Jag är långt ifrån expert på området men man kan testa lite olika ansatser beroende hur han är som person. Kanske ska man prata med honom i termer om att vara vuxen , ta ansvar, klara sig på egen hand, inte vara beroende av andra, klippa navelsträngen etc. Ett annat sätt kan vara att upplysa honom om fördelarna med att spara, investera istället för att spendera och konsumera.
Visa lite exempel vad ränta på ränta kan göra.
Att vara bilintresserad kan vara som ett svart hål. Been there done that
Eva-Lena Nej jag tror inte det är något annat inblandat (spelberoende). Då hade han inte haft råd med bilprylarna han skaffar sig hela tiden. Det känns som att det är antingen eller i dagsläget och jag ser hans bilar så det lär enbart vara det.
Problemet för honom tror jag är att han använder pengarna på kontot tills det står 0. Sedan uppstår något oväntat, exempelvis att bilen går sönder och behöver lagas + att han inser den 10:e varje månad att man behöver mat hela vägen till den 25:e också.
Henrik79 Ja jag är rädd att det enda som händer är att man upplevs som tjatig. Jag ska försöka få honom att börja investera lite också. Det har varit mitt lilla mission för resten av familjen senaste åren och det har gått väldigt bra såhär långt faktiskt. Men de andra har ju i alla fall lite bättre sinne för pengar så det är nog en lättare uppgift.
ErikDahlen Försöka duger som man brukar säga. Men jag hoppas jag slipper korset efteråt (;
MSbgh CC74 Jag ska kolla på det där du nämnde Mats men jag är nog lite tveksam till kontanthanteringen i dagens läge. Många ställen tar inte emot kontanter på det sättet längre. Och går det inte använda pengarna så kommer det inte fungera för honom att följa det heller är jag rädd för. Men däremot kanske man kan köra tavlan som du säger Christoffer i kombo med den där You need a budget. Kontanter gör ju saken väldigt visuell. Är rädd att massa siffror bara gör honom avskräckt annars.
Krille77 Ja där har vi nog försökt hela familjen sedan högstadiet med honom. Han fick åka med min farsa och jobba för han var så skoltrött så han hade bestämt sig för att inte gå gymnasiet. Vet att farsan förklarade för honom att går man inte i skolan måste man jobba. Det är antingen eller. Min farsa är ett bra exempel på det för han gick inte ens hur högstadiet så uppenbarligen så kan man klara sig i livet utan gymnasie och högskola. Man får bara inte lika många valmöjligheter. Men det tog nog 5 år innan det sjönk in så han är en slow learner men skam den som ger sig.
Ja du ska nog inte ta upp ekonomin varje gång ni ses eller hörs, för då blir du väldigt tjatig och då kommer han definitivt sluta lyssna. Det är för övrigt stor skillnad på att “lyssna och förstå” och att “ta in budskapet”, rökare vet att det är dåligt att röka men gör det ändå
Skam är som regel ett ganska dåligt verktyg, positiv betingning (förstärkning) är effektivare. Till exempel kanske han börjar undvika dig och du skambelägger honom, men om du ger generöst med beröm vid önskvärt beteende och utebliven beröm vid icke önskvärt beteende så kommer han märka detta både direkt och indirekt.
Om han är tävlingsinriktad är det något som kan utnyttjas.
En variant som lyxfällan har kört med ett par gånger är veckobudgetering med fysiska pengar, detta är ganska extremt. Men det vore kanske en bra idé att göra en digital budget med ett konto för varje utgiftstyp där autoöverföringar portionerar upp lönen den 26e varje månad?
Matkonto 2000kr
Transport-konto 1000kr
Bostadskonto …
Övrigt-konto …
Kul-pengar …
Med kortet kopplat till Övrigt-konto. Då kommer kontot ta slut snabbare än nu och han måste göra en aktiv handling med att ta pengar från något annat konto och föra över till kort-kontot. Det blir lite mer besvär för honom och kanske leder till någon medvetenhet?
