Glöm aldrig att fiat är risk, pengar har alltid förlorat i värde över tid och ibland totalt kraschat. USD anses vara en stark valuta över tid som inte har kraschat men sedan 1913 har den tappat typ 98% av sitt värde. SEK har varit sämre än detta.
På kort sikt märker man inte hur dåligt pengar är för försvagningen går långsamt men stadigt.
Om man bor utomlands och är begränsat skattskyldig som jag så är det noll skatt till Sverige på ISK men KF beskattas som vanligt. Reavinster från aktiefonder är det också noll skatt på för både ISK och vanlig AF. Jag har allt mitt kapital i AF men skulle lika gärna kunna ha det i ISK.
Sedan beror det förstås också på vilket land man bor i och vad deras regler säger men för min del säger de noll skatt på alla inkomster som skapas utanför det landet. KF är alltså bara ett alternativ om man bor i ett land där man behöver skatta för vinsterna.
Private Banking har enligt min erfarenhet låg kunskap om skattereglerna för begränsat skattskyldiga personer, jag har fått skriva till dem och förklara vad lagarna säger. De känner knappt till lagarna i Sverige och ännu mindre vad som gäller i andra länder. Då är denna site istället mycket bättre för rena skattefrågor som gäller Sverige: Experten svarar! | Skatter.se
Jag har även testat frågor till ChatGPT som jag själv redan har utrett och har kunskap om och den svarar ofta mycket bra och korrekt när det gäller komplicerade skattefrågor som berör två länder och dess dubbelbeskattningsavtal. Åtminstone om man formulerar bra frågor. När jag utredde allt fanns inte AI så jag använde skatter.se, sparsamskatt.se, läste lagtexter, stämde av allt jag trodde mig veta med skatteverket. Idag skulle jag nått fram till kunskapen mycket snabbare genom att ta allt med ChatGPT och sedan stämt av med skatteverket.
sparsamskatt.se har för övrigt gratis seminarier man kan anmäla sig till och jag gick på ett par av dem och fick matnyttig information. Deras site är värd att besöka också om man vill läsa om olika länder att pensionera sig i.
Hmm… Finns en hel del peppiga inlägg på youtube om historiska kriser och krig och vilka typer av tillgångar och förberedelser som klarat sig bäst.
Ni skulle troligen kunna säkra er tillvaro lite extra genom att förbereda er för även osannolika händelser.
Att tänka på…
Historiskt har stater som hamnat i riktig knipa "löst " situationen genom att
Trycka pengar som ger kraftig inflation.
Låst pengar på bankkonton eller i räntebärande papper.
Till och med ett dollarkonto om sådana finns i landet man bor har tvångskonverteras till devalverad valuta i vissa länder.
Tips man diskuterar är.
Spara i stabilare valutor på stabilare plats. Inte helt enkelt.
Vad kan man lita på håller värde egentligen?.
Fysiskt Guld och andra ädla metaller man lagrar på egen plats. Gärna i mindre vikter som man kan omsätta enkelt.
Fysiska tillgångar som har varaktigt värde. Mark, fastigheter på bra plats, Matproducerande tillgångar. Livskraftiga industrier som med bra konkurrenskraft producerar nödvändiga varor. Mat , hygienartiklar, lastbilar, grävmaskiner, konstgödsel, Hälsovård.
Aktier och fonder i extra stabila länder med större tröskel mot att djävlas med utländska sparare . Vilka är det? Schweiz , Singapore kanske?
Absolut, hence inflation, beror ju också väldigt mycket på om man planerar att lämna några pengar efter sig eller inte.
USA/UK betraktar ISK som en vanlig aktiedepå, och skattas därefter. KF är inte ägd av dig så andra regler och inte beskattad på samma sätt i UK dock USA blir det samma eftersom du har kontrol på den.
Carnegie PB har riktigt bra skattejurister, om man nu är intresserad av det.
Grattis till pengarna. Jag skulle vara väldigt försiktig med oberoende rådgivare och läsa på mera om förvaltning och placeringar som du kan hitta här på forumet. Förhasta er inte med investeringarna utan ta lite tid och låt det smälta in först.
Jag skulle nog välja AF konto eftersom ni inte skriver om ni tänkt flytta hem till sverige eller bo kvar utomlands.
Skulle nog satsa lite lågt till en början och fördela 50/50 aktiefonder/räntefonder tills ni vet mera om framtiden och allt hunnit sätta sig. Välj indexfonder med låga avgifter.
Finns tyvärr en risk att Trump kommer försöka se till att midterm inte händer alt blir ogiltigt. Bott där i 8+ år och är värre än vad som rapporteras här.
Hoppas så klart demokraterna vinner huset. Då är det tillbaka till en mer normal verklighet.
Just det, det med ISK har jag koll på. Finns planer på att flytta till Sverige, någon gång inom 0-10 år (solklara planer ) , förutom känslomässiga anledningar finns flera skattefördelar för framtiden jämfört med där vi bor nu (ingen arvs/gåvoskatt, ISK:s 1% t.ex.)
Inte läst hela tråden, men som andra poängterat så går ni på lite väl mycket spendering, vilket skapar kostnader (huset) och inte tillräckligt med kapital kvar för att finansiera 1.2M i burnrate per år.
Vet inte varför ni ska kunna bränna 100k per månad helt plötsligt om ni lever relativt modest idag?
Ni bör skruva ner detta rätt rejält om ni inte kan jobbar er till lite mer inkomster som kan skapa en lite lyxigare livsstil.
Ja, där med avgifterna känns verkligen som den springande punkten!
Min man är mer eller mindre såld på den Liechtensteinska bankens upplägg, som är en form av allvädersportfölj. De tar dock jättehög avgift (vill inte ens skriva ut här). Mina argument om att avgiften kommer äta upp sjukt mycket av avkastningen biter inte. Han gillar att det verkar säkert och enkelt.
Kanske får jag vara nöjd över att ha lyckats övertyga honom om att bara köra hälften där och hälften med den svenska aktören, (och sen utvärdera efter typ 10 år?) men efter det jag läst här senaste tiden känns det bara så fel. Och nu när flera av er skriver skippa löpande rådgivning helt blir det ännu mer stressande.
Tänker också att det ligger mycket i det många skriver att “gör ingenting, köp ingenting, ändra ingenting, hitta in i den nya situationen långsamt”. Men vi måste ju ändå göra något, just nu ligger allt på ett konto i en storbank med typ 0,5% ränta. Och att öpnna typ 30 olika konton med insättningsgaranti känns också lite väl roddigt. Just nu gräver vi mest ner huvudet i sanden också för att vi inte är överens och också för att det skakar på börsen och därför definitivt känns läskigare att hoppa på aktietåget.
Angående AI, yes har använt en hel del senaste månaderna (såklart med en viss nypa salt) och tycker mig ha fått bra sammanfattningar och jämförelser av upplägg och mellan t.ex. skatter i Sverige och där vi bor.
Den kan vara en ögonöppnare. Blir väldigt tydligt hur avgifter påverkar över lång tid. Även 10 år med rejäl avgift urholkar för mkt för att det inte ska vara värt ytterligare några försök till omsvängning.
För att ge ett annat perspektiv, jag valde också att gå med private banking, inte hemsk avgift men mycket högre än en global indexfond, och faktiskt känner råden dom givit hittils är solida, dessutom hanterar dom en del skatteproblem (och valuta växling) - skulle index fonder ge mig mer avkastning, ja helt klart, dock har inte jag enorma avkastningskrav utan mer vill minimera risk och dom har tillgång till räntepaper och fonder som inte är tillgängliga (som EQT infrastructure) - så får se hur det går om några år men tror inte din man är helt galen, bra att testa olika lösningar. Avkastning är inte allt, utan för er som för mig är nog risk minimering mera viktigt (har ca 50M investerat)
Låg avgift blir ännu viktigare när man jobbar med portfölj som man vill ha lägre risk och lägre avkastning på.
När man säger att en indexfond är bland det bästa avkastningen man kan få gäller det just riskjusterat. Det går med att då högre absolut avkastning men något sämre riskjusterad avkastning och huvudsakligen högre risk. Likaså kan man få lägre risk, då går dessutom ofta den riskjusterade avkastning upp (dock är detta före avgifter). Ju lägre förväntad avkastning desto viktigare blir låg avgift. Avgiften äter nämligen större och större andel av avkastningen.
Därför skulle jag verkligen avråda från lösningar med högre avgifter när man försöker investera till lägre risk och avkastning än t.ex. globalt aktieindex.
