Hur kan jag tjäna pengar på Excel?

Nu beror det mycket på vilken typ av företag du jobbar på men jag har träffat 10-tal personer som gått från operatörer till tjänstemannaroller via excel/access/programmeringskunskaper,

Det som är normalt att de har gjort ett verktyg som underlättar för produktion som de sen har använt för att bli befordrad, den simplaste varrianten var ett digitala uppföljningsdokument i excel istället för på papper.

Ps, en av IT-Chefer förklarade det hela med ”Det är lättare att lära en operatör koda än att lära en programmerare produktion”.

1 gillning

Kommer troligen lösa sig via generationsskiften.

1 gillning

Kanske kan David Stavegård vara till inspiration?
Han ‘hjälper människor förstå Excel’ på olika vis och har skapat sig ett stort följe på LinkedIn, (vad nu det säger):

Som nämts tidigare så är Microsofts Power-plattform riktigt kraftfull och användbar. Jag tror att low-code sättet att bygga it-lösningar kommer att växa starkt i popularitet.

Så, fortsätt att utveckla dina skills med MS Power tools, gör några projekt som du kan lära av och ha att visa upp som en portfölj.

Beroende på vilken väg du vill gå så kan du starta eget eller börja skriva om det du gör på Linkedin, så kan du knyta kontakter och kanske komma i kontakt med något bra företag att jobba på.

Lycka till!

Hej,

Jag tycker att det låter som att löneadministrationyrket skulle passa dig bra, förutsatt att du vill jobba på kontor (men det låter ju så). Jag jobbar för ett outsourcingbolag inom ekonomitjänster, och vi är ofta i stort behov av lönekonsulter/administratörer - och att tycka att det är roligt med system/excel är en stor fördel. Vet inte i vilken stad du bor, men det är ju ett yrke som är relativt öppet för distansarbete.

Lycka till med dina fortsatta karriärsplaner!

1 gillning

Det här är sant men den här typen av frågor ligger på operativ nivå och det är ofta inte den typen av uppgifter som man tar in konsulter för att lösa.

I början av min karriär kom jag till en arbetsplats där min roll var lite av typen “siffertekniker”. En central uppgift handlade om att regelbundet generera stora mängder transaktioner baserade på data från ett verksamhetssystem. Dessa skulle sedan bearbetas i Excel och därefter föras över till ekonomisystemet.

När jag kom dit gick det till så att man skulle skriva ut papper från verksamhetssystemet. Från papprena skulle jag sedan sitta och mata in alla data manuellt i en tabell i Excel. Därefter skulle jag göra diverse manuella justeringar baserade bland annat på mejl som kommit in med avvikelser. Slutligen skulle jag skriva ut en slutlig tabell på papper och ge till en annan person. Denne skulle då sitta och återigen mata in allting manuellt i ekonomisystemet.

Den här ordningen ansågs vara normal och jag blev informerad när jag tillträdde tjänsten att det centrala var att se till att “den löpande hanteringen” skulle fungera utan problem. Att göra allting enligt befintlig rutin tog ungefär en halvtidstjänst i anspråk. Jag förstod inte varför allting skulle göras på ett så uppenbart primitivt sätt. Jag började med att fixa en export från verksamhetssystemet till Excel. Sedan automatiserade jag bearbetningen så att den blev enkel. Sedan fixade vi en import till ekonomisystemet. Min kollega som tvingats mata in allting manuellt under flera år blev förstås tacksam. Uppgiften reducerades från att ha tagit en halvtid till att ta en förmiddag. Det hade säkert gått att lösa allting i Excel på elegantare sätt än vad jag gjorde där och då. På den tiden hade jag bara gått en Excel-kurs som förvisso var bra. Nu har jag gått några fler.

Fortfarande idag räknar jag ändå att den här väldigt banala åtgärden till mina mer väsentliga bedrifter i arbetslivet. Det var något som gjorde tydlig skillnad på riktigt.

Du hade kunnat hjälpa mig med hur jag kan göra för att ett specifikt antal celler ska rensas från information vid val av ett särskilt alternativ i en dropdown-lista?

Jag har alltså ett antal dropdown-listor där man kan välja flera alternativ (statusar). Vid val av en specifik status ska de 4st celler till höger om listan rensas på information.

Hur gör jag det?

Så med andra ord reducerade du behovet av kollegans tjänst från en halvtid till nästan ingenting…

Alltså Excel ÄR bara ett verktyg.
Men är man lite kreativ kan man ju tjäna pengar på vadsomhelst. Särskilt om man råkar vara kvinna och karismatisk nog att göra videos om ett riktigt kamrersverktyg :joy:

1 gillning

Kollegan hade nog en del annat att pyssla med men just den här uppgiften som var ”tidskritisk” och rejält trist var förstås tacksam att bli av med.

Asså, jag gav ju det tipset ovan …

Jag tycker också om Excel och bra på Excel. På jobbet bygger jag mina magiska mallar och gör förbättring för min enhet med mina kunskaper av excel.

Jag ska gå ner i tid till 75% (frivilligt) och undrar vad jag ska göra: försök att tjäna pengar på jag tycker om (som excel), köp in grejer att hyra ut (paddelbräddor tänker jag på då vi bor nära vattnet. Kunder behöver bara hämta brädor hos mig och går direkt till sjön), ge kurser om investering till min dotter (som är 6 år :)), köp varor på rea och skicka till mitt hemland…

Är det något som vi kan samarbeta S F (trådskaparen)? Typ gör video och lägg på Youtube.

Jag bor i Linköping. Om du bor i närheten, är det bra. Annars funkar det att prata via Skype.

3 gillningar

Nu är det kanske inte just Excelkunskaperna som är nyckeln till hennes framgång…

1 gillning

Jag kan garantera dig att excel används på ditt jobb på något sätt. Som nämnt tidigare, lär dig powerBI på YouTube. Sen prata med folk och fråga om någon behöver hjälp med data eller visualisering. Jaga, fråga, vara nyfiken. Så hittar du uppdrag på ditt nuvarande jobb som kan lösas med dessa verktyg.

1 gillning