Hur har du förberett dig inför vinterns höga elpriser?

Nu är jag ju för elbilar i sig, men elbilar i kombination med effektbrist är ju inte en superbra ide. Jag tror hela stamnätet behöver uppgraderas i kombination med att vår energigenereringsförmåga måste mångeubblas för att det ska fungera. Lite märkligt att ingen drar den kopplingen.

Lite hybrit på det så… :roll_eyes:

Om alla elbilsägare ser till att nattladda så finns det kanske lite hopp ändå. Men det blir säkert en trist energivinter.

Ytterst få lär ha timdebitering, och de andra har inget incitament tajma billaddningen eller annan konsumtion.

Om alternativet är avstängd el så kanske åtminstone några fattar…

(Hoppet är det sista som överger människan.)

Samma här. Pumpen är från 97. Har ni beställt ny pump eller kör ni på till befintlig rasar?

Ett tips. Leveranstiderna på tex Nibe bergvärmepumpar och flera andra är 1/2-1år. Så var ute i god tid och planera att ”kontrollerat” byte om nuvarande grejor är från -97.

Vår är från -05. Försöte få tag i en i vintras då vår började krångla lite mer. Helt omöjligt. Firmorna ville/kunde inte ens ge offert. De sa bara hör av dig till hösten…,

Fick i maj tag i en ny pump. Står nu i garaget sen en månad och installeras inom några veckor. Gamla pumpen drog en sista suck förra veckan :crazy_face:

7 gillningar

Även om man saknar direkt incitament med fast pris, borde det inte, som en utjämnande åtgärd, finnas ett lättillgängligt sätt att veta när man ska använda el/ej? Det enkla svaret är väl när produktionen är hög och få andra vill ha, men vart syns det och hur sprids det till massorna? :slight_smile:

Det finns ju massor av sidor online som publicerar kommande dygnets siffror från 13-snåret. Dessa borde ju alla med nå’n form av oro inför vintern ha lite pejl på. Men det kräver väl timdebitering för att ens överväga att titta antar jag…

1 gillning

Ja, jag är lite förvånad att man från politiskt håll inte gör mer för att försöka jämna ut det mer, men det kanske inte finns så mycket att hämta genom en sådan utjämning? Även om det inte syns direkt i plånboken som för de med timdebitering så borde det väl påverka energisituationen i Europa och i förlängningen stödet till Ukraina?

Eller blir det för obekvämt att knacka på med exempelvis ett anpassat sms om dagen (för ditt elområde) och be att om möjligt hålla igen på elen kl X till Y?

1 gillning

Det borde vara företag med specialavtal som först kopplas bort.
De har ofta väldigt förmånliga avtal, men med diverse klausuler.

Japp, finns olika försök med liknande mål.

Tror det var i Uppsala? Där företag säljer ”effekt =kW”. Dvs stänger av vissa stora el-förbrukare och processer vid hög belastning (flyttar till annan tid/natt) Man ”frigör” på så vis effekt när det är stor belastning på elnätet i övrigt.

Som jag förstod det lilla jag läst var det ganska framgångsrikt/effektivt. Dvs man kunde kapa ganska mycket effekttoppar genom hyfsat små förändringar. (Typ förbereda dagtid och sen schemalägga ickekritiska processer till nattetid osv)

Finns mycket värre bidrag,

Varje gång du betalar din elräkning går ungefär en tredjedel till skatt. Samtidigt betalar Bill Gates, Jeff Bezos och Zuckerberg nästan noll kronor i elskatt för sina svenska datacenter, vars nettoeffekt motsvarar Forsmarks kärnkraftverk. Svensk IT-industri, datasäkerhet och miljön får ta smällen. Det skriver Jon Karlung, vd på Bahnhof.

Det roliga är att vi godkänt ansökningar som förbrukar effekt för ytterligare 1.5 Forsmark :laughing:.

Jag har mina synpunkter kring Regeringensnäringspolitik :thinking: :innocent:.

6 gillningar

Men tänk på alla jobb detta skapar! :upside_down_face:

Haha, Microsofthallen på min hemort ser ut som ett hemligt lager som hämtat ur Arkiv X. Det är inte precis nån sjudande verksamhet på en serverhall. Så, den är inte bara ful, den är inget vidare jobbskapande såvitt jag kan se och är dessutom byggd på en av Sveriges bästa jordbruksmarker. Vansinne är bara förnamnet!

9 gillningar

I framtiden fryses molnet tre timmar varje morgon och kväll…

Pre-Monty Python: We Were So Poor - YouTube :wink:

1 gillning

Kunde ni återanvända befintligt hål? Vårt är i minsta laget

Ja vårt är hyfsat djupt och den nya pumpen anpassar sig automatiskt (begränsar energiuttaget) om hålet börjar bli för nedkylt framemot slutet av vintern.

1 gillning

Ska ta in lite offerter när vi väl fått tillträde till huset. Så får man hålla tummarna att pumpen funkar över vintern. (Säljaren gjorde service 2019 och servicekillen tyckte pumpen var i kanonskick trots sin ålder)

1 gillning

Förbjuder vi elevprotester så kommer vi få strömavbrott i södra Sverige när det är som kallast. Vi klarar inte effektbehovet vid kallt väder.
Att slå ihop elområdena kommer inte göra något märkvärdigt med elpriset i söder däremot kommer det göra det markant dyrare i norra Sverige. Men det är väl typiskt svenskt, så länge alla har det lika jävligt som mig så är det ok.
Vi har maxat linorna mellan se2 och se3 så går inte att föra över mer. Hade man varit lite klok hade man sett till att faktiskt ordnat någon kraftproduktion i se3 och se4 istället

3 gillningar