Hur kan Movestic ha några kunder?

När jag tecknade en 10-taggarförsäkring 2014 så ”hamnade” jag hos Movestic, först med MaxMathiessens dyra fonder och därefter när företaget bytte partner blev det Söderberg &Partners dyra fonder. Efter ett par år fick jag upp ögonen för Rika Tillsammans och Småspararguiden och bytte till indexfonder hos Movestic, som fortfarande var dyrare än andra indexfonder. :face_with_spiral_eyes: Efter ytterligare ett par år flyttade jag allt till Nordnet för att få tillgång till billiga indexfonder. Tittade in på Movestics fondlista nu och ser att inget har blivit bättre. De har ett flertal fonder som kostar över 2%. Av deras 25 globalfonder så kostar 2 st över 2%, 19 st mellan 1,5-2%, 1 under 0,8% och det är Öhman Marknad Global A Som kostar 0,42%. Av de 17 svenska fonderna finns en som kostar under 1,22% och det är Öhman Marknad Sverige Bred som kostar 0,49%. Morr! :face_with_symbols_over_mouth:

7 gillningar

Vet inte svaret på din fråga vad gäller vem som har sitt sparande där. Själv fick jag rekommenderat för flera år sedan av Insplanet att teckna en Olycksfallsförsäkring (Gruppförsäkring). Betalar 42 kr/månad för det på Movestic.

Har även tecknat en individuell livförsäkring på 2 miljoner som kostar mig 65 kr/månad (är 35 år).

Vet inget alls om hur bra dessa försäkringar är men är så pass billigt att jag låtit det löpa på. Om någon som är insatt vet bättre tar jag tacksamt emot råd ifall dessa försäkringar är dåliga.

Vanlig jeppe här så ta dessa ord med sedvanlig nypa salt; försäkringar är inte värda mer än vad de ger när de behövs. Att tro sig ha skydd man inte har kan vara det sämsta av alla världar.

Jag hade aldrig skaffat någon försäkring hos ett försäkringsbolag jag inte kände till, oavsett pris.

2 gillningar

Hej, avgifterna för de fonder som finns på Movestics fondplattform sätts av fondbolaget och är desamma hos Movestic som hos andra, t ex Nordnet. Några exempel:

Allianz Global Artificial intelligence AT kostar 2,10% hos Movestic och 2,10% hos Nordnet

Handelsbanken Hållbar Energi kostar 1,51% hos Movestic och 1,51% hos Nordnet

Öhman Global Marknad kostar 0,42% hos Movestic och 0,42% hos Nordnet.

Med det sagt, Movestic har totalt sett betydligt färre fonder än till exempel nätbankerna och det kan ju vara bra eller dåligt, det beror på vad man är ute efter. Movestics idé är att ha ett begränsat och utvalt utbud med fonder där alla fonder utvärderas innan de tas in på plattformen, och sedan utvärderas löpande, en del andra aktörer har som idé att ta in alla fonder som finns på marknaden.

Movestic har fondanalytiker som löpande följer upp alla fonder som finns på plattformen. De ser på utveckling av avkastning, avgifter och till exempel att fonderna håller sig till sin förvaltningsstrategi, d v s att spararen får den exponering de efterfrågat och som fonden sagt sig investera i. Många kunder efterfrågar aktiva fonder, och att kunna investera i till exempel olika teman, ibland i kombination med en indexfond. Om du endast är ute efter indexfonder finns det andra som har fler att välja på, men avgiften sätts oavsett av fondbolaget och är densamma.

/Helena Olsson, Movestic

1 gillning

Tack för svar. :grinning: Dock går det inte att följa rekommendationer från bland annat Pensionsmyndigheten, Finansinspektionen, Ekonomibyrån samt flera andra rådgivare att välja breda passiva fonder med en avgift på högst 0,4% så länge man har sina fonder hos er. Jag tänker att de som blir medvetna om jämförelseindex och kostnader flyttar från er plattform och att det är de som fått rådgivning och därefter inte engagerat sig som blir kvar. Det känns obegripligt att ni inte erbjuder ett par billiga (0,2%) fonder inom åtminstone Global och Sverigefonderna.

6 gillningar

Hej @Helena_O Får Movestic hälften (eller någon annan andel) av dessa avgifterna som kickback från fonderna/fondbolagen? På samma sätt som NN och Ava får.

2 gillningar

Jag känner inte till något försäkringsbolag som inte får ersättning av fondbolagen för distribution av deras fonder.

1 gillning

Är denna ersättning procentuell/andel av avgiften som fonden tar av andelsägarna?

3 gillningar

Svenska fribrevsbolaget delar ut deras säljprovision men tar ut en plattformsavgift istället.

