Hur hittar man rätt investerare för en innovativ uppfinning?

Vi står inför en spännande resa med vår produkt, en svensk-patenterad innovation som automatiskt stänger toalettlocket innan spolning – en enkel lösning på ett stort hygienproblem. Forskning visar att stängda lock kan minska bakteriespridning med upp till 50 %, men ändå glöms det ofta bort, både hemma och på arbetsplatser. Vår produkt löser detta genom smart sensorteknik och en integrerad nattlampa, samtidigt som den är lätt att installera och passar alla standardtoaletter.

Nu står vi inför vår internationella lansering och söker en aktiv partner som vill bli delägare i patentet och vara med på resan framåt. Men vi vet att att hitta rätt investerare kan vara en utmaning.

Därför undrar vi – ni som har erfarenhet av att ta in kapital, hur gjorde ni? Hur hittade ni investerare som inte bara bidrog med pengar, utan också med engagemang och kunskap? Dela gärna era erfarenheter!

Jag har inget svar på din fråga men blir nyfiken på produkten. Vilket problem löser den egentligen? Du säger att det minskar bakteriespridning med 50% men vad innebär det för effekter på smittspridning? Förhindrar det infektioner, vilke typ och med hur mycket?

2 gillningar

Det låter som en beteendefråga mer än något annat. Om man inser behovet av produkten inser man också varför den inte behövs.

3 gillningar

Alltid kul med entreprenörskap och innovation. Även ngt som leder till beteendeförändring. Ni har säkert analyserat och kommit fram till vilka sektorer och länder där produkten passar bäst, och vilka kanaler ni behöver för att nå marknaden. I ert fall känns det ju annars lämpligt att fråga i första hand Europeiska tillverkare av toalettstolar och sitsar om de är intresserade av detta som ett tillbehör. Så kan ni sälja direkt till dem. Om ni inte finner ngt bra svar i tråden så är det alltid bra att kontakta er närmaste inkubator/sciencepark för att disktuera. Det gäller för all innovation. Lycka till!

Jag säger inte att det är det bästa sättet eller ens ett bra sätt, men:

Det jag kommit fram till gång på gång är att man behöver visa att produkten säljer. Nu när ni har patent kan ni väl annonsera ut produkten och se hur många ordrar ni får? Med fin statistik ifrån ett verkligt test så vet ni att ni inte lurar er själva eller potentiella investerare. Det lär minska osäkerheten och göra att ni får en bättre deal.

Sedan vet jag inte exakt vilken sample size man ska var nöjd med, men med onlinemarknadsföring kan ni ju snabbt få en ratio mellan visningar och beställningar som kan jämföras med liknande produkter. Det lär öka investerares förtroende för produkten ifall det jobbet redan är gjort, om än i liten skala.

Edit: Såg nu att ni skulle in på kickstarter. Resultatet därifrån borde ju ge en hint om efterfrågan.

Tydligen finns en efterfrågan för detta, med tanke på att automatisk stängning och öppning är en vanlig feature bland dyrare toalettsitsar, som folk betalar extra för. Fast https://www.reddit.com/r/Entrepreneur/comments/305g2e/i_am_the_inventor_of_the_flushdown_automatic/ ser å andra sidan inte ut att ha blivit en framgångssaga.

Att vissa funktioner finns skulle inte jag översätta till stor efterfrågan. Det finns alla möjliga funktioner i dyrare bilar som knappast i sig är några kioskvältare.

1 gillning

Exakt, lösningen påverkar priset som påverkar efterfrågan.

En plastbit som petar till locket samtidigt som man trycker på spolknappen t.ex. För ett par ören i tillverkningskostnad och 10-15 kr extra i handeln kan det bli en ny standardfunktion. (Särskilt om de lyckas lobba in det som ett “hälsokrav” från EU på alla nytillverkade toaletter från 2030 eller liknande :eyes:)

Är det däremot massa servon och sensorer, laddare, en dator som ska uppdateras regelbundet, lösenord, blåtand och wifi-uppkoppling m.m. så skulle i alla fall jag dragit öronen åt mig, både som slutkonsument och investerare.

2 gillningar