Hmm bra frågor, det som är det svåra. Jag är runt 30 år och vet inte riktigt vad jag vill bli när jag blir stor . Därför jag tänker jag måste prova mig fram tills jag vet.
Sedan måste jag säga att jag är väldigt bra att hantera människor och olika personligheter, därför jag ens är påtänkt till tjänsten och jag fått denna tjänsten jag har idag i ung ålder.
Sedan såklart finns det vissa som dränerar en på energi, men jag har väldigt lätt att släppa jobbet när jag kommer hem. Brukar skoja ibland med kollegor att jag släpper jobbet innan jag ens har slutat
Jag är inte helt säker! Men har frågat runt lite bland chefer och ser hur mycket de jobbar. Jag var nog lite otydlig jobbar inom offentlig sektor, så det kommer inte bli någon tal om att jobba ihjäl sig.
Ja lätt skruvat men lite känner jag också, och det är väl just de här mellanchefsleden som är de värsta och relativt lite betalt för det extra besväret.
Har man ambitionen att nå toppchefsjobb då är det givetvis ett steg man måste passera. Har man inte den ambitionen men trivs med det jobb man har kanske det finns andra sätt att avnacera på.
Det beror ju också helt på vilken personlighet men är jag skulle aldrig utsätta mig för personalansvar. Det räcker att vara tjänsteman med ansvar för olika projekt för att stressnivån ibland blir osunt hög för egne del…
Men vi är alla olika såklart, men löneskillnaden är för liten imo.
Kör på och testa. Det är först då som du på riktigt kan avgöra om det är värt det.
Har själv varit chef under många år. Det jag kan säga för egen del är att jag föredrar att vara chef över andra chefer.
Alltså första linjens chef skulle jag undvika numer oavsett lön……
Men å andra sidan hade jag kanske inte varit där jag är idag om jag hade valt bort att bli chef.
På gott och ont med att inte jobba ihjäl sej. Men det kan vara väldig tuff miljö i chefsleden i offentlig sektor.
Anställda med mångåriga anställningar kan vara allt annat än vänligt inställda till ”nya” chefen.
Dock lite beroende på vart man jobbar såklart.
Det är också väldigt tajta budgetar i offentlig sektor, särskilt kommunalt, som gör att man alltid kommer att uppleva att verksamheten är underbemannad.
Jag skulle säga: Första linjens chef (särskilt i offentlig sektor) ska man inte bli för att man tycker att man “borde”, eller för att få mera betalt. Det är helt enkelt inte värt det, och man kommer inte att orka i längden. Chef ska man bara bli om man har ett genuint intresse av att leda och utveckla människor och verksamheter samt av att samarbeta med andra. Samt om man är beredd på att hantera plötsliga krissituationer.
Blir alltid mer när man är ny i en roll men sen lär du dig och att vara chef betyder inte automatiskt att man jobbar för mycket.
Man måste även lära sig att prioritera och sätta gränser på ett bra sätt.
Undersök vad det skulle innebära om du kliver på rollen och skulle ändra dig om 6 månader. Då blir det ju win win för dig
Alla är vi olika så val att vara chef kan skilja då… Jag skulle inte vara chef… Man får skit av dom under sig å även dom över… Man sitter mellan typ två hö tappar…
Chefstjänsten ger dig en möjlighet att nätverka med nya personer internt och externt och ger fler möjlighet i framtiden.
10000 kr vid interbefördran är helt ok.
Om du vill testa det så är det inte fel att göra det. Jag trivdes bra ett antal år men det var mycket jobb som blev drygt med åren. Tryck att lägga ett par extra timmar varje dag och en hel del trist administration och tjafsiga möten mm. Inte kul i längden.
Backade ner från allt chefande stegvis med tiden över säg en 10 årsperiod. Visst tappade man i lön men jag fick göra det jag gillade bäst och slapp extra pressen man har på sig som chef.
Förstod jag rätt att du inte kommer pyssla med rådgivning eller utveckling av verksamheten alls i den eventuella chefsrollen?
Det är ju sällan en chefsroll enbart innefattar personalansvar. Framför allt med “bara” ca 12 medarbetare. Så frågorna du borde ställa dig är:
Vill du ge upp rådgivningen/verksamhetsutvecklingen?
Vad är det för mål du vill uppnå genom chefspositionen?
För personalansvar för 12 pers, kan 77k vara väl motiverat… (Så återigen, vad kommer du göra övriga % av din tid som chef? Kanske har jag missat det, när jag läste igenom tråden.)
Du kan aldrig veta vad du tackar nej till om du inte provar.
Med den lönen i offentlig sektor kan jag kanske gissa ditt yrke, och vilka du blir chef över. Lite blandat, både och i den kåren (enligt min gissning) men om det är bra medarbetare och rimlig belastning på enheten/medarbetarna så testa, men var rädd om dig. Oavsett yrkeskår.
Jag kommer jobba med verksamhetsutvecklingen men det blir ju som en del av ledningsgruppen, och inte göra det ”praktiska”.
Målet just nu är väl att utveckla gruppen, har inte satt mig ner och pratat konkret om vad som behöver uppnås.
Ja gruppen är inte jättestor, vilket är skönt. Utöver det är det att leda vissa processer och vara representant för myndigheten i olika nätverk. Eftersom gruppen har rätt spretiga arbetsuppgifter, så blir det nog en hel del avstämningar.
Jag är inte direkt orolig att det ska krävas extremt mycket tid av mig, i början lär man ju jobba mycket men sedan lär jag mig vad jag ska lägga energi på och effektivisera.
Frågan är med om det är värt det för 10 000kr extra. Hålla medarbetarsamtal, hantera utveckling i gruppen, rekrytera, lyssna allmänt på folks klagomål.
Jag har högre lön än min närmaste chef vilket säger lite vilket skitansvar det är att ta hand om personal, det är alltid gnäll, problem och dessa samtal.
Däremot vara chef på hög nivå där du sitter i ledningen är en annan femma men en vanlig mellanchef idag är ju bara en mer avancerad form av administratör som ska följa HRs alla påhitt om team building och annat flum
Jag vet inte om den tjänsten går att klassa som mellanchef, vet inte vad definitionen ska gå.
Jag kommer inte vara chef över chefer, men kommer ändå sitta i högsta ledningsgruppen. Min chef kommer vara högsta chefen. Kommer vara typ stabschef där många centrala funktioner ligger tex säkerhetsarbetet, viss verksamhetsutveckling, jurister, systemsamordnare etc etc.
Så du beskriver innehållet och frågan du får ställa dig är om du tycker innehållet är värt +10k?
Att komma högre upp i ansvar kräver inte nödvändigtvis mer tid av dig. Snarare högre förmåga att ta beslut, lyssna av, delegera, proaktivitet osv.
Om du har inställningen att du ska lyssna “på folks klagomål” ska du nog inte ha en chefsposition med personalansvar för du kommer troligtvis inte ses som en bra ledare…eller trivas/göra ett bra jobb.
Men visst, kan du bita ihop för att sedan hoppas kunna ta ett annat steg om några år, varför inte?
Grundfrågan kan bara du själv svara på. Oavsett titel (gruppchef, sektionschef, enhetschef, avdelningschef…) så innefattar medarbetaransvar ett ansvar för andra individers utveckling och arbetsmiljö. Det finns tillräckligt många chefer som bara vill klättra utan att kunna agera riktiga ledare.