Hur investerar jag mitt arv?

Hejsan.

Jag kommer att ärva runt 2-2,5 miljoner plus en pensionsförsäkring som kommer betala ut 5500 kr i månaden i 21 år.

Vet inte riktigt hur jag ska investera detta.

Har funderat på att köpa en mindre villa för endast uthyrning bl a. Men det är bara spekulationer.

Skulle vilja kunna leva på en del av avkastningen och givetvis spara en del.

Vad skulle ni göra?

Har en inkomst på 34000 kr i månaden. Ca 25000 efter skatt.

Mvh Jockejeveln

Personligen skulle jag placera allt i en global indexfond på ett ISK eller KF. Och spara för framtiden

1 gillning

Exakt detta.

Betalar försäkringen ut med start nu? Isf ger det ju ännu större chans att spara. Eller om du vill leva lite lyxigare redan nu så låt denna pensionsförsäkring bidra till detta och tänk lite extra på den som lämnat det efter sig.

Alltså själva “försäkringen” är ett gäng fonder. Så den växer hela tiden. Finns det pengar kvar 2043, delas resterande summa ut då.

1 gillning

Jag skulle börja här…

Jag skulle lösa alla lån om du kan. Resten skulle jag placera i fonder. Indexfonder eller aktiva fonder med bra historik, beroende på din syn på placeringar.

Jag skulle inte köpa en villa för uthyrning. Det kostar i slitage och kan skapa en mängd problem och inlåsningar. Fonder är otroligt mycket enklare.

Vad som gynnat hus de senaste 20 åren är kombinationen låg ränta och hög belåning. Men de förutsättningarna är inte längre lika gynnsamma.

2 gillningar

Tack för svar.

Jag har inga lån (bor i hyresrätt).
Tanken var att köpa en hur utan att ta lån.

1 gillning

Ok, väldigt bra sits! Jag tror inte på att köpa hus utan lån om du inte själv ska bo där. Alla de stora drakarna som byggt fastighetsimperium har gjort det med lånade pengar. I dagsläget och din situation ser jag mest problem och extra jobb.

Jag hade inte köpt en villa för uthyrning.

Fundera på hur mycket risk du är beredd att ta. Lägger du allting i en global indexfond bör du kunna hantera en nedgång på upp till 50% utan att bli emotionell.

Mitt tips är att ta kontakt med rådgivare, t.ex småspararguiden.

Jag personligen hade lagt 70% i globala indexfonder. 10 % i räntefonder. 10% i guld. 10% på sparkonto. Vid börsnedgång på 30% eller mer hade jag ökat andelen i globala indexfonder.

1 gillning

Om du avser placera dina pengar på börsen så tycker jag du ska läsa den här intressanta analysen. Är själv en fan av breda globala indexfonder som fundament och skäms en smula att jag övergått till 90% Plus Alla bolag Sverige. Kör 10 % Japan som övrigt innehav. Men läs nedan och bilda din egen uppfattning.

1 gillning

Väldigt intressant faktiskt.
Har satt ner lite tid i helgen att “forska” lite i principen.

Men undrar lite vilken hink man ska månadsspara till? Antar att det är den passiva?

Sen funderar jag på om jag t ex vill unna mig något. Vart i sparandet tar man ifrån då?

Men jag gillar det verkligen. :grinning::+1: