Efter att ha börjat läsa om FIRE, Die With Zero, och annat i ämnet så köper jag totalt idén om att det handlar om att maximera lyckan genom att unna sig det som verkligen ger en lycka, och skära bort det som inte gör det.
Men jag problem att skilja dem åt ibland, och undrar hur ni tänker och vad för “regler” ni har för att göra det?
Har tyvärr insett att jag de senaste åren lagt pengar på bra och dåliga saker. Här är några exempel:
- Brädspel kickstarter (enkelt att sortera bort, min “list-of-shame” av ospelade brädspel är pinsamt stort).
- Lego (njuter av att bygga dem, men har ett par oöppnade förpackningar).
- En alldeles för dyr uppgradering av datorn. (Var tvungen, men kunde antagligen kommit billigare undan.)
- Olika smarta klockor och devices.
- En 3D skrivare för 20k (som jag inte byggt färdigt ännu, men som ändå just nu känns värt)
- Hemmagym. (Fett värt)
- En hög böcker (de flesta ännu olästa)
- En personal tränare (på distans, så inte så ofantligt dyrt)
- Smarta hem (fööör dyrt)
Det som jag just nu har svårt att sortera är LEGO Modular Polisstation. Jag är ett stort fan av att bygga dessa modular buildings, men är inte besatt av att samla alla (har hoppat över ett par som jag inte varit så imponerade av). Den kommer att sluta säljas nu i år (och bli mycket dyrare) så om jag ska ha den borde jag köpa den nu, tyvärr samtidigt som jag försöker dra ner på onödiga utgifter och då inte vet hur jag ska göra.
Vad har ni för strategier och regler för att hantera liknande dilemma?