Hur hjälpa släkting med akuta ekonomiska problem

Jag har en äldre släkting som på ganska kort tid har försatt sig i en ekonomiskt mycket tilltrasslad situation. Släktingen tog vid nära pensionsålder över ett företag, utan tillräcklig insikt om hur man driver en verksamhet och vilka problem som fanns i företaget. Det förstod hon tillslut och företaget har nyligen försatts i konkurs.

Släktingen har personligen stått som borgenär för ett hyresavtal till företaget med hög månadskostnad och lång bindningstid. Efter att bolaget försattes i konkurs begär nu ett finansiellt institut in hela beloppet för ej betalda fakturor och den resterande bindningstiden av min släkting som privatperson.

Släktingen är pensionär och änka. Hon äger inga som helst tillgångar (ingen bostad, inget sparat kapital) och med en total pension på 12 tkr efter skatt. Det finansiella institutet har stämt släktingen till tingsrätten för att driva in en skuld på nära 400 tkr och med en ränta om hiskeliga 28,8 %.

Det är såklart helt absurt att min släkting istället för att ta sig an livets dessert (pensionen) kastade sig huvudstupa in i den här soppan, men gjort är gjort. Jag förstod hur akut situationen är för en vecka sedan då vi kom i kontakt via sociala medier. Vi hördes över telefon och det blev uppenbart att hon behöver stöd.

Jag vill verkligen försöka hjälpa henne, men jag vet inte hur. Därför undrar jag om det finns några kloka råd här på forumet kring vad hon bör göra nu och vad jag, som inte särskilt nära släkting boendes i andra änden av landet, kan hjälpa henne med?

Frågan är om hon vill verkligen ha din hjälp, och om hon upplever detta som ett problem?

Finns en amerikansk podcast som drivs av en person som heter:“Dave Ramsey”(Finns även på youtube).
Han “löser” många likande situationer och finns mycket hjälp att hitta där.

Lycka till i vilket fall!

Om hon blivit lurad in i detta bör hon ta hjälp av jurist, kanske från sitt försäkringsbolag, tänker jag.

Tack för din input!

Det är en relevant fråga om hon alls vill ha min hjälp och svaret är ja. Jag frågade om det var något jag kunde göra för henne och då blev hon mycket tacksam, för hon har givetvis känt sig helt utelämnad. Hon skickade mig en mängd olika dokument, såsom avtal, fakturor och själva stämningsansökan.

Jag jobbar inte med ekonomi och är inte egenföretagare, men är van att läsa juridiska dokument och kommunicera med myndigheter. Jag åtog mig att läsa igenom det hon skickat och försöka föreslå vad hon bör göra och i vilken ordning.

Såhär långt är jag inne på följande:

1. Kontakta det finansiella institutet och försöka nå en överenskommelse (hoppas på att hennes barn kan hjälpa henne med den kommunikationen)
  2. Svara tingsrätten (hon har en vecka på sig att yttra sig skriftligen)
  3. Försöka få tag i en skuldrådgivare eller motsvarande i kommunen
  4. Antagligen ansöka om skuldsanering.

Hon har utan tvekan lurats in i att ta över verksamheten av den föregående ägaren, men knappast på ett olagligt sätt.

Möjligen kan man argumentera för att det företag som nu kräver henne på pengar inte lyckades leverera den tjänst de skulle förrän efter flera månaders betalning. Å andra sidan verkar de så vitt jag kunnat se ha varit tillmötesgående ända tills företaget gick i konkurs och bl.a. ha erbjudit alternativa betalningsplaner.

Juridisk hjälp kan hon komma att behöva, så att se om det går att få ta på det från ett försäkringsbolag är en bra sten att vända på. Tack för tips!