En risk med att vara enmanskonsultsbolag är att det är svårt att skala och levla bortom att sälja sina timmar.
Ofta hård press på att få riktigt höga timrater som enmanskonsult. Du når en viss nivå men sedan inte längre.
En annan aspekt är att företag sällan tar in enmanskonsulter för att göra de riktigt intressanta sakerna, snarare handlar det om uppfyllnad att göra saker som ingen internt vill göra.
Visst, om du är riktigt senior och har tunga leveranser i bagaget är det en annan sak, men jag skulle säga att 99 % inte är där.
Vill du ha hög och stabil inkomst måste du antingen bygga ett företag med en skalbar produkt eller planera för att anställa många - alternativt göra karriär i större (gärna internationella) bolag där du hittar positioner som ger riktigt bra betalt - gör man det utomlands blir nivån på ersättningen extra hög.
Jag håller med dig till stor del. Men jag tror att det är en lättare och snabbare väg att nå en hög lön än de du beskriver. Med det sagt så kommer man aldrig nå de riktigt höga lönerna. För att nå så hög lön, krävs det du beskriver så som skalbarhet.
Jag har bytt land och roll inom samma företag 2 gånger. Det ihop med att försöka vara bland de bästa på olika områden, har det gett mig förhandlingsutrymme.
Jag noterar att du arbetat endast 2 år i din roll. Generellt skulle jag rekommendera att bli konsult via eget bolag, men inte när du varit i din roll så kort tid, förutom vid tydlig högkonjunktur där trenden är arbetsbrist överallt flera år framåt. Då ska en vara konsult i eget bolag även vid låg erfarenhet, om bara pengamaximering är syftet.
Specifikt i din situation och bransch skulle jag delvis kolla SACO-lönestatistiken du har tillgång till via ditt fackförbund (finns på ex Sveriges Ingenjörers webbsida), för att se hur du ligger till mot andra i din ålder för den roll, ansvar och erfarenhet du har, och delvis skulle jag fundera på om du i företaget du nu arbetar hos ges möjlighet till utveckling samt olika typer av utbildningar och roller här och nu. Överlag ska du alltid som (särskilt som ung) anställd ivrigt ta del av (eller fråga efter) utbildningar, certifieringar m m som erbjuds. Det i kombination med att fråga efter mer ansvar och visa framfötterna ökar ditt värde. Om du ges flera val av utbildning eller certifieringar per tillfälle, så beakta både nyttan/värdet men väg också in vad du skulle tycka är roligt. Det är mycket lättare att ständigt lära sig nytt, år efter år, om du tycker om ditt arbete.
Utbildningar, certifieringar m m, kostar arbetsgivaren mindre än att ge mer lön. Lön kostar ju 31,42% arbetsgivaravgift och avsättning till tjänstepension m m, medan det andra kostar exakt vad det kostar exkl moms.
En annan väldigt viktig sak att beakta på din arbetsplats är din närmsta chef. Är denna inte bra eller t o m hämmar dig, så byt jobb fort. Jag kan inte nog understryka detta.
Överväg kanske även byte av land. Många som bor t ex i Skåne vittnar om att både ansvaret och lönen de erbjuds i Köpenhamn är mycket bättre än vad som finns i Malmö med omnejd, förmodligen för att Köpenhamn är en större marknad.
Har du bytt arbetsgivate till samma tjänst och på det sättet höjt din lön har du erfarenhet hur jobbet görs på olika bolag.
Det är en ganska värdefull input att kunna ge när ett nytt projekt ska starta.
Jag har erfarenhet från samma situation då jag började som civilingenjör inom elektronik med blygsam lön och har under sista 5 året ökat min ersättning med mer än 100%. Här är mina mer eller mindre konkreta tips:
Byt till sälj. Utöver att man värderas högre som account manager än ingenjör, innebär det ofta konkreta ekonomiska vinster som högre lön, variabel ersättning samt t.ex. förmånsbil (vilket åtminstone för mig sänkte bilkostnaden rejält).
Var stenhård när du förhandlar. Leta efter ett nytt jobb som du kan tänka dig att gå till var 1-2 år. Gå på intervjuerna, när de frågar om löneanspråk så uppge 20-50% mer än du egentligen har. Om du tycker att det är moraliskt fel så kom ihåg att arbetsgivare nästan alltid ljuger när den uppger lönespann. Om du får erbjudandet så ge din arbetsgivare chansen att matcha. Om de nekar så byt. Repetera med jämna mellanrum.
Här är en mindre konkret sak och mer en psykologisk faktor. Sätt inte ett mentalt tak på vad du kan tjäna och vad du är värd. Jag gjorde detta tidigt i min karriär. Fick lön på 40k och tänkte ”Vilken kanonlön, om jag byter så kan jag ju knappast begära mer än 43k!”. Istället har jag börjat tänka att ”varje gång jag byter jobb ska jag ha 20-30% mer, oavsett vad jag tjänar nu”. Vet vad du är värd och att du kan ställa höga krav, långt högre än många inser. Ta aldrig ett jobb där de försöker att ge dig mindre än du vill ha.
