Jag skulle säga att ta ett par provmöten och se hur det känns. Jag har testat och flera psykologer under åren och flera av dem fungerade dåligt för mig. Säkert inget fel på deras kompetens, men jag kände att jag behövde någon som förstod mig och som jag fick tillit till.
Så om det inte känns bra efter första eller andra gången, var inte rädd för att prova någon annan. Jag fann t.ex. efter ett par gånger @MoaD som jag klickade extremt väl med (även om hon inte är psykolog) andra, not so much. Vet att det varit så för Caroline också att det tog ett tag innan hon hittade rätt.
Sedan skulle jag också inte stirra mig blind på psykolog, jag brukar tänka så här:
-
Psykolog = bra när det är något sjukdoms / diagnosrelaterat - t.ex. autism eller motsvarande som kräver en diagnos som sedan ska användas i andra delar av samhället.
-
Terapeut - när man vill ha någon att bolla historien med, skapa förståelse baserat på vad som varit. Caroline älskar det, jag har fortfarande inte träffat en terapeut jag klickat med. Undantaget parterapeut som gjort under för mig och Caroline.
-
Coach - när man är mer intresserad av framtiden och inte behöver veta så mycket om “varför” man känner som man känner, utan att man vill ta sig från punkt A till punkt B. Här hamnar t.ex. @MoaD, @tankespjarn och jag även om jag hellre dör än kallar mig coach trots att jag har utbildningarna.
Här brukar jag klicka bäst. -
Mentor - när man vill uppnå ett specifikt mål som kräver ett antal steg som är repeterbara. Att köpa sin första fastighet, att växla upp ett företag etc.
Spontant baserat på ovan så skulle jag säga att du lika gärna kan träffa en duktig coach som psykolog. Prova t.ex. ta kontakt med @tankespjarn, tror det skulle kunna fungera faktiskt. Hon är ju inte VD men väl egenföretagare och du behöver ju inte så mycket en expert på att vara VD som att någon som är duktig med känslor och det är hon. ![]()