Hur kan man som frilansare tänka med inflationen?

Fick följande tre frågor via mejl, hur tänker vi?

1. Hur kan man tänka kring att sätta sitt pris under en inflation som frilansare?

2. Hur mycket kan man höja priset utan att förlora kunder? Hur ska man tänka där?

3. Vad bör man tänka på när man frilansar eller driver ett eget företag under en inflation?

Jag frilansar som systemutvecklare och går allt som oftast genom konsultmäklare, har jobbat både genom ramavtal och avtal där jag kunnat förhandla lite själv, med hjälp av mäklaren. Jag säljer mig alltid 100% på heltid och har stort förtroende på mäklarna jag samarbetar med.

Vad jag har hört av mäklarna så har inflationen inte påverkat priserna för min del så mycket än, just nu tror jag det hänger ihop en del med räntan och att företagen jag säljer min tid till “behöver” snåla in lite, och det gör dom genom att inte höja inköpspriset. Jag har inte sett några sänkta timpriser, men dom går definitivt inte upp i takt med inflationen, just nu iallafall.

Jag håller en rak och ärlig kommunikation med mäklarna jag använder och frågar hur marknaden ser ut, vad dom får in för mig och vad jag får ut av det. Om jag tycker det är för lågt eller opassande tackar jag bara nej. Men jag låter mitt pris oftast styras av mäklaren, jag litar på att dom har koll på läget. Oftast tar mäklaren en % och då vill dom ju också ha så högt pris som möjligt så jag överlåter säljandet till mäklaren, litar på att de gör ett så bra jobb som möjligt i alla situationer.

1 gillning

Det verkar tyvärr som att konsultaxorna inte följer med i den allmänna prisutvecklingen just nu (hösten 2023). Istället är det en lägre efterfrågan som håller tillbaka och man får vara glad om man hittar ett passande uppdrag till samma prisnivå som tidigare. Jag tror dock att detta kan vara tillfälligt, kanske varar 1 år innan räntor vänder ner lite och alla bolag som skjutit på investeringarna måste komma igång med utvecklingsprojekt igen. I grunden har vi en brist på kompetenta utvecklare men gott om juniorer som gått kortare utbildningar. Några större bolag jag varit i kontakt med verkar också dammsuga marknaden på utvecklare som varit konsulter men kan tänka sig att bli anställda istället. Har redan fått två sådana erbjudanden.