Korta versionen: Min fru har fått en banköverföring på en större summa till sin bank LF från en släkting som har Swedbank.
På LF Bank står det ett meddelande “Kalle Anka” vid transaktionen. Nu hör banken av sig och ställer frågor kring denna överföring, och vill att min frus släkting ska skicka en bild med detaljer från sin internetbank. Detta är normalt inga problem, men min släkting kan inte hitta någon sida på swedbanks internetbank där man ser
Belopp
-Datum
Från konto
-Till konto
Meddelande till mottagaren “Kalle Anka”.
Släkting skrev ett annat meddelande/notis för eget bruk och den lyder något i stil med “överföring till min frus kusin”. Detta står både som “referens” och “beskrivning” på swedbanks internetsida. Ingenstans på de sidor de har kollat på kan de hitta “Kalle Anka” som han skrev in när överföringen gjordes.
LF Bank nöjer sig inte med detta utan de MÅSTE kunna få ett underlag där meddelande till mottagare finns i samband med överföringen.
Jag har aldrig använt Swedbanks internettjänst, men det låter ju väldigt märkligt om denna info inte finns? Släktingarna är 80 mil bort, och ganska dåliga på ekonomi, internet etc i största allmänhet. Det är jättesvårt att förklara för dem, på annat språk än svenska dessutom.
Hur kan man hitta den efterfrågade informationen på swedbanks internettjänst eller app? Jag tror de främst letar i appen, vet inte ens om de har en dator.
I internetbanken (ej via appen) finns en valmöjlighet, som mig veterligen saknas i appen, där man kan välja “historiska betalningar/överföringar”. Man kan se överföringar upp till två år gamla där. Om jag inte minns fel är informationen gällande genomförda överföringar lite fylligare där.
Väl inloggade får de välja “betala och överföra” i listen och därefter välja “historiska betalningar/överföringar”. Därefter får kommer de till en ny sida och får välja bland “bankgiro/plusgiro”, “överföringar”, “swish” och “betalningar till utlandet”. Där har de också möjlighet att snäva in sökningen med datum och belopp m.m.
Även om detta inte löser problemet i slutändan kan det kanske vara värt att testa.
Nu har de kollar överallt på Swedbanks webbsida och säger att de inte kan hitta någon bild som visar all den info som LF Bank efterfrågar. Jag har ingen möjlighet att kontrollera om de har gjort rätt.
Är det ingen som har Swedbank och som har gjort en överföring till någon annan bank som kan dubbelkolla om denna info verkligen finns och i så fall hur man hittar dit, alltså instruktioner som en 3-åring förstår?
Det hjälper ju föga att de som skickade pengarna är på semester utomlands, och att LF-Bank vägrar skicka tillbaka pengarna, samt att de håller på en annan viktig överföring som min fru ska göra på grund av detta.
J-vla soppa helt enkelt. Om bara bankerna hade kunnat snacka direkt med varandra om sådana här saker istället för att behöva gå omvägar via kunderna. VI har lagt snart 2 veckor på detta. Min fru ska själv snart åka utomlands och behöver den där överföringen att gå igenom.
Vet ej om det är detta du efterfrågar. Det finns mer info att hitta. Det är en variant av Rimmas svar ovan, vilket f.ö. ger dig det som du efterfrågar. Jag har kollat.
En annan variant är iaf:
Logga in på Swedbanks internetbank, välj “Konton” och välj sedan aktuella kontot.
Välj “Endast uttag” och klicka på knappen “Sök”. Du behöver inte skriva något i sökrutan.
Under rubriken “Transaktioner”, klicka på den aktuella överföringen.
Då hittar du meddelande, summa, bokföringsdatum, transaktionsdatum, valutadatum, bankreferens, meddelande (formellt uppgivet som sådant) samt, om du klickar på undermenyn “Kontoinformation”, även avsändarens kontonamn, clearingnummer och kontonummer samlat.
Som tidigare skrivits, under “Historiska betalningar” (obs ej appen!) I internetbanken ser man alla betalningsuppdrag som har utförts. Klickar man då upp aktuellt betalningsuppdrag/överföring så finns all info.
Tyvärr står inte det meddelandet som dom skrev in till oss “Kalle Anka” under “Meddelande”. Alltså det meddelande som syns hos oss i LF-bank. Det är på deras sida hos Swedbank exakt samma text som syns under Referens och Meddelande, och det är inte meddelandet till mottagaren, “Kalle Anka” utan det som de skrev som egen notering.
Detta börjar kännas som en freudiansk mardröm… vår bank skriver (med utropstecken dessutom) att det måste finnas denna information hos Swedbank som skickade överföringen, men hur vi än bär oss åt så kan vi inte hitta detta, och vi har även sagt detta till banken, men de ger sig f-n inte. Blir snart galen. Min fru är skitnervös dessutom, det är 100.000 spänn (av hennes egna pengar) de har låst och vägrar överföra som hon behöver när hon ska resa på semester, då man inte längre kan ta med sig kontanter, och Mastercard fungerar dåligt dit hon ska.
Märkligt nog ser den inte exakt likadan ut som den från Monica ovan, kontonumret i huvudet står inte med.
Dessutom står det exakt samma text på tre ställen, referensen de skrev in. Inte meddelande till mottagare. Kanske är det så att de har lagt upp oss som sparad betalningsmottagare eller nåt och gett oss detta namn som referens, och då syns det överallt, vet inte… oavsett vilket syns inte “Kalle Anka” någonstans…
Släktingarna börjar bli lovligt irriterade som får sin semester störd med detta, och ska försöka ringa till Swedbank på måndag så att de får förklara hur de ska göra. Fortsättning följer.
De får nog ringa Swedbank och be om ett utdrag som visar allt. Hänvisa till att det är “fel” på webben och banken borde tillhandahålla detta gratis om de tjafsar med att det ska kosta etc.
Ja det känns som om de inte kan göra mer än så, då informationen inte verkar gå att hitta och vår bank verkar ha gått i baklås och vägrar avbryta och skicka tillbaka pengarna, eller själva kontakta Swedbank. Släktingarna (och vi) vill bara få detta ur världen på ett eller annat sätt.
Ja så hade nog jag löst det, men släktingarna kan inte så mycket om datorer.
Hur som helst, nu är allting löst. De fick besöka banken fysiskt och få ett signerat papper utskrivet med all info om transaktionen. Då släppte LF Bank pengarna direkt och genomförde utlandsbetalningen.