Hur hög premiepension har ni?

Ja men du tar in det på ett annat sätt då månadslönen är högre :+1::hugs:. Du klarar dig bra långsiktigt :1st_place_medal::+1:

1 gillning

Ja det tar jag ikapp med AP7 Såfa :slight_smile:

De med stor premiepension tenderar att ha aktiva portföljer:

Men samtidigt har AP7 Såfa bättre utveckling än de som gjort aktiva val:

Finns jättemånga andra roliga grafer på Premiepensionen: Pensionsspararna och pensionärerna 2020 | Pensionsmyndigheten. Men min slutsats är att jag kommer ikapp de med stort kapital eftersom många med stort kapital gör aktiva val och får därmed sämre avkastning :slight_smile:

2 gillningar

Ap7 Såfa :blue_heart:. Lysa eller Global indexfond privat :blue_heart:, Global indexfond i TP :blue_heart:. Det kan bara bli fint långsiktigt :+1:. Tryggt och bra stabilt :+1:

1 gillning

Aktiv portfölj på PPM.
Har väl gått ok jämfört med tabellen.

1 gillning

Ja grattis. Det finns alltid guldkorn :joy::+1:. Hur länge har du haft din ppm ? Åldern? Själv började jag jobba 1998. Själv gillar jag inte stycka ut från mängden :grin:. Därför är jag mittenspelaren :+1:. Ronaldo får ändå göra mål :+1::grin:

46 år, 550.000kr i PPM (ap7 såfa)

2 gillningar

Tog fel bild ovan.
Ny bild från idag.
Första insättningen var 2001, men det var inte många kronor :sweat_smile:

Det var lite feltajmat i år ! :joy:. Ap7 aktiefond skulle du haft istället :+1:. Men tack vare högrisk branchfonden senaste 5 -10 år har du lyckas få upp snittet riktigt fint :grin::+1:

1 gillning

Finns med, men endast 10% :grimacing:

1 gillning

är alltså snittet mellan 300-400.000kr i premiepension när man är ca 65år? eller tolkar jag grafen fel.
I så fall förundras jag över hur jag redan kan ha så hög premiepension.

Graferna är för 2020.
De har inte fått ytterligare 20-40% under 2021.
Sen är insättningar beroende av lönen.
De som var 65 år 2020 har kanske inte haft så bra löner och därmed lägre insättningar?
Jag har inte granskat vad PPM skriver om graferna på deras hemsida, kanske finns mer info.

33 år gammal. AP7

Grundskoleutbildning.

Jobbat heltid som snickare sen man va 18.

Egenföretagare idag med 34k i lön.

2 gillningar

Har du tänkt att du ska ha en realavkastning på 7% så behöver du ligga en bra bit över detta.

är inte riktigt med på vad du menar?

Realavkastning = Avkastning minus inflationen.

Om du får 7% avkastning men inflationen är 3% så har du bara 4% realavkastning.

Så vill man ha 7% realavkastning, så krävs mer eftersom vi har inflationen att ta hänsyn till också.

2 gillningar

39 år 290k.
Några mörka år där jag blev övertalad av Swedbank och deras fondförvaltning.
AP7 sen några år nu.

Statistiken från sista januari visar på ett snitt mellan 6-14% men många ligger på 10-12%, vilket är himla högt men då får man räkna in att många har kommit in på senare år då vi har haft en himla bra utveckling. Sista faktiska beloppen från oranga rapporten är från förra året och redovisar 2020 års siffror. Om man lägger på 20-30-ish procent på dem så borde vi kunna hitta vad gemene man ligger på. Själv är jag 55 år och ligger på ca 1,2 MSEK (vilket tyvärr inte har ökat i år… ). Jag önskar att jag hade varit mer intresserad i yngre ålder… men bättre sent än aldrig.

1 gillning

Screenshot_20220221-192122

48år

Har snittavkastning på 13,2% så den är högre

Hej !
Är 54 år!
Jag har 1425000kr på mitt PPM konto.
Har som mål att snitta 20 procent per år
/ dvs : till 65-årsdagen

1 gillning