcellerna.
Jag stängde av rum redan i vintras. Det blir garanterat så i år också.
Väldigt galet detta med elen. EN av alla anledningar till dagens situation är ju också att Tyskland fortsätter att stänga ner kärnkraftverk och istället behöver slå igång kolkraftverk. Helt galet. Ska vi drabbas av deras korkade beslut? Dvs utöver S och MP korkade beslut att stänga ner reaktorer som drar upp priserna ännu mer.
Ja detta trodde man inte, värsta u-landet.
Samtidigt så pushar staten för elbilar och annat…
…i topparna iofs. I vintras var vi ju uppe på sju spänn.