Hur hög premiepension har ni?

Är 41 år, har varit delvis eller helt sjukskriven från och till sedan 2003.

Haft flera olika anställningar sedan 2001, men ligger i den lägsta 1% i Minpension.se diagram över pension, på grund av mina omfattande sjukperioder.

Satsar på mitt sparande, så hoppas komma upp till över 5%. Mitt mål är att kunna få en 25% anställning inom överskådlig framtid, kan då bättra på % än mer.

Bilden nedan avser min premiepensionsdel.

1 gillning

Hur gör du rent konkret?

• Bara en fond eller flera?
  • Hur väljer du ut fonden/fonderna?

Hej, utgår alltid från en fond som jag läser om och kolla alla parametrar och marknad för den. Jag är defensiv januari till mitten av februari. Märker jag att min analys inte är vad jag hoppats på byter jag direkt. Som jag skrev innan kör jag kortsiktigt. I år är jag nöjd och lägger in bromskloss ränte fond eller bland fond för att inte gå back. Jag strävar alltid efter 15% avkastning varje år. Har varit med frön början 1995 tror jag PPM lanserades. Jag är aggressiv i mitt sparande upp till 15% sen är jag nöjd. ( söker inte höstackar) utan läser och hittar nålarna istället i höstackarna. Ett myntat ord från ja ni vet vem. Har aldrig mer än 3 fonder i taget. För min strategi funkar bättre på det viset tex en högrisk eller 2 st och en bland eller ren ränte sen mixa runt och hitta bra balans. Gäller dock att vara aktiv det går fort åt båda hållen +och - kan om jag vill slänga allt i Ap 7 och vänta till nästa är för att jag vet att jag inte kommer missa min avkastning i år 2022.

1 gillning

ITP2a.
Jobb på stabil firma som betalar generöst med extra tjänstepensioner ovanpå ITP2.
Soffligger och låter det rulla på med AP7 i premiepensionsbranschen.
Funkar.

1 gillning

Grattis till din höga lön.

37 år. Jobbat heltid sedan 25.

Det där upplever jag som en knepig målsättning. Vissa år går det lätt att få 15%, andra år betydligt svårare. Jag tycker att det är tydligare att försöka ligga rätt hela tiden, oavsett hur bra eller dåligt det går.

Målsättningen 15% är bra sett över en räcka av år men kanske inte varje enskilt år.

Ja tänker ett snitt sen PPM började eller arten satte det nya systemet. 15 procent går att ha bara aktiv läsa lite ekonomi mm… jag har klara det sen det började och är mer en halvvägs tills mitt mål är nått. Förutsatt att inte systemet ändras igen. God fortsättning alla har möjlighet att gör tusenlappar i månaden om man vill och orkar cheers.

Själv har man ynka 23.000 i premiepension som 30 åring :joy: Så kanske det blir när man tar något sabbatsår samt pluggar i fem år. Även fast man jobbat nästan varje sommar sedan 15 års ålder :sweat_smile:

1 gillning

Snart kommer du i kapp i privatsparandet när du får ett riktigt fet månadslön :wink: . Då byggs det på med riktigt fet TP på lönen om man är höginkomsttagare :wink: . :+1:
Sedan ska du jobba till 69 år :smiley:

1 gillning

Tack för motivationen @Jakke :grin: Kändes ju sådär att gå mot att bli Garanti-pensionär, efter allt slit :sweat_smile:

Haha dem hinner nog höja pensionsåldern snabbt nog så att jag aldrig får någon pension iallafall, och får jobba för alltid :joy:

2 gillningar

Vet man i någorlunda god tid om att man sannolikt kommer att få låg pension har man en chans att göra något åt det. Värre är det för dem som plötsligt en dag upptäcker att pensionen inte blev som de trodde.

Med all respekt, vad rökte du när du skrev den texten? Jag förstår inget

2 gillningar

Lite aktiv i Ppm och garanterat 15% i årlig avk :wink::shushing_face:.
Sedan är det bara plocka ut 1000 lappar när man blir äldre :nerd_face::ok_hand: . Fattar du något nu @AimHigher :joy::smiley: ?

2 gillningar

Fattar vad du skrivit @Jakke men fortfarande obegriplig text i inlägget ovan.
Kanske jag som rökt något skumt? :rofl:

2 gillningar

Nej inget fel på dig :smirk::grinning: .
Texten är lite så där :grinning:

1 gillning

Är inte Premiepensiondelen troligen rejält i underkant i prognosen man gör med 2,1% värdeök.
Är det inte ganska rimligt att utgå från 7% avkastning i snitt över de 20 år som jag personligen har kvar?
Det blir ju en enorm skillnad i prognosen.
7000 spänn i skillnad innan skatt.
Missar jag något väsentligt här?
Inser ju att ett börsfall strax innan kan förändra bilden så dra ner på risk ett gäng år innan blir väl aktuellt.
Får upp följande varningstext:

Varning Hög avkastning

Du har valt en hög förväntad värdeutveckling. Att värdeutvecklingen utöver inflation är så hög över lång tid är inte sannolikt. Din simulering kan därför ge en alldeles för positiv bild av din framtida pension.

Så enligt dig så är 2% det man bör räkna med att få ut från börsen i snitt på 20 år avräknat inflation? :blush:

Japp, jag förstår vad du menar.
Men det blir ju lite som att säga att de som investerar i forumet härinne inte kan räkna med mer än 2% från sina placeringar över tid inflationsjusterat.

Då är det nog samtligas kalkyler som spricker.

Man kanske kan räkna med 4% iaf eftersom du troligen , beroende på börsläge , behöver dra ner på risken när det närmar sig.

2 gillningar

Någon som räknat på eller vet om din personliga snittavkastning för Premiepensiondelen som presenteras på Pensionsmyndighetens hemsida är avkastning efter avräkning av inflationen?