En vanlig metod för att behålla låga avgifter, men sänka både risk och avkastning (med bibehållen/högre riskjusterad avkastning) är att ha fix procentsats räntepapper och aktier (globalt index).
Dessa bankförsäljare är experter på att låta trygga! Låt er inte luras, de kommer äta mycket stor del av kakan!
Då har du ett mycket stort problem. 1% av 30 miljoner är 300,000 kr och av din text låter det som den totala avgiften för tjänsten + fondavgifterna ligger på kanske 3%. Det blir då nästan 1 miljon varje år, horribelt.
Själv tycker jag 0.2% i vanliga fonder är dyrt och går därför över till ETF’er med avgifter på 0.03% till 0.07% vilket motsvarar 9-20,000 kr. En enorm skillnad. Med 30 miljoner gör en tiondels procent 30,000 kr i handen varje år.
En allvädersportfölj avkastar i snitt sämre än en ren global eller USA indexfond med 100% aktier. Hur mycket tryggare en allvädersportfölj är vid kriser kan du se nu under denna kris, det finns trådar i forumet om det. Jag följer inte dessa trådar men betvivlar att de ger dig så mycket mer trygghet, guld har ju t.ex. fallit hårt under denna kris trots att det ska vara den trygga hamnen.
Min personliga syn är istället att ett stort kapital ger stora marginaler om man inte drar på sig spenderarbyxorna. Därför kan jag ligga i globala och USA indexfonder till 100%. Jag har bara en månads utgifter i pengar och resten i indexfonder. Men jag mental kapacitet att klara stora fall då jag har varit med om det många gånger. Jag har haft lång mental utbildning genom att ha upplevt många kriser. Detta är mycket svårare för er som är helt nya på det.
Det gör ont att läsa detta, riktigt ont. Jag skulle absolut inte ens vilja ha 10% i detta.
Vems pengar är dessa 30 miljoner, dina, hans eller bådas? Om det är dina så bestämmer du, är det bådas kan ni dela upp dem så ni får 15 miljoner var och då får han göra vad han vill med sina pengar. Men då gäller att ni skriver äktenskapsförord så ni har kontrakt på att detta är enskild egendom.
Tänk också på att pengar är riskabelt. De senaste 10 åren har kronan tappat 25% i realvärde. Detta är jämfört med en börskrasch med den skillnaden att kronan aldrig kommer ta tillbaka denna krasch vilket börsindex alltid gör. Även räntefonder innebär därför hög risk över tid.
Mitt personliga fokus är nu att optimera alla former av kostnader, för det är vad man säkert kan göra för att påverka resultatet. Jag har dragit ned skatten till noll genom att bo utomlands och drar ned fondavgifterna till 0.03-0.07%. Givetvis valde jag också land efter där jag trivs att bo, inte bara för skattereglerna.
Men med 30 miljoner i kapital blir det billigare att köpa rådgivning varje gång man behöver det än att acceptera en procentavgift på kapitalet, mycket billigare.
Jag går över alltmer till Interactive brokers (IBKR) som har extremt bra avgifter för valutaväxling och för handel av ETF’er. Ta det + att betala för rådgivning separat om man behöver det.
IBKR kan dock se lite svårare ut att använda för en nybörjare än svenska alternativ så Montrose kan vara ett enklare alternativ och ändå billigare än Avanza och Nordnet. Tyvärr säger Montrose dock nej till personer som inte bor i Sverige, så varken jag eller TS kan nog välja dem.
Om du hängt här ett år så borde du vara medveten om att chansen att ni kommer överprestera index med rådgivare, lösningar och upplägg från storbanker är otroligt liten.
Jag har ingen koll på Lichtenstein och hur det ser ut där, men om ni har tillgång till svensk bank så in med det långsiktiga sparandet på valfri global indexfond alternativt på lysa.
Det finns egentligen ingenting att vänta på om ni inte vill avvakta lite och försöka tajma marknaden med hänsyn till Iran och oljekaoset just nu. Kom också ihåg att det är pengar ni inte haft alls tidigare så det är ingen brådska..
En fråga: är kapitalet skattat redan eller ligger det i bolag?
Är helt med dig. Pengarna är hans, utdelning från ett familjebolag. I landet vi bor förblir de på pappret hans så länge vi är gifta men skiljer vi oss (vilket inte är på bordet) ska alla tillgångar som tillkommit under äktenskapet delas 50/50.