Movestic är väl ett klassiskt skurkbolag där de välsmorda säljarna på tex Söderberg och partners gärna stoppar sina kunders pengar. Istället för den fina itp-planen frilägger de premien i tiotaggare och stjäl mindre vetandes välbeställda tjänstemäns pensioner. Gärna med fläskiga försäkringsavgifter och mycket dyra fonder, ofta mer än 3% total kostnad för den lurade tjänstemannen som upplever att denne får något lite speciellt och exotiskt. Finans i sitt esse.

3 gillningar

Jag betalar inga avgifter på min försäkring hos Movestic förutom att deras fonder är lite dyrare än på andra ställen och att de tar provision på fonderna, som de flesta andra.

Jag hade möte med en nasare från Svenska Fribrevsbolaget igår men deras plattformasavgifter gör att jag inte väljer dem.

Det bästa vore nog att flytta till Nordnet för mig.

1 gillning

Jag älskar väl inte Movestic heller p.g.a. dåligt utbud, men i mitt avtal finns bitar som jämnar ut det lite. Tjänstepensionsprogram administrerat av Söderberg & Parners, har så klart avsagt mig S&Ps svindyra rådgivning.

När det programmet började vill jag minnas att alla förvaltare tog en avgift på förvaltat kapital (utöver fondavgiften) utom Movestic som istället tog avgift på insatta premier. Jag kom fram till att det var bättre (rätt eller fel…), eventuellt p.g.a. att jag hade ett hyfsat kapital som jag flyttade dit, minns inte exakt.

S&P har sedan genom åren faktiskt förhandlat fram bättre villkor. Ingen förvaltare i vårt program tar längre en avgift på förvaltat kapital men Movestic har hängt med på så vis att de inte har avgift på insättning och dessutom ger en bonus på 2% på insättningar om man har stort nog förvaltat belopp.

Jag har rätt stora insättningar i förhållande till förvaltat kapital till följd av löneväxling. Det gör att bonusen offsettar avgiften på den relativt dyra Öhman Marknad Global A så att det på totalen blir en hyfsat konkurrenskraftig avgift för en globalfond i mitt fall (om jag inte räknat fel).

Den här kalkylen kommer att bli sämre med stigande kapital om inte mina insättningar ökar med samma faktor, och om det blir för dåligt kommer jag flytta pengarna exempelvis till Nordnet som tillkommit i programmet på senare år.

Öhman Marknad Global A har en avgift på 0,40%, alltså 0,20% dyrare per år än Länsförsäkringar Global Index. Efter tio år går du back på avgiften. Antagligen hoppas Movestic att du ska välja någon ännu dyrare fond…

Vill minnas att movestic hade rätt stor rabatt på fonder inom tjänstepension ITP1.

[quote=“emilv, post:13, topic:94153, full:true”]

Jag kanske tänker fel här, men ett (förenklat!) exempel:

Säg att jag har 900k förvaltat och sätter in 100k under året. Då har jag 1M som jag betalar 0.4% fondagvift på, vilket är 4000 kr. Men på 100k insatt får jag 2% bonus, alltså 2000kr. Så nettot är som om fonden hade haft en fondavgift på 0.2%. Detta har inget direkt med tiden att göra, utan enbart med hur stora insättningar jag gör i förhållande till totala kapitalet. Det har indirekt med tiden att göra på så vis att jag över tid behöver höja insättningarna i takt med att kapitalet växer (inkl avkastning). Därav att jag tänker att det till slut blir värt att flytta till Nordnet istället. Jag lär göra det förr eller senare men har dragit på det eftersom det ännu inte är någon besparing för mig.

Men de där 100t kr du satte in kommer belastas med 0,4% avgift varje år. Efter 10 år har du betalat 4000 kr i avgift på de 100t kr du satte in, istället för 2000 kr någon annanstans.

Så det är bättre att du sätter de nya pengarna någon annanstans ifall du tänkt ha dem investerade mer än tio år.

Det finns nog ett optimum någonstans där det lönar sig att flytta. Troligtvis är den tidpunkten inte längre än tio år bort. Men som du säger så beror det på hur mycket du kan öka dina insättningar varje år. I ditt exempel så lönar det sig att byta inom ett år så att inte hela insättningsbonusen hinner ätas upp av de högre avgifterna.

Det stämmer om jag skulle sluta betala in nya pengar. Men om jag år två sätter in 110k (eller i realiteten mer för att kapitalet förhoppningsvis har avkastat positivt) så blir kalkylen år 2 samma (4400 i fondavgift, 2200 i bonus = 0.2% netto avgift), osv. Så skulle jag sluta ha inbetalningar så skulle jag absolut flytta den direkt. Och jag ska flytta den, jag försöker bara nyansera bilden av Movestic lite här. Även om jag inser att jag antagligen är ett edge case med så stora insättningar.

1 gillning

Från Movestics perspektiv är du ett edge case som håller så billig fond. Bonusen är såklart utformad i hopp om att folk väljer dyra fonder där de tjänar tillbaka bonusen på ett par år.