Hur kan gym hålla sig ekonomiskt flytande?

Vi blev erbjudna för 3 år sedan av en stor kedja, att dom ville köpa hela vår verksamhet för 1 miljon kronor.

Bolaget omsatte då ca 5.3 miljoner med en vinstmarginal på ca 20%. Alltså ett skambud.

Vi blev hotade av den stora kedjan att om vi inte accepterade deras bud. Att dom skulle öppna en anläggning väldigt nära oss, och dumpa alla priser till 99kr/månad tills vi var tvungna att sätta oss i konkurs.

Så dom stora kedjorna gör. Tur för oss har vi en nischad verksamhet med andra tjänster och utbud så vi synade deras hot.

Dom öppnade aldrig och sedan dess har bolaget snurrat på bra. Men risken finns alltid att dom kommer tillbaka…

Bra fråga i denna tråden. Har också alltid undrat hur i hela världen det går runt.

Nu höftar jag kostnader per månad:
Hyra 50 tkr
Personal inkl städ 200 tkr
Utrustning 50 tkr

Bara där kräver det mer än 1200 medlemmar om ett årskort kostar 3000 kr…

1 gillning

Misstänker att detta inte hade varit lätt eller billigt att driva i domstol, men att som företag missbruka en dominerande ställning genom bl.a. underprissättning är olagligt enligt konkurrenslagen.

1 gillning

Är väl ungefär den kalkylen jag har också. Dock är det rätt vanligt att autogiromöjlighet finns till en marginellt billigare penning. Nackdelen med det är att det är lätt att missa att säga upp detta, vilket gör att pengar tickar regelbundet. Sen är det väl ofta lite dyrare om man löser för kortare tid än ett år eller ett tiokort.

Men, detta med uppköp av mindre gym i stora kedjor brukar väl inte innebära någonting i själva övergångsperioden, utan snarare en smyghöjning när perioden väl löpt ut. Måste vara en oerhört smart taktik, dels kunna underförstått hota med att prisdumpa,och dels sen köpa upp alla kunder,

1 gillning

Mitt gym drivs av en enda person. Han är där några timmar om dagen eller inte alls. Det är ett stort gym och obemannat.
1000 kort a 5000 kr är 5 miljoner. Lönekostnader 700.000 kanske och sen drift, leasing, räntor, hantverkare, städ, mm. till resten. När gymmet är etablerat så är driften billig förutom hyran och uppvärmning såklart.

1 gillning

Låter som presentkort. Hade (för evigheter sedan) VD för ett “lyxigt” badhus i bekantskapskretsen. Han sa att utnyttjandegraden för presentkorten de sålde, ofta som företagsjulklappar och liknande, var långt under 5%

2 gillningar

När det gäller Nordic Wellness är de väl Sveriges största kedja och inte riktigt jämförbara med ett kvartersgym i en småstad? NW är garanterat lönsamma, men mindre gym har det säkert svårt innan de etablerar sig eller blir uppköpta av någon kedja likt NW.

1 gillning

Precis, tror att det mesta gick på friskvårdsbidraget.

Vore bra om friskvårdsbidrag avskaffas och skatten sänks. Jag anser inte att skatter ska gå till fritidsaktiviteter, särskilt inte för vuxna. Någon hävdar säkert att samhället sparar pengar med friskare människor. Jag tror inte folk blir friskare. Finns det något vetenskapligt stöd för att friskvårdsbidrag minskar kostnaderna för vård.

Ursäkta om detta är lite utanför ämnet.
Generellt är jag mot bidrag och för lägre skatter och därmed större frihet att välja själv vad pengarna ska användas till. Bidrag som gör det lönsamt att inte ta lågavlönade jobb bör minskas och skatterna sänkas så att det blir närmast nödvändigt att jobba om man inte är sjuk.

2 gillningar

Instämmer generellt. Men just friskvårdsförmånen är arbetsgivaren som betalar för, inte staten. Det är inget bidrag, även om det kallas det. Det som staten storsint gör är att du som anställd slipper straffbeskattas för att din arbetsgivare ger dig möjlighet att hålla dig frisk.

4 gillningar

Hela poängen med friskvårdsbidrag är ju att du inte blir beskattad…

1 gillning

Just det, så är det! :flushed:
Tack för rättningen. Men gillar ändå inte att staten bestämmer att just detta ska vara skattefritt.

En vän till mig tränar på ett gym. Gymmet köptes upp av en större kedja. Eftersom vi känner fastighetsägaren/hyresvärden vet jag att de i princip enbart köpte utrustningen, lokalerna hyrde de till samma pris som innan. Det första nya gymmet gjorde var att riva ut nästan alla maskiner (fullt fungerande) och ersätta med helt nya. Även konditionsmaskinerna byttes ut mot nya. Utbudet minskade eftersom de slängde fullt fungerande roddmaskiner och ersätt dem med splitternya crosstrainers och löpband. Även motionscyklar försvann.

Den enda vinsten jag ser att de agerar så här är att de får en lokal i ett ”A-läge”, i övrigt ser jag inga vinster. Varför ta bort i princip allt och ersätta med helt nytt? Jag ser det som rena slöseriet samtidigt som träningsavgifterna skenar, vilket gör att de på sikt kan förlora kunder.

Vad är lönsamheten i detta? Har jag missat något i strategin? Friskvårdspeng i all ära, men många arbetsgivare har ett tak på dessa och vissa arbetsgivare ersätter enbart en procentsats av gymkortet, vilket gör att kunden, trots friskvårdsbidrag, får betala mer.

En snabb tanke är att gymmet får kraftig rabatterat pris på utrustningen/leasingen men då tvunget måste användas deras träningsmaskiner i alla gym som de äger.

1 gillning

Kedjorna lever väl på de som har kort de inte använder. Sen finns mer nischade gym typiskt med kodlås, de har inga utgifter för “dörrvakt” och säkert en del intäkter för PT, intäkter som kanske inte ens hamnar på gymet.