Menade i första hand inte fysisk kuverbudget utan att använda verktyget/tjänsten You need a budget som löser det digitalt. Kan upplevas som lite krångligt, men de har gott om instruktionsfilmer och du kan själv testa gratis i en månad för att kunna stötta bättre.
Låt mig vara brutalt uppriktig. Han är så fast i sitt ekonomiskt destruktiva beteende att tjat från en morbror inte kommer att hjälpa. En 22-årig kille som beter sig så här börjar aldrig att göra en budget, hur mycket du än försöker.
SLUTA att låna ut pengar till honom. Han måste lära sig den hårda vägen. En fortsatt utlåning innebär att du uppmuntrar hans beteende. Du har blivit medberoende, och hur trevligt är det?
Tyvärr pratar jag av egen erfarenhet. Jag har också erfarenhet av att en nära släkting är en ekonomisk analfabet. Ett återbetalt lån och en ekonomisk genomgång., sedan stängde jag butiken. Vi umgås givetvis fortfarande, men hen har lärt sig att det är meningslöst att be om pengar.
Skulle du kunna förmå honom att lämna dessa pengar ifred? Om pengarna placeras direkt i t.ex en indexfond kommer det att ta några dagar att få loss dem och kräva planering. Förhoppningsvis blir detta för omständligt för honom.
Detta i kombination med att så få som möjligt lånar ut till honom.
Är pengarna slut den 10:e i månaden lär inget hindra honom från att ta ut pengarna, även om det tar ett par dagar. En förändring måste komma från honom själv.
Mitt absoluta råd är att inte engagera sig. I nitton fall av tjugo är detta meningslöst.
Det känns nog som att det finns en underliggande problematik som inte löses så lätt genom att “prata med honom och förklara”. Han behöver kanske hjälp utifrån för att lösa problematiken, och då menar jag inte ekonomisk hjälp. Han är ju fast i ett slags missbruk och behöver hjälp att komma ur det.
Hej,det finns 12 stegs program för skuldsättning det heter anonymaskuldsatta.vet inte om de är aktiva men utomlands https://debtorsanonymous.org/ finns. Om det är ett beroende
Först och främst, jag är bara en random tomte på nätet. Mina tankar kring det hela:
Det är helt omöjligt att hjälpa någon som inte vill bli hjälpt. Det går inte. Så enda vägen är att han faktiskt vill ha hjälp. Jag håller med om att han verkligen måste växa upp, det är ett infantilt beteende han sysslar med.
Han verkar ju faktiskt vilja sluta. Men kanske inte tillräckligt mycket och det kanske är bortom hans kapacitet just nu. Så du måste ge honom verktygen att kunna välja rätt och utveckla sin kapacitet. Han utvecklas inte så länge det beteende han har idag fungerar (vilket det hjälpligt gör och förstärks av att du lånar ut pengar).
Han behöver gränser, gränser som han själv har varit med och sätta upp.
Jag tänker typ att du får ta det i steg.
Steg 1. Erbjuda hjälp, förknippat med krav och gränser. Om konversationen inte är död nu (om de pengar han ville låna), fråga honom om han vill ha hjälp? Eller nästa gång han pratar med dig, fråga om han vill ha hjälp att ta sig ur situationen.
Var väldigt tydlig med att han kommer inte få låna en krona, utan du kommer bara hjälpa honom att sluta med sitt dåliga beteende.
Om han då vill ha hjälp går till steg 2. Där du och han sätter er ner och går igenom situationen, vad han vill sluta med och ställer upp kraven som han sätter på sig själv. Att han ska redovisa för dig alla utgifter och inkomster för dig. Där det sistnämnda är ett absolut krav för att du ska fortsätta hjälpa honom. Sen sätter ni upp målen som han behöver uppnå. Du måste villkora din hjälp att han har alla korten på bordet kontinuerligt. Samt kravställ att han *vill ha din hjälp. Då kan du följa upp och alltid återvända till den konkreta motfrågan om han faktiskt vill lösa problemet (det kommer vara många tuffa vändor).
