Hur hög premiepension har ni?

50 år gammal, 3 893 000 i allmän

Varför inte 30 eller 40 när du ändå är igång? :nerd_face:

3 gillningar

Bra utveckling i år.
Du verkar ha träffat rätt på vad som gått bra i år.

bild

Hade 35 procent 2019,
Och 70 procent 2020,
2021 blev det bara 9 procent.
Men vi får se :money_mouth_face:

AP7 aktiefond (typ index med lite hävstång) hade 35,3% avkastning 2019 och 34,8% 2021.

60 år och AP7 sedan start. Funderar på att sluta jobba inom kort och då slutar ju inflödet men å andra sidan räknar jag med att inte röra premiepensionen förrän jag fyller 65.

1 gillning

Att name-droppa fonder tillför inte mycket. Bättre att gratulera Kai till bra fondval under 2019 och 20!

Nightowl: JPM US Technology hade 41.7% 2019 och 87% 2020 och 12.8% 2021, vilket ger nästan 3ggr pengarna på 3 år, att jämföra med AP7 som gav knapp 2ggr pengarna dessa år, om du mot förmodan gillar att välja fonder baserat på historisk avkastning ett par år tillbaks.

1 gillning

Poängen var att tre års historik varav 2 i häradet 30+% inte säger att det är rimligt med 20% om året i avkastning de kommande 10 åren.

AP7 var referens till index. Index förväntas nomalt sätt i snitt klart under 10%.

1 gillning

När jag ser denna statistik så blir jag lite orolig, jag misstänker att det är något lurt i bakgrunden. De flesta får in ungefär lika mycket till sin premiepension, och då borde de med högre avkastning ha ett högre kapital.

Min gissning som kan förklara detta är att många äldre, som har ett högre kapital, gör mer aktiva val än yngre. Det skulle kunna vara positivt om det är så att svenskarna blir bättre och bättre på att välja fonder, alltså mer index.

Det jag är orolig för är att många äldre har aktiva fonder på premiepensionen för att de aktivt blir övertalade att byta till dem, och eftersom det inte är mindre lönt att övertala en ung person med 50k än en gammal med 250k så riktar företagen in sig på denna målgruppen. (Min cyniska bild av verkligheten.)

Edit:
Själv har jag 89k och är 33 år. Misstänker att det blir så när man väntar med att börja jobba tills man är 26…

1 gillning

Har kollat mitt ppm- konto från 2012-2021 ,
Och snittar på 22.7% /år.
Så helt omöjligt är det inte att jag kan snitta
20% dom kommande 10- åren. :thinking:

Fast vi har haft en lååång tjurmarknad på börsen. Ponera att det blir ett storkrig i Europa med en efterföljande ekonomisk depression. Då kan det vara omöjligt att gå plus i någon större utsträckning med någon PPM-fond under en 10-årsperiod.

40 år och studietid på några år. Låg i någon blandfond under 2000-talet som drar ner snittet.

En till grej att tänka på är att PPM-systemet ska göras om med färre fonder. Din strategi verkar vara momentum på högriskfonder. Det är inte säkert att nya PPM kommer innehålla sådana fonder i så stor utsträckning som idag.

Just premiepensionen ligger på 408 202 SEK (100% AP7 Såfa) i skrivande stund (34år).
Efter gymnasieexamen var jag ledig en dag, arbetat heltid sedan dess.

1 gillning

Det finns fonder för sånt senario också!!!
T ex : fonder med inriktning på ädelstenar samt guld,
Och energi .

PPM ska göras om ja!
Men det är mer dom sämsta fonderna som kommer tas bort .
Och det är ju högrisk fonderna man tjänar pengar på ,
Dessutom så har jag ej bara högriskfonder, utan jag
Skiftar mellan olika fonder , t ex räntefonder, blandfonder.osv!!!

Hur definierar du “sämsta” fonderna?

Jag misstänker du kommer få en kalldusch när du ser vilka fonder som blir kvar.

1 gillning