Hur har du förberett dig inför vinterns höga elpriser?

Du menar som Barsebäck 1 & 2, samt Ringhals 1 & 2 ?

4 gillningar

Oskarshamnsverket hör ju hit (elområde 4) också och man kan ju passa på att nämna att Forsmark hör till elområde 3. Så en gång i världen tänkte man faktiskt på fördelningen av kraft i Sverige.

I en framtid kanske vi får kärnkraft igen och älvarna öppnas med hänsyn till djur och natur och vi kan reversera elområdena. :wink:

(Det där sista var ett skämt och en brandfackla till folket i norr.)

1 gillning

Ja, placeringen av de 12 reaktorerna var ingen slump.
Problemet vi har nu är till icke ringa del politiskt, i Sverige förstås, men ännu mer i Tyskland.

2 gillningar

Sitter och filar på en liten åtgärdsplan nu. Vi har ju som sagt köpt nytt hus, får tillträde nästa vecka, så vissa saker är svåra att veta då jag bara har tidigare ägarens ord på förburkning osv.
Älsbyhus, byggt 2005. 140 kvadrat med isolerat uterum samt ihopbyggt isolerat garage. Huset värms i första hand med en 20 år gammal Nibe 310 frånluftspump. Finns även en Contura kamin. Garaget värms med elelement, ett badrum har elvärme i golvet, uterummet har egen luftvärmepump. Utomhus finns även en Pool på ca 30 kubik (avstängd vintertid) samt spabad. Total årsförbrukning förra året var 18 000kwh på 2 vuxna och två barn. SE4. Om spabadet drar 3-4000kwh och poolen några tusen kwh så tror jag ändå förbrukningen kan anses vara ganska normal.

Enklare/billiga åtgärder

1. Se över elavtalet:
  • Bundet ligger nu på 5kr, ca 7 efter skatt. Det känns för dyrt.
  • Rörligt är osäkert och kan likaväl bli 5kr eller mer till vintern.
  • Timpris är lite mer komplicerat och förutsätter att vi kan styra vår elkonsumption bättre. Vår elbil kan vi såklart ladda på natten. Vi skulle kunna köpa en NGenic till frånluften t ex men svårt att räkna på förhand hur mycket det skulle spara oss. Vi vill väldigt gärna kunna fortsätta t ex laga mat lockan 17-18, duscha på kvällen osv. Frågan är ju också vad som händer vid en köldknäpp och elpriset är högt flera dagar i rad, både natt och dag. Då kan ju ett dygn förinta vinsten helt jämfört mot t ex rörligt. Dvs det är osäkert här. Risken är också att jag blir lite väl besatt av detta och kollar timpris varannan halvtimme. Alltså det kommer ta mycket mental energi och hålla på med.
  • Är mest inne på att byta till portföljförvaltad med rörligt pris då det åtminstone historiskt varit lite billigare.
  1. Se över tätningslister på fönster och dörrar.
  2. Minska elanvändning överlag, städa mindre, Diska/tvätta bara med full maskin osv. Använd kolgrillen istället för köket.
  3. Överväger att använda friskvårdsbidraget på lokala gymmet och börja duscha där istället.
  4. Sänk temperaturen inomhus till under 20 grader.
  5. Kallställ rum vi inte använder alls. Obs, minst 12 grader men helst inte mindre än 15 enligt hemförsäkringen.
  6. Töm spabadet och stäng av det helt. Obs, detta är inte riskfritt: Svindyr el och spabad | Byggahus.se
  7. Anlita rådgivare/säljare från lokala VVS firman för vad vi kan göra åt värmesystemet.
  8. Hitta lokala vedförsäljare. Stjälp kostar nu runt 800kr/kubik på blocket. Jag har inget intresse av att hantera veden själv även om det är det billigaste.
  9. Installera snålspolande duschmunstycke för att minska varmvattenförbrukningen.
  10. Köpa en liten behändig energimätare för att hitta energitjuvar.
  11. Optimera värmekurvan på pannan.
  12. Jobba mindre hemma. Går ändå en del energi för ljus, dator, kaffebryggare etc hemma.

