Hej!
För fråga 1 hänvisar jag till ”börja här” på RT. Där finns det mest matnyttiga samlat.
Sen angående fråga 2, tror inte FK bryr sig om du pillar med aktier som berör din privatekonomi. Tror inte heller de kan se om du pillar fem minuter eller fem timmar per dag, även om det senare kanske tyder på en arbetsförmåga? Är du osäker, fråga FK.
Sen fråga 3, såklart det i teorin går att utbilda sig ett par år och skaffa nytt jobb i 40 årsåldern. Men om du saknar arbetsförmåga, hur ska du lösa studierna? Eller finns det framtidsutsikter med förbättrad hälsa och arbetsförmåga? Det går att arbetspröva med sjukersättningen vilande vet jag, men det är ett stort hopp mellan full sjukersättning och heltidsstudier.
Sen kanske deltidsstudier på 5h/vecka är ok? Med tanke på att jobb 5h/vecka är det, kolla upp med FK.
Hoppas det går så bra det kan! ![]()
Är i lite liknande sits med 100% sjukersättning, men är troligen för trasig för att ens komma tillbaka på 25% arbetsförmåga. Men siktar på ett 5h jobb.
Jag sparar främst i globala indexfonder, sen lite Lysa hållbar och lite i en traditionellt förvaltad kapitalförsäkring till främst pension. Det passar mig.