Steg 3. Följ upp målen regelbundet, och bestäm hur ofta ni ska göra det (kontrollera även kontosaldon och att det han säger stämmer, tillsammans med honom). Villkora alltid din hjälp med om han vill ha den eller inte. Se till att målen även innehåller saker han inte riktigt vill göra, det är då han utvecklas. En månad kanske spara 3k kronor, som han absolut inte får röra på 3 månader. Räcker inte pengar, sätt krav på att sälja bildelar eller något annat för istället för att låna. Under inga omständigheter lånar du ut pengar till honom.
Ovanstående åtgärder innebär ju att frågeställaren på något sätt tar över föräldraansvaret från sin syster. Jag hade definitivt stämt av med henne först innan jag klampat vidare. Barn som inte sköter sig kan vara oerhört känsligt. Skulle sedan åtgärderna misslyckas blir detta inte lyckat.
Han är 22. Tekniskt sett vuxen. Om han vill ha hjälp så tycker jag inte man behöver kolla med några föräldrar. Vill han inte så ska man inte ens försöka. Som jag skrev.
Jag har hjälpt några st att komma igång med budget/sparande i allmänhet efter att dom har beklagat sig över att aldrig ha några pengar kvar i slutet på månaden. Detta har då varit helt frivilligt från deras sida och alla har det gått bra för sedan. Om frivilligheten o viljan inte finns, så får dom nog lära sig den ”hårda vägen”, tyvärr.
Annan idé är kanske att samla ihop släkten (förutsatt att alla tycker att det här är ett problem som drabbar alla eftersom han verkar låna från dom) och köra en intervention (vad är det svenska namnet?). Där ni samtliga både säger något som ni tycker är bra med han men även att detta är ett problem som han behöver vidta åtgärder för.
MSbgh Aha ok du menar så. Ja jag ska nog testa en månad först själv då för då blir det lättare att förklara allt sedan.
Nestor Ja risken finns att det inte är så lätt att hjälpa till men jag vill ändå göra ett försök. Jag hade själv uppskattat att få den hjälpen i ett tidigt skede hellre än ett sent. Skulle han råka vara det 20:e fallet så är väl det bra tänker jag.
Jag vill bara säga att jag inte lånat ut en enda krona till honom (än) så jag är inte medberoende på något sätt. Han har som sagt inte vågat fråga mig tidigare av den enkla anledningen att han vet att jag inte är så lätt att övertala i sådana här lägen. Och nu när han väl frågade hade han “löst” problemet själv innan jag han svara. Jag ska vara ärlig och säga att risken att jag hade lånat ut är överhängande men inte utan motprestation. Han hade behövt göra något för att förbättra sitt beteende. Dock vet jag att min mor har lånat ut pengar åtskilliga gånger, trots att vi pratat om att hon inte ska göra det. Det finns säkerligen fler i släkten som han lånat av som jag inte vet något om. Har man lånat av en så har man garanterat lånat av flera. Men han försöker ju övertala alla att inte berätta något för att inte min syster ska få reda på det för hon har som tur var börjat lessna på det här.
Nightowl Ja jag frågade om han kunde tänka sig att vi försökte göra något åt situationen så sa han ja. Inte med någon rungande övertygelse på något sätt men han sa ändå ja. Eftersom jag inte riktigt hade klart för mig hur så sa jag bara att jag skulle klura på det tills jag har semester så får vi kolla på det då. Jag bor några timmar bort så det underlättar att göra det live tänker jag där jag har möjlighet att övervaka lite närmare i början.
Nestor Jag tänker att om hon inte “lyckats” på 22 år så är det nog fritt fram att försöka hjälpa till (; Inte för att jag pratat med henne om detta men hon kommer inte ha något emot det heller. Jag kommer försöka få med henne på banan för hon kommer nog behöva hjälpa till att följa upp eftersom de bor nära varandra och hon har bättre möjlighet att se hur det faktiskt fungerar.
MattiasA90 Ja det är nog en god tanke men det räcker med att en fortsätter att låna ut pengar så är problemet där ändå och jag har dålig koll på hans övriga umgängeskrets.