Ja det är ju något ni får hantera, jag avråder dock från att gå in i överenskommelser och placeringar med flera procent i avgifter, det är i de allra flesta fall helt bortkastat.
Lycka till och hoppas ni hittar en väg framåt som ni båda är tillfreds med!
30 M investerat under 20 år om man jämför 4 % (7-3) avkastning vs 7 % så ger de en skillnad på i runda slänger 50 M i avkastning som du då ger till banken i avgifter. Sedan vet jag ju också att de ganska ingrott i den vanliga människan att man ska lite på banken tyvärr. Har upplevt att de är så bland de flesta vanliga människor.
En oberoende rådgivare har ju fler här rekommenderat det är väll de minsta man kan göra i en sådan situation? En som inte är försäljare likt en bankman.
Okej, det finns en annan tråd om liknande situation men där kvinnan hade byggt kapital under äktenskapet och mitt svar då var just att kapitalet i praktiken tillhör båda då båda kan framkalla delning vid skilsmässa.
Vad man tycker moraliskt om det kan variera men detta är realiteten. Om relationen är bra är det förstås klokt att inte eskalera en konflikt men makten att kräva delning finns.
Oavsett vad man kallar det är det lika skadligt ändå. Om vi ändå ska hålla oss till definitioner så är svaret ändå nej eftersom valutaförsvagningen varierar rätt mycket. De senaste 10 åren är klart värre än snitt.
Kronan försvagas alltså alltid men inte lika mycket hela tiden.
Det skulle jag inte påstå. På kort sikt brukar man visserligen mäta i valuta som något med konstant realt värde. Men på längre sikt har jag inte sett att detta används som någon form av referens för vad som skulle vara riskfritt.
Dom globala indexfonderna är rätt tungt viktade mot USD så har ju också en rätt stor valuta risk, framför allt nu när det är oklart vad som kommer hända med USD långsiktigt (rätt liten risk med tanke på det inte finns ett bra alternativ)
Vill tillföra till protokollet att 1% i avgifter är tom högt i min värld. Mitt mål att hitta en risk nivå där jag ligger på inflation+uttag (i snitt), vilket så klart beror enormt på vad uttag är. Kommer absolut ha index fonder i min portfölj dock mindre, och även en del intressant PE alternativ i infrastruktur som sprider mina risker. Länge varit i camp 100% index fonder (förutom en kassa) men testar något annat nu, som jag tror har bättre skydd mot det som pågår i världen just nu.
Sky höga avgifter som pesten. Hitta en riskprofil som ni är bekväma med långsiktigt.
Sedan säger många att dra in alltihop på en gång för det är bäst. Det skulle jag INTE göra samtidigt som väldens börser åker jojo på daglig- eller tom timbasis. Någon form av väntan eller pytsa in i etapper skulle jag definitivt förorda.
Rent statistiskt är det bäst att dra in allt på en gång men psykologiskt kan det kännas lättare att portionera in det. I praktiken är det dock heller inte lätt, hur många portioner och hur lång tid mellan varje? Det finns inga bra svar på detta så enklare och bättre är att ta allt på en gång.
Jag säger bara att om det vore mina egna pengar så skulle jag inte vågat slänga in alltihop på en gång i rådande världsläge.
Om du och Ben Felix är kalla nog för att följa teorin till punkt och pricka även när kurserna rör sig flera procent på enstaka minuter så är det bara att gratulera.
Jag tycker Ben Felix säger det bra, om du är för rädd att stoppa in allt på en gång så är kanske den investering för riskfylld för dig som person. Då bör man kanske inte bygga upp den ens gradvis.
Men jag håller med om att detta är en svår fråga mentalt. Jag är för 100% i aktieindexfonder men det baseras på att jag är risktolerant och har varit med om många krascher tidigare. En ny investerare som TS måste fråga sig själv hur hon kommer reagera om börsen faller 30-40%. Lämpligen tänker hon in sig i den situationen att kapitalet rasar till 20 miljoner, har hon mage att klara det?
Fast det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd tyder det på fel inställning till dessa pengar. Har man plötsligt bara fått 30 miljoner i knät borde man inte vara beroende av dessa pengar. Har man det tänket redan nu har man en dålig utgångspunkt och riskerar att detta går väldigt illa. Att binda upp sig till betydande konsumtion för att man känner sig så rik är en mycket dålig start.
Som du säger är det högst personligt och olika för alla.
För egen del så ligger jag på ca 80/20 börs vs räntor just nu. Lever på kapitalet så ev borde jag vara mer konservativ. Är helt med på att mina 80% kan dra söderöver fort och har inga problem med att hantera det. Det betyder dock inte att jag automatiskt har lust att ta högre risk genom att gå till 90/10 eller liknande. Lite småjusterande blir det dock för att ligga kvar runt 80/20.
Tror detta är den stora frågan här - pengarna köper ju en frihet att kunna göra vad man vill, sluta jobba och faktiskt förbättra sitt liv. Håller också helt med om att röra sig långsamt här är en riktigt bra rekommendation.