Hur har era LYSA portföljer gått?

Hej!

Någon såm vet hur lysa global vs lysa hållbar gått 2021. Vore kul att se för konton med 100% aktier.

Jag har hållbar 100% aktier och fick 33,79% 1jan-1dec.

1 gillning

Här har @janbolmeson sammanställt hur Lysa gick under 2021.

1 gillning

Den räntedelen Lysa placerar i, vad är det? Långa, korta, en blandning?
Räntor är ju extremt svårt och riskabelt.

Hej!

Det här kanske är en dum fråga men då får det vara det.

Jag har på Lysa 90%aktier och 10% räntor och på Avanza har jag 80%fonder och 20% aktier.

När jag kollar på Avanza och Lysa så tycker jag att förändringarna i Lysa är väldigt små och det känns som att det inte händer något medan på Avanza är det stora skillnader varje dag, vecka och månad.

Beror detta på att jag inte har 100% aktier i Lysa eller vad tror ni? Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag hade förut 60/40 fördelning på Lysa men ändrade nu till 90% aktier för jag tyckte att innehavet och kontot nästan stod helt still

Eftersom du har 100% aktier på Avanza, varav av 20% dessutom i enskilda aktier, så kommer dessa vara betydligt mer volatilt (röra sig mer upp och ner från dag till dag) än en 90/10-portfölj på Lysa med endast indexfonder och räntefonder.

Att det rör sig mer från dag till dag behöver inte betyda att den långsiktiga avkastningen kommer vara bättre.

Har din riskvilja och/eller sparhorisont ändrats så drastiskt nu då eftersom du gjort den förändringen? EN 60/40-portfölj skulle jag kanske använda om jag hade en sparhorisont på 4-8 år typ eller väldigt låg riskvilja för en långsiktig portfölj.
En 90/10-portfölj däremot skulle jag endast välja om jag verkligen hade en lång sparhorisont, 9+ år åtminstone från varje givet tillfälle. Samt en högre riskvilja.

För mig är 60/40 och 90/10 helt olika portföljer med helt olika syften. Personligen skulle jag just nu inte bli förvånad om en 60/40 kommer gå bättre ett tag framöver än en 90/10 och börsen börjar svalna lite och räntan stabiliserar sig, eller till om med minskar, vilket kommer gynna räntefonderna i en 60/40-portfölj.

2 gillningar

Tack Mattias, jag förstod jättebra :slight_smile: min sparhorisont är typ oändlig, haha :slight_smile:

Då tycker jag att du gör helt rätt som ändrar från 60/40 till 90/10. :slight_smile:

1 gillning

Tack snälla! Lysa är bara en av tre olika sparplattformar jag har :slight_smile:

vilka är de andra två?

Jag har även klarnas räntekonto (obundet), Avanza och bankkonto :slight_smile:

Gynna räntefonder?
Vad består Lysas räntor av, långa, korta, blandat?

Detta symboliserar mitt Lysasparande……hur tror ni jag ligger till?:joy:

Räntefonder tenderar att stiga i värde när räntan går ner och tvärtom när räntan går upp.

Det är ganska blandat, men inga jättelånga räntor.

Men både svenska räntor, globala räntor, statsobligationer, krediter och realräntor.