Helt sant. Tado har adapter till de flesta och de följer med.
Ger tados ventiler någon besparing på riktigt?
Ett vattenburet system har ju en viss tröghet
Så här ser året ut. Tado införskaffades en bit in i januari. 2022 var dessutom kallare än 2021.
Visst är det en tröghet. Vi har stenhus också så att sätta nattsänkningen till 18 grader blir aldrig 18 i realiteten. Kan också nämna att komforten är märkbart bättre.
Snyggt. Man borde ju få liknande effekt med bergvärme.
Vi kommer troligtvis byta vår pump inom ett år, då känns köper av tado termostater som ett onödigt köp(?)
Det är väl bara att räkna på det. Kostar elen 4-5 kr / kWh så betalar en termostat sig efter 100 kWh sparade. Jag tänker sänka övervåningen rejält under veckodagarna då barnen är i skolan och vi har hemmakontor i nedre delen. Tror det kommer att ge hyfsad effekt, ska börja med att testa att sänka från 07-16 eller så.
Jag tycker att om det ska ske någon form av bidrag så ska det gå till uppgradering av värmesystem. Ci har ju redan subventioner på solceller, varför inte på värmepumpar? Blir dock skevt att då “straffas” som beskostat sin egen låga förbrukning.
Det här med “smarta” termostater. Hur stor skillnad kan man förvänta sig jämfört med t ex att styra det på pannan direkt (om man inte har fjärrvärme alltså)?
Det är väl ganska svårt att svara på.
Har du en smart termostat som sänker värmen i ett rum så gör det ingen stor skillnad. Har du smarta termostater överallt så får du i princip samma effekt som att sänka direkt på pannan. Fördelen med att ha enstaka termostater är att man kan kontrollera temperaturen i enskilda rum.
Fick hem en Danfoss Ally igår. Lätt att montera och synkade upp mot Home Assistant direkt, med alla parametrar tillgängliga. Supersmidigt så kommer att köra några fler av dessa.
Alternativet hade väl varit Vattenfall på 280 öre ink. moms, bindningstid 3 år. Nu täcker du i alla fall vintermånaderna under 2 år, så det bör kännas helt OK.
Mina 189,88 öre ink. moms till september 2025 som jag tecknade för någon dryg månad sedan börjar kännas riktigt bra…
Ni har det bra i elområde 3… 414 öre ifrån vattenfall är det billigaste jag kan få