För det första skulle jag inte nämna vad du har idag. Om arbetsgivaren frågar svarar du bara att du inte söker ditt gamla jobb utan det här jobbet. Det är ju ointressant vad du hade i tidigare roll. Det intressanta är vilket intryck du gör och hur mycket arbetsgivaren vill ha dig.
För det andra skulle jag inte skicka med ett löneanspråk i ansökan. Om de insisterar på det så skickar du med ett spann, dvs lågt till högt, där lågt är 10% över vad du har idag och där högt är 20% över högsta lönen över vad statistiken visar. Försök dock att inte uppge något innan du vet mycket mer om arbetsplatsen, dina arbetsuppgifter, din ev kommande chef, och övriga förmåner. Om exempelvis inte tjänstepension ingår måste lönen upp 10% mot vad du först ville ha, så du kan avsätta 5-6% till individuellt pensionssparande (IPS).
Slutligen, motivera lönen med din kunskap och tidigare ansvar, din energi och hur du tänker att du kan bidra positivt till din nya arbetsplats. Om du exempelvis har haft mer ansvar eller svårare/komplexare arbetsuppgifter i ditt tidigare jobb än vad som är vanligt efter 2 år i din bransch, så ta upp sånt. Sälj in dig själv. Om du efter att ha lyssnat noga på hur de beskriver det du ska arbeta med ser fler möjligheter att bidra än bara det rollen egentligen verkar handla om, ta upp det. Det är sällan den som är bäst på ett jobb, som är snällast, eller mest medgörlig som får bäst lön, utan den som kan sälja in sig bäst och våga fråga om det hen vill ha.
Oavsett hur frågan om lön ställs, så är svaret ”jag hade tänkt mig…” - självklart med en bra motivering som uppföljning.
Många arbetsgivare gillar att fråga ”vad har du/ligger du på idag”, för att få dig att nappa på deras erbjudande med minimal (helst ingen ökning).
Tänk som en politiker, att du får en fråga är egentligen bara ett sätt att lämna över ordet till dig.
Men igen, för att kunna ha hög svansföring måste du få dem att gilla dig/vilja ha dig - vilket i botten bygger på att du kan sälja in dig på ett övertygande sätt.
Begär man lön utöver det vanliga måste du också sälja in dig som något utöver det vanliga - annars kommer det inte funka.
Nationell lönestatistik är intressant för egen del men chefer bryr sig sällan. De vet att det viktiga är att få dig att ta jobbet, inte hur det förhåller sig till nationell statistik.
Jag är fullständigt transparent när jag söker jobb.
Uppger min exakta ner till öret.
Och sen skriver jag att jag önskar 10tkr ovanpå. Med brasklapp att det är mitt golv.
Går vidare i ca 3/10 intervjuer.
Ett större bolag(miljard i omsättning) skrev något i stil med : vi kan ge dig nuvarande lön plus 300kr. Och sen när jag ignorerade dem så blev det, vi kan ge dig 5tkr mer.
Därefter måste de ha givit upp och skickat mig som lead till ett konsultbolag för de ringde med samma anställningserbjudande till önskad lön.
Ett konkret tips är att se till att vara den som dina kollegor eller kunder lyfter när de pratar med chefen.
På varje fråga som handlar om kompetens, erfarenhet, resultat och/eller värde bör ditt namn nämnas av någon av dina kollegor eller av företagets kunder. Då brukar man ligga bra till för att kunna förhandla upp lönen.
Mitt främsta tips är att röra dig mot en roll närmare pengarna. Min uppfattning är att de som jobbar närmare pengarna (ex. sälj, projekt mot kund) tjänar mer. Antagligen för att de på ett konkret sätt kan visa hur de påverkar företagets intjänande. Det är svårslaget i den kortsiktiga kvartalsekonomin. Som ingenjör är ens bidrag ofta mindre tydligt och långsiktigt. Där är man körd om man vill tjäna pengar. Då ska man äta middag med kunder istället för att producera.
Byt jobb, starta eget och jobba som konsult. Men pengar är inte allt. Värdera också kollegor, arbetsuppgifter, chef, förmåner, antalet semesterdagar, pensionsinbetalningar, möjligheter att utvecklas, pendlingstid, etc.
Jag skulle lägga till arbetsmiljö, rent allmänt. Kan man t.ex. fortfarande trivas, prestera och må bra i en stressig och stökig arbetsmiljö, som exempelvis ett kontorslandskap? Som konsult kan det ibland vara svårt att vara kräsen, utan man får många gånger ta de uppdrag som ges och de villkor som följer med uppdraget. Har man tur/kan ställa krav kan man nog få en sjysst arbetsplats, men i många fall får man ta den där tillfälliga platsen som är över, ligger mitt i korridoren, där alla springer förbi osv.