Medelsvåra/dyrare åtgärder

1. Undersöka råden från punkt 8. Frånluft är ju inte det bästa och vår panna är gammal och stendum. Dessutom kan den gå sönder vilken dag som helst. En ny motsvarande panna kostar 50 000Kr + installation. En bättre inverterstyrd frånluftspanna kostar 100 000kr + installation. Har även övervägt att kasta pannan helt och installera luftvattenvärmepump men då räknar jag 100-150 000kr. Jag har dessa pengar idag men då utraderas nästan hela vår buffert och det kommer säkert annat som ska åtgärdas ändå (betala elräkning t ex). Känns farligt. Är ju även tveksamt om man ens kan få en ny VP innan vintern. Har även funderat på att komplettera med en luftluftvärmepump. Vad jag sett på nätet kan en sådan i kombination med frånluft spara några tusen kwh så att elpatronen inte behöver gå in så mycket. Har även funderat på att sätta en luftluft i garaget som får köra underhållsvärme, borde spara en del mot elelementet. Behöver dessutom inget fancy i garage. Solceller är ju också intressant då vi har perfekt söderläge på taket för det men lite samma sak, något osäker investering och om vi av någon anledning skulle få det installerat innan vintern, har vi inte nytta av det ändå denna vinter när solen inte lyser.
  2. Hyra en värmekamera för att se om det är något knas med isoleringen, har vi en stor värmeläcka någonstans? Jag tror dock inte det då jag som sagt tror att förbrukningen är hyfsat normal givet våra förutsättningar.
  3. Höja lönen så man har råd att betala. Får nog vara mindre pappaledig tyvärr.
2 gillningar

Vi bodde i ett hus som låter precis som det du beskriver, tror vi hade ca 12000kwh förbrukning där men då hade vi inte pool eller spabad.
Vi installerade luft-luft i garaget, men den gick inte ställa på lägre än 16 grader så det var lyxigt varmt i den torra bilen varje vintermorgon :slight_smile:
Vårt hus hade bara typ 2 meter från värmepumpen till garaget, bättre hade kanske varit att sätta ett eller två vattenburna element i garaget.

Är det dyrt många dagar i rad så drabbas du lika mycket av rörligt elpris, men du märker inte det direkt bara.

1 gillning

Hmmm…

Det där med att städa mindre känns lite extremt ur just ekonomisk synvinkel :sweat_smile: En modern dammsugare drar väl strax under kilowatten och en enkel städning av ett normalstort hus tar 30-45 min? :thinking: Så även i ett värsta scenario pratar vi kanske 2-3 kr för den där halva kWh i vinter :joy:

Fullt rimligt oavsett, men lär också göra en marginell skillnad!

Här blev jag riktigt nyfiken! Tycker inte grillkol/briketter är särskilt billiga och dessutom får man ju lite spill i och med att det fortsätter brinna efter matlagning.

Har du räknat på detta? :wink:

Nu börja vi faktiskt prata lite pengar i alla fall :slight_smile:

Med ett elpris runt 4-5 kr skulle en 15 minuters avkopplande dusch kunna kosta sådär 20-30 kr inklusive alla avgifter! Beroende på uppvärmning.

1 gillning

Okej ja jag tror också runt 12000kwh är ganska rimligt om man räknar bort vår lyx. :smiley:
Jag har övervägt att sätta vattenradiatorer men det blir ganska komplicerat. Under vårt hus är det krypgrund men garaget har gjuten platta. Kostar en del material och arbete att göra det. Tror det är mer kostnadseffektivt att bara sätta en luft/luft istället. :smiley: Skulle nog behöva åtminstone 2 element då det även är ett extrarum i garaget som behöver värmas.

Det är väl kanske mest jag som inte vill städa. :rofl:

Gillar att grilla så hade gjort det oavsett. :smiley: Svårt att räkna på det då det är så många faktorer som spelar in här. Kvalitet på kolen, utetemp, vad man lagar osv osv. En nackdel är ju att man inte tar tillvara på värmen alls, den åker ju bara ut.

Ja friskvården har jag ju “gratis” ändå så att säga. Såklart drygt att göra men kan vara värt. Man slipper ju slita på badrummet hemma också och kan dra ner golvvärmen tänker jag.

1 gillning

Det här med duschandet fick mig att tänka på den gamla såpan “Superspararna” förresten :joy: “Svenne” var helt klart före sin tid med polettsystem för duschen där hemma! :+1:

4 gillningar

Säker på detta? Jag har för mig det blev rabalder när elområdena kom till, att just verket i Oskarshamn hör till område 3 och resten av Oskarshamns kommun ligger i område 4. Verket ligger ett par mil norr om staden och gränsen går precis söder om kärnkraftverket.

