Hur har ni betalat ut ert barnsparande?

Jag tycker avsnitt 242 om barnsparande var riktigt bra och lite av en ögonöppnare för mig hur man kan resonera.

Men just hur och när själva utbetalningarna kommer ske är fortfarande inte helt klart för mig. Det hade varit intressant att höra hur ni som har betalat ut hela eller en del av ert barnsparande har gjort.

4 gillningar

Finns flera trådar om detta. Men för att sammanfatta så verkar de flesta inte planera att liksom betala ut till barnen vid tidpunkt x, utan mer sparar pengar med barnen i åtanke så att det finns till en halv kontantinsats etc.

3 gillningar

Ja, precis. Poängen med den här tråden är dock att höra vad man faktiskt har gjort. Kanske har sparandet inte betalats ut så som man planerade och så vidare.

2 gillningar

Vi valde tidigt att inte låsa oss vid något specifikt barnspar per år. Vi har från vår egen buffert och sparande hjälpt ungarna med diverse kontantinsatser och renoveringsarbeten när vi själva har haft möjlighet och de har haft behov under de senaste 10 åren. Bägge grabbarna är nu inne på sina resp andra större projekt och vi tycker det är jättekul att följa och stötta. Senast igår diskuterade jag val av bänkskiva med minstingen…

13 gillningar

Vi tänker inte ha utbetalningar. De kommer få en rimlig klumpsumma när de fyller 18. Minns själv att man fick typ 20 tusen och det kändes sjukt mycket då. En 18 åring ska inte ha en klumpsumma på 200-500 tusen, kommer bränna allt på skit.

Annars är tanken att stötta med körkort och kontantinsats. Det är viktigt att de lär sig spara och prioritera själv också, vill inte att de ska få allt serverat.

8 gillningar

Det är väl just detta som blir er utbetalning? :blush:

Låter som ni har en plan med utbetalningar i form av körkort och kontantinsats dessutom :smiley:

Är det inte en lite skarp generalisering att alla 18 åringar hade bränt så stora belopp på skit? Personligen hade jag aldrig bränt en halv miljon utan snarare sett ett stort ansvar i hur jag skulle hantera ett så stort belopp för att använda det ansvarsfullt. Allas barn är olika - jag tror att nyckeln är att känna sitt eget barn, utbilda det inom ekonomi och sedan helt enkelt fatta beslut utifrån den individ det en dag visar sig bli. :blush:

8 gillningar

Vi har vårat barnspar som en del av vårt övriga sparande men har uppdaterat en excel med hur mycket som är ”deras” och inland räknat av (vissa dyra läger tex (som world scout jamboree). Barnen har också fått en andel vid flytt för studier (möbler etc) (där vi inflationsjusterar nivåerna också så de ligger typ lika) och i somras fick ingen av dem sommarjobb & då tog vi också beslutet att betala ut en summa till dem var så de ändå skulle stå sig utan problem.
Senare när de tänker skaffa eget boende kan de få support via sin andel av sparandet.
Typ så

5 gillningar

Så känner jag också. Jag fick själv en del pengar och det tog länge innan jag började använda av dom. Först var när jag köpte lgh, kontant på den tiden, som 20 åring.

Själv sparar jag både i barnens namn och i våra namn. Då får dom en viss summa när dom blir 18 och sen kan man ge mer när det behövs eller till vissa punktinsatser.

Men som frågan var från TS då har vi inte betalt ut något men som ovan sagt så får barnen pengar när dom blir 18 och sedan när det “behövs”, ungefär 50/50 uppdelning.

Sedan kan sägas att när barnen blir äldre och vi har möjlighet att ge bort pengar till större saker kommer vi även köra det, tex del av hus, köpa släp osv. Dock endast nödvändiga och nyttiga saker. Och då kommer de bli lika fördelning mellan barnen.

3 gillningar