Hur hög premiepension har ni?

Det blir dessa tre aktiefonder:
AP7 Aktiefond
Länsförsäkringar Global Indexnära
SPP Aktiefond Global
:rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Extrapolera det intervall man använder som genomsnittlig avkastning på lång sikt och se vad det skulle kunna tänkas ge de närmaste åren. Kan bara gratulera alla aktiva spekulanter inklusive mig själv till de senaste 15 årens avkastning men det kan kanske ändå kan vara klokt att fundera lite över den närmaste framtiden. Räknar man även in bostadsmarknaden blir förmodligen anledningen än större…

Nja, där tror jag att du kommer att bli besviken. Att det är en högre förvaltningsavgift på de dyrare fonderna innebär inte att Pensionsmyndigheten tjänar mer pengar. Jag har inte sett någon information om att de tar betalt på det viset.

I de reportage och de artiklar jag har hört så vill de ha “trygga och säkra” fonder så jag tror tyvärr att vi kommer att bli av med de som ligger långt ut på kanten. De vill gärna att vi väljer AP7 och om vi väljer något annat ska det vara ett “resonabelt” val. Förra året har jag för mig att det var 4% av Premiepensionsspararna som bytte fonder, så även om vi är ett gäng som gillar momentum eller byta lite oftare så är vi en klar minoritet.

26 år endast 30 000 kr i AP7 soffan haha

Runt 30 år, gått 3 år på högskola. Borde vara ganska mellanmjölk kan jag tycka?

46, AP7 Såfa

19dagar senare har det ökat med 100000kr

En liten uppdatering!

1 gillning

Bra jobbar riktigt bra marknadstajmning. Mycket hög risk och vågat men fin avkastning. Grattis :+1:.

1 gillning

41 år gammal

Just nu

Snart halvvägs till 96 och såfan säger 640k.

1 gillning

96 år ung :grin::joy::+1:.

Du är halvvägs till 88, så vi kan gunga gungstol ikapp snart! :crazy_face:

1 gillning

Haha. Det blir utmärkt långsiktigt :grin:

1 gillning

-10,3% i år.

Bra jobbat :person_facepalming:

1 gillning

Snyggt att du har högre belopp i premiepension än inkomstpension! Dock är inkomstpensionen mer en prognos än ett belopp man verkligen tjänat in och kan ta ut.

Får man fråga hur du valt fonder för att få så hög avkastning i premiepensionen?
Eller är du i uttagsfasen, då kan det ju se lite konstigt ut beroende på hur man valt att ta ut de olika delarna.

1 gillning

Finns det någon lätt åtkomlig statistik för vad snitt/median ligger på för intjänad tjänstepension för olika åldrar?

Har valt lite dyrare och smalare fonder i år vilket har varit ok om man jämför med börsutvecklingen i stort i år.

Här finns mycket statistik.

https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/pensionsstatistik/

Hej, jag är inte riktigt där ännu är 49 år.
Mina fondval är kortsiktiga och följer världsmarknaden dagligen. Min strategi är igentligen inte så konstig. Målet är att hålla ett års snitt på +15%. Är marknaden ostabil blir det räntefonder men bara så pass att ändå aktieportföljen ökar i mindre takt. Nått i den stilen kör jag.

1 gillning