Haha, sorry :see_no_evil:

Nix, inte alls. Jag hade inte kollat supernoga på kartan, så du kan absolut ha rätt. Oavsett hör det ju till 3 eller 4 och de är åtminstone här man väljer att stänga alla större energikällor.

Du har rätt: https://www.natomrade.se/

1 gillning

Idag har förberedelsen bestått i att jag faktiskt läst manualen till luftvärmepumparna och testat att programmera off->on-funktionerna. Det var inte helt glasklart hur manualförfattaren först tänkt eftersom on->off verkade vara defaultläge i huvudet på vederbörande. Nästa gång kan de ju testa att anställa en pedagog och inte en ingenjör till att skriva texten. :wink:

2 gillningar

En 20år gammal 310P sjunger på sista versens sista punkt :wink: (Lite beroende på vad som är bytt genom åren.) Dessutom hade den nästan löjligt låg avgiven värmepumpseffekt.

I SE4 hade jag personligen förberett till en något bättre F370 som man kan säga är det enklaste utbytesalternativet. Sen våren 2020 får man numera 30% i schablonmässigt ROT-avdrag vid utbyte pump+installation vid ett fast paketpris.

Sen hade jag kompletterat med en Luft&Luft på väl valt ställe även för möjlighet till sommarkyla.

Börjar mer och mer fundera på hur trevligt det är att bo i en brf där värme, vatten och el ingår i hyran.

I avgiften som går till den gemensamma kassan menar du? Kassan som dräneras av de som vädrar en timme varje morgon mitt i december, låter ugnen stå öppen när det är lite kallt i rummet och har varenda oldschoolglödlampa på alltid “för det är så mysigt”? :wink: Men ja, år som detta kan jag förstå tanken.

4 gillningar

Ja 310P är riktigt dålig och jag ska byta ut den, främst för att den är så gammal. Inte kul om den dukar under mitt i vintern. F370 är vad Nibe själva rekommenderar. Men jag tycker det är klurigt att jämföra. Vissa använder COP, andra SCOP. Och även om dessa är höga kan kompressorn ge låg effekt!

Detta är en tabell jag sammanställt själv i onenote, går tyvärr inte att kopiera in här så jag får print screen:a. Haha.

Eftersom 310 bara ger 2kw så borde en 730 med 5kw sänka min förbrukning en hel del!

Jo du har väl rätt att det är så i det långa loppet. Faktum är att vi hade öppna fönster hela vintern, då våra element går på max och termostaterna är trasiga, men de verkar inte ha någon större brådska att åtgärda det. :smiley: Men föreningen är gammal med låga lån så verkar inte gå någon nöd.

Kärnkraftsverken hamnade i samma område som Stockholm där även tjänstemännen och politikerna som tog beslutet bor :thinking:.

Undra om de kommer gå fram med förslaget om att göra Stockholm till eget elprisområde då det även är en brist där.

Jag avskyr “pedagogiska” skissar som den där som inte ens andas att Barsebäck stängdes i förtid och att Karlshamnsverket eldar fossilt för glatta livet i väntan på att någon på beslutsposition överväger att tänka till lite.

Tänk på att 730 är en helt annan luftvärmepump. (Tror de köpte upp Comfortzone, eller åtminstone har samma typ av konstruktion som de). En 730 har klart högre effekt MEN kyler också ner frånluften betydligt mer. Du måste då isolera rören ut ur huset mer för att undvika kondens. Dessutom låter en 730 betydligt mer också. Så du vill helst inte ha den nära ett sovrum t ex.

En 370 är plug&play mot en 310. Osäker om det även är så med 730 utöver extra isolering på utkanalen.

Vi var på väg installera en Comfortzone 50 och bli ”referenskund” då vi byggde huset 2006 men slutade av olika anledningar med att vi istället valde till 360P. Var flera gånger i personlig kontakt med Gunnar Hedlund? Som hade uppfunnit/konstruerat Comfortzone. Vår husleverantören hade ej Comfortzone och man fick igen väldigt lite om man valde bort 310P som var std på den tiden.

Då det gäller värmepumpar är mitt tips att läsa på https://www.varmepumpsforum.com/ om du inte redan hittat dit :+1: De har märkes/modellspecifika forumdelar också.

Hängde mycket där i början av 2000-talet men nu är det ganska sällan jag är där